2197
Sök

Volvo 940, 1991 som ska bli banbil/driftingbil!

Förstabygge! Satsar stort och ser vart vi landar :) Blir en S50B30 på 796 hästar och 882 Nm. 280 feta slicks bak för att få fäste. Följ gärna och kom med glada tillrop samt idéer :D

106 867 Visningar
Uppdaterades senast 25 oktober 2020
174 Inlägg
14 augusti 2016
Trådstartare
#102
Man tackar big_smile Jag är nöjd som fasen med den.
Ja men precis smile

Idag har stolsfästena blivit klara. Tog en stund för vi tänkte lite fel ett par gånger men vart bra till slut.
Stolarna sitter kanon. Och fotstödet från ASS passar perfekt! smile

Vi hade tänkt att få fast rattstången också men vi har haft problem med att det är svårt att svänga med bilen så vi beslutade oss för att undersöka det idag innan man satte fast stången. Så vi rev isär och det visade sig att knuten längst ner vid styrväxeln är helt slut så blir att försöka få tag i en ny. Även lagret vid torpeden var slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-02ac27b5dabc79ff2d0394f443b5b643.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-9b023941a1bb8d6d5334debb67b35d18.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-9b023941a1bb8d6d5334debb67b35d18.jpg

Imorgon drar jobbet igång igen och ett par helger framöver är jag upptagen men jag ska försöka få lite gjort ändå smile

174 Inlägg
28 augusti 2016
Trådstartare
#103
Var nere på JB och hämtade mig en knut till styraxeln. Rejmes skulle ha 1800 för en och de fanns inte till -91 årsmodell. Så då hade jag fått ta en ny axel för 3500 typ. Kände att det var för jävla dyrt så tog en sväng till Jkpg. Rev loss en matchande knut och fick pröjsa en hundring för den smile Ett par dygn i oljebad så är den nästan som ny.

Nästa helg kör vi garagetid igen! Då ska jag få styrstången på plats med modifierat fäste till och börja med sen får vi se. Funderar på att börja med kylaren och den biten. Det visar sig. Vill ha hem lådan så man kan få motorn på rätt lut och börja med avgaset! smile Turbon vill tillbaka till motorrummet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-83b83b4d609ce64434e5662defe5b781.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-b42d5991f29bb7b579c9123f5fc2d78e.jpg

Vi kör på i lite långsam takt smile

174 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
#104
Ibland har man ju helt enkelt lite dålig energi att skruva tongue Denna helgen känns det som att man inte gjort ett dugg nytta neutral

Men det som blivit gjort i alla fall är att dragkroken har hittat sig ett hem. Ska bara fixa ett plattjärn så är den på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-47cc450da227cb11381218981377ec65.jpg

Sen så har jag monterat nya spacers fram som är 25mm istället för de gamla på 20mm. Då finns det lite mera utrymme mellan fjädern och däcket vilket känns lite tryggare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-006fce8c72f45d555537e36e4f623ad6.jpg

Och så har jag satt dit kränghämmaren fram, igen tongue Jag blev tvungen att flytta ner den 8 mm för att den skulle gå under blocket. Har dock absolut ingen som helst aning om den sitter som tänkt eller om jag gjort helt fel tongue Vet någon hur det ska se ut får denne gärna höra av sig om det ser för jävligt ut. Jag tycker det ser förbannat snett ut så behöver undersöka om det ska sitta annorlunda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-dfa8bc2b748b4ecf1756dad055921e55.jpg

Väntar på grejer till styraxeln så den fick vänta. Hann måtta lite till kylaren och ska beställa rör till intercoolern. Även så ska jag skaffa muttrar till spjället för det är visst M7 på dem djävlarna om jag inte fattat helt fel.

Det är tänkt att mappa maskin i vår och då funderar jag såhär. När man kör racing vill man ju kanske stega på laddet så han blir relativt lättkörd, medans vid drifting så ska han ju bara ladda allt vad han orkar. Detta styrs väl med magnetventil och sådär. Visst måste man då kunna ha en brytare i bilen så man kan välja vilket läge man vill åka på? Stegat ladd eller tokladd.
Samtidigt då ska jag se till att vi får brytare så man kan ställa ner till halva effekten om det är lite regn.

Over and out!

2 257 Inlägg
5 september 2016
#105
Det ser lite snett ut med stabilisatorstaget. Kolla min vite 945, där finns bild på hur det skall sitta.
Senast redigerat av InTheWhite (5 september 2016)


174 Inlägg
5 september 2016
Trådstartare
#106
Tack! Jag kikade nu. Jag ska se om det går att få till bättre smile Annars får man väl göra nån distans mot länkarmen smile

4 Inlägg
7 september 2016
#107
Grymt bygge! Vart har du köpt breddarna? smile


174 Inlägg
8 september 2016
Trådstartare
#108
Tackar! smile smile

Den kommer från RP glasfiber. Golfmannens tror jag de kallas. Är till en golf men är helt plana på insidan så passar de mesta 😊 11 cm breddar dem.

174 Inlägg
16 september 2016
Trådstartare
#109
Monterat insuget idag och även grenröret för att planera lite avgas. Imorgon ska jag vara hundvakt åt en valp ett par timmar men sen börjar jag montera rattstång big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-631f325546b040f37dfd51413ca1583c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-ef43ce124ca7bed869da1ee5120116e1.jpg

174 Inlägg
16 september 2016
Trådstartare
#110
Det känns lite skönt ändå att jag inte riskerar att få en sån här lapp denna höst tongue big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-cd86e4d3dbdefc2427d6ba15fe91f7db.jpg

174 Inlägg
4 oktober 2016
Trådstartare
#111
Ratten sitter äntligen på plats


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-082e7b3f4488138c8079b2dacbdbeaf3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-3d33741490a9f7f609dc1e3f9b9eda80.jpg

174 Inlägg
11 oktober 2016
Trådstartare
#112
Jag har funderat lite och tänker köra med LMRs breddare istället! Så om någon vill ha mina "gamla" breddare äre bara att höra av sig smile
Måttade lite i garaget idag och jag tror det blir mycket bättre smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-95bef95977a9b7e55f29d9149ff8d255.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-0f5149a2f55d17422cbaa30f4bac018a.jpg

Over and out! smile

174 Inlägg
11 oktober 2016
Trådstartare
#114
Jag håller med! Blir lite pyssel att få dem på plats men tror det blir bättre smile
Ska provmonteras nån gång framöver och sedan lackeras röda smile

174 Inlägg
5 november 2016
Trådstartare
#115
Provat in det nya pedalstället lite och jag tror det kommer bli bra! Får göra distanser mot golvet så man får upp det lite bara så man kan ha det lite längre fram. 
De är lite mycket annat på gång runt omkring så bilen har fått bli stående tyvärr! Men jag ska försöka hitta lite mer tid åt den och kommer hålla er uppdaterade smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-101198234e83a82ed76497ec85fdc14c.jpg
Senast redigerat av -Gustav- (5 november 2016)

174 Inlägg
5 december 2016
Trådstartare
#116
I helgen skruvade jag och en kompis lite och började med fästen till kylare och intercooler. Vi fick även dit ett par vajrar som jag använder för att hålla bakluckan öppen när man ska tanka och sånt. Sitter runt de knoppar som dämparna sitter på original.
Jag ska försöka hitta lite mera tid framöver åt att skruva med stackaren. Det var en stor pöl med olja under bakaxeln så ska se vad det är för något. Den kom ju helt nyrenoverad i början på året.
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-13cb1d2235ee4b169efd55f61dca2f86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-948c75507774977309a07247defa61f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-051f73c60e79b8ae64fd947a927df793.jpg

174 Inlägg
20 december 2016
Trådstartare
#117
Så har tiden kommit då jag ska få en växellåda. Lådan och donatorlåda för svepet är ordnat. En sexväxlad 530 diesel pjäs!
Samma kille ska tillverka en fläskkardan i samma veva.

Men!

Vad fasen ska man åka med för koppling? Det satt ju en tre-skivig tilton på. Men det är ju väldigt brutala grejer och en två-skivig Tilton är ju kanon men samtidigt lite dyr. Både i inköp och underhåll när den ska bytas.
Så kan man åka en 765 tryckplatta och sinterlamell? Orkar det med 750 hästar och 850 Nm under blandad körning av drifting och racing?
Det lutar åt att testa en sån lösning.

Vad säger ni??

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-5b5a647d3546a1a29dde2f948e2fe3a5.jpg

174 Inlägg
24 januari 2017
Trådstartare
#118
Tur att man har underleverantörer! Polaren har svetsat ihop ett pedalställsfäste som pedalstället ska stå på.
Jag har lite för långa ben för att kunna ha stället på golvet så höjer upp det lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-117368cff5674671b7d33eefcc9a206c.jpg

För övrigt så har vi bestämt oss för att testa en 765 tryckplatta med fyrpuckad sinter. Så om någon har användning för en tre-skivig tilton med urtrampningslager så är det bara att höra av sig.
Jag ska köra på mera i garaget nu så maskin får liv i sommar! Börjar få körabstinens nu! Jäkligt längesen som jag var nere i Småland och hämta 940in.
Om några veckor eller så så kommer Mange på Maddrift att ta in bilen för att fixa låda och koppling samt kardan.

174 Inlägg
8 mars 2017
Trådstartare
#119
Blivit lite komplikationer i olika former men lådan är hemma nu iallafall! big_smile
Något större än den som satt förut smile
Sexväxlad 530 diesel kluns som förhoppningsvis ska palla trycket. Hunden har godkänt uppgraderingen smile

Provmonteras till helgen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-85a2f781d967810b2dd4181b95681d0b.jpg


Sök