Chevrolet s10 goes fullsize

En s10 pickup får axlar och motorpaket från min blazer, plus mycket annat... Blir det den största lagliga "riktiga" s10:an i sverige?
  • 96 Följare
  • 16 705 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 januari 2015
henke_99 Offroad Racing
13 augusti 2014 · 3 122 Inlägg

Mitt bland alla låga gatbilar här så kör jag en tråd med mitt senaste offroadprojekt...

Utgångsobjektet är detta, en just ny ganska ynklig liten S10 pickup -96.
http://i1094.photobucket.com/albums/i456/henke_99/S10%20Pickup/DSC_0218_zpsgkvwqg1t.jpg

Målet är att dessa ska passa...
http://i1094.photobucket.com/albums/i456/henke_99/S10%20Pickup/DSC_0219_zpsfjlufyv5.jpg

Denna stackaren ska få donera motorpaket och axlar med däck.
http://i1094.photobucket.com/albums/i456/henke_99/Blazer%20-88/DSC_0243_zpsbbc518c3.jpg

Lite om planerna då. Jag har under ett antal år åkt cheva blazer i skogen, vilken varit lite av ett rullande projekt. Gillat av många inkl mig själv... Men jag har nu kommit till ett stadie där bilen kräver ganska omfattande renoveringarbete, tidens tand har skapat en hel del rostskador och dom senaste åren i skogen har gett gott om bulor. Under tiden har jag även kommit fram till att till den avancerade körning jag håller på med så är blazern för stor, den är helt enkelt klumpig. Att dom jag åker ihop med även har betydligt mindre bilar än mig påverkar med...

Så efter att ha pratat med sfro och fått godkänt (gäller främst motorvalet då det var mest tveksamt) fanns det ingen återvändo.

S10:an ska plockas isär, motorpaket och hjulupphängning både fram och bak ska bort och hytten ska rostlagas. Ny hjulupphängning ska byggas och paras ihop med axlarna från blazern. Motorpaketet från blazern ska passas in och när karossen kommit på igen ska den kläs med utvändig skyddsbur och offroadanpassade kofångare med vinschar.


Kaross: Front från 1998+, utvändig bur, stadiga kofångare och tröskelskydd på sidorna. Nån form av egenkonstruerat flak där motorkylare, batterier och tryckluftstank ska sitta.

Drivlina: 350 tbi v8, th700 automat och np203/205 doubler fördelningslåda.

Framaxel: Dana 60 med hi-steer, hydroassist och 4-länk hjulupphängning.

Bakaxel: GM 14BFF, skivbromskonverterad och k-länk hjulupphängning.


När den är klar kommer den i stort (fast annat flak) att likna denna:
http://i1094.photobucket.com/albums/i456/henke_99/S10%20Pickup/P1000346_zpsbb8ca55b.jpg

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Richard-R
13 augusti 2014 · 340 Inlägg

PREM lagd

BonnevilleRobban
13 augusti 2014 · 66 Inlägg

Detta ska följas!!! Fräckt😊

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.
woffis
13 augusti 2014 · 504 Inlägg

Äntligen!!

Men vilket monster! Den måste ju bli ovältbar med dom breda axlarna till den smala karossen.
Men jag blev väldigt nyfiken på din skivbroms konverterade 14bff är det något du gjort eller är det ett köpt kitt?

Och självklart en prenumerant;)

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
13 augusti 2014 · 3 122 Inlägg

Kul att några gillar tongue

Ja hyfsat stadig kommer den nog bli. bara axlarna ihop väger runt 350 kg, plus 200 kg däck med fälg...

Vad gäller skivbromskonverteringen så har jag köpt okhållare från usa, dom passar där bromsskölden tidigare satt och sen passar bromsok från valfri pickup/blazer med d44 eller gm10b stel framaxel. Skivorna tar man från en k20 framaxel. Är man så petig att man vill besiktiga så får man istället ta bakre ok från cadillac eldorado 76-78, dom har inbyggd p-bromsfunktion så som det är på en del europeiska bilar fast dom är stora nog att passa chevas bromsskivor. Detta gäller axlar utan dubbelmontage...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
woffis
13 augusti 2014 · 504 Inlägg

Aha åfasen då sket de sig endå då ibland är det värdelöst med dually;P men vem behöver bromsa igentligen
När drar projektet igång på riktigt när startar flexen?

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
henke_99 Offroad Racing
14 augusti 2014 · 3 122 Inlägg

Det finns andra fästen med, som ska passa dually-axeln. Men så länge man håller sig på vägen finns det ingen anledning att ta bort trummorna, dom är väl så driftsäkra som skivor. Jag konverterade bara för att trummor och skogskörning inte passar ihop...

Projektet ska väl dra igång så snart som möjligt, iaf delen där s10:an ska monteras isär. Måste börja med att göra en grundlig inspektion av ramen för att se så den säkert är så pass frisk att den är värd att använda, annars måste jag leta reda på en annan som är bättre.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
sweeken
16 augusti 2014 · 338 Inlägg

Följer, vet någon om det finns liknande projekt någonstans (helst svenska)?

japanenjanne
16 augusti 2014 · 23 Inlägg

Detta blir fint, jobba på!

Mercedes 240D "W123" (1981)
Suzuki samurai "Highroof" (1988)
henke_99 Offroad Racing
16 augusti 2014 · 3 122 Inlägg

sweeken skrev:
Följer, vet någon om det finns liknande projekt någonstans (helst svenska)?

