3869
Sök

Hur mycket måste ändras för att regga som ombyggt fordon?

1 867 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
Hur mycket måste man egentligen ändra på bilen för att kunna regga den som ombyggt fordon?
Motor, drivlina och bromsar kommer bytas, men hur "främmande" måste sakerna som kommer dit vara?
En E30 med motor och låda från 735 och bromsar från 750, räcker det? Eller måste det investeras i eftermarknadsgrejer eller saker från annan tillverkare?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 893 Inlägg
2 december 2006
Jag stälde frågan till SBP för drygt ett halvår sedan, för jag skall byta ut den slöa 2.8an i min Fiero mot en 3.8 med kompressor. Naturligt vis måste jag också byta bromsar iom att effekt och vrid kommer mer än fördublas.

Svensk bilprovning skrev:
Hej
Man kan montera en motor som har 20% mer effekt och 10% mer vridmoment än den ursprungliga motorn. Ökningar utöver det skall intygas av tillverkare/svensk generalagent.

Men om man gör så omfattande ombyggnationer så att fordonet klassificeras som ombyggt fordon kan man godta en högre effekt och vridmomentsökning om detta motiveras tex. genom montering av bättre bromsar och fjädring och fordonet fortfarande bedöms som trafiksäkert. Dock accepteras ej högre effekt/vikt förhållande än 15 kW/ 100 kgtjänstevikt. För att få klassificeringen ?ombyggt fordon? krävs följande:

Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.

1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.

1.styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Bilen du beskriver omfattas av ett avgascertifikat och skall även efter motorbyte omfattas av ett sådant. Utsläpp vid tomgång m.m. får inte överskrida de gränsvärden som gäller för bilens årsmodell. Intyg om överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp/motorfamilj skall intygas av en auktoriserad märkesverkstad med god kännedom om fordonets motor och kringutrustning.

Som synes så uppfyller dina planer två av de nödvändiga ombygnaderna.
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

1 867 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
Gött, tack för utförligt svar, det var just nåt sånthär jag hoppades på att nån hade.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

workoholic
146 Inlägg
2 december 2006
klistra denna

Sök