På 4x4sweden.se finns massor med offroadprojekt på olika nivåer. Har byggtrådar på både blazern o subban där.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
MarkusJH
24 augusti 2014 · 120 Inlägg

YES !! äntligen nått kul här inne om S10 !

återupptog mitt gamla konto här så detta projekt ska följas!
känn ingen press wink

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
28 augusti 2014 · 411 Inlägg

Verkar lovande det här big_smile Följer smile

Det Går!!!
Foppa__ Praise the lower'ed
17 september 2014 · 210 Inlägg

Detta bygge vill jag följa !

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131
Dr_struts
18 september 2014 · 1 861 Inlägg

Hänger på jag! S10'an är en av chevorna jag gillar annars är jag mer Ford gubbe wink Men ser fram emot att se en redig tråd! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
henke_99 Offroad Racing
19 september 2014 · 3 122 Inlägg

Kan väl svara lite här... Det har inte hänt nåt med projektet än, mycket på jobbet i kombination med platsbrist i garaget gör att det går trögt.

Det enda jag egentligen gjort är att söka lite på internet efter lösningar på att få varvräknare och hastighetsmätare att fungera. Fördelningslådan som ska användas är konstruerad för vajer, har dock hittat lösningar till det. Däremot signalen från vss-givaren blir det lite jobb med, den går via motorns databox som ju kommer försvinna ihop med motorn. Samma med varvräknaren, den är ju inte konstruerad att jobba mot signaler från en v8. Enklaste lösningen är en egen panel med eftermarknadsmätare, det är samtidigt den fulaste så jag ska göra vad jag kan för att kunna använda original mätarhus.

Edit: Kul att många verkar intresserade big_smile

Senast redigerat av henke_99 (19 september 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Dr_struts
19 september 2014 · 1 861 Inlägg

henke_99 skrev:
Kan väl svara lite här... Det har inte hänt nåt med projektet än, mycket på jobbet i kombination med platsbrist i garaget gör att det går trögt.

Det enda jag egentligen gjort är att söka lite på internet efter lösningar på att få varvräknare och hastighetsmätare att fungera. Fördelningslådan som ska användas är konstruerad för vajer, har dock hittat lösningar till det. Däremot signalen från vss-givaren blir det lite jobb med, den går via motorns databox som ju kommer försvinna ihop med motorn. Samma med varvräknaren, den är ju inte konstruerad att jobba mot signaler från en v8. Enklaste lösningen är en egen panel med eftermarknadsmätare, det är samtidigt den fulaste så jag ska göra vad jag kan för att kunna använda original mätarhus.

Edit: Kul att många verkar intresserade big_smile

Helt klart intressant med något stort och segt istället för litet och kvickt för en gångs skull! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
henke_99 Offroad Racing
21 september 2014 · 3 122 Inlägg

Dr_struts skrev:

henke_99 skrev:
Kan väl svara lite här... Det har inte hänt nåt med projektet än, mycket på jobbet i kombination med platsbrist i garaget gör att det går trögt.

Det enda jag egentligen gjort är att söka lite på internet efter lösningar på att få varvräknare och hastighetsmätare att fungera. Fördelningslådan som ska användas är konstruerad för vajer, har dock hittat lösningar till det. Däremot signalen från vss-givaren blir det lite jobb med, den går via motorns databox som ju kommer försvinna ihop med motorn. Samma med varvräknaren, den är ju inte konstruerad att jobba mot signaler från en v8. Enklaste lösningen är en egen panel med eftermarknadsmätare, det är samtidigt den fulaste så jag ska göra vad jag kan för att kunna använda original mätarhus.

Edit: Kul att många verkar intresserade big_smile

Helt klart intressant med något stort och segt istället för litet och kvickt för en gångs skull! ^^

Segt o segt, allt är relativt visserligen. Men blazern som dom flesta delarna tas från behövde bara 13 sek för att nå 100 km/h, 2.8 ton. Denna blir några hundra kilo lättare...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Dr_struts
21 september 2014 · 1 861 Inlägg

henke_99 skrev:

Dr_struts skrev:

henke_99 skrev:
Kan väl svara lite här... Det har inte hänt nåt med projektet än, mycket på jobbet i kombination med platsbrist i garaget gör att det går trögt.

Det enda jag egentligen gjort är att söka lite på internet efter lösningar på att få varvräknare och hastighetsmätare att fungera. Fördelningslådan som ska användas är konstruerad för vajer, har dock hittat lösningar till det. Däremot signalen från vss-givaren blir det lite jobb med, den går via motorns databox som ju kommer försvinna ihop med motorn. Samma med varvräknaren, den är ju inte konstruerad att jobba mot signaler från en v8. Enklaste lösningen är en egen panel med eftermarknadsmätare, det är samtidigt den fulaste så jag ska göra vad jag kan för att kunna använda original mätarhus.

Edit: Kul att många verkar intresserade big_smile

Helt klart intressant med något stort och segt istället för litet och kvickt för en gångs skull! ^^

Segt o segt, allt är relativt visserligen. Men blazern som dom flesta delarna tas från behövde bara 13 sek för att nå 100 km/h, 2.8 ton. Denna blir några hundra kilo lättare...

Men med tunga hjul och grejjs! ^^ Men hur som så ska det bli kul att följa något annorlunda! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Repson
16 januari 2015 · 126 Inlägg

Hur går det?

henke_99 Offroad Racing
17 januari 2015 · 3 122 Inlägg

Det har inte hänt nånting än så länge. Mycket jobb och brist på motivation. (brist på pengar med för den delen) Bättre att låta grejerna stå tills motivationen infinner sig än tvinga sig till att hålla på o ledsna totalt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang