Som rubriken lyder så har jag utfört ett motorbyte efter att min förra T5:a började knacka som satan och har flisor i motoroljan. Jag gjorde inget utöver motorbytet utan kopplade bara in och ut i princip. Problemet e nu att den här motor har börjat "ticka" När jag startade den första gången tystnade det efter ca 10 min när motorn va varm. Antog att det var till ventilerna ställt in sig. Men nu igår när jag tog en runda så såg jag att den droppat olja och när jag rullade hem dem sista 300 metrarna så knackade det något fruktansvärt vid LÄTT gaspådrag kör med 10w-40 olja. Har verkligen ingen aning om vad det kan vara...
Kommer lägga upp en video så snabbt som möjligt så ni får chansen att lyssna
Annars vet någon här en billig sida till vevlager sats ?
Det där går inte att fixa. Motorn är kass tyvärr.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Klonkandet låter ju som lagerras enligt mig men det är just det här tickande ljudet som är ... Vette satan va de kan vara? Svårt att bara säga rakt ut..
Klonkandet låter ju som lagerras enligt mig men det är just det här tickande ljudet som är ... Vette satan va de kan vara? Svårt att bara säga rakt ut..
Nya vevstakar med kanske? H-profil
Alltså det är hela kedjan med saker.
Varför rasar motorn? Bara byta lager fixar ju inte problemet som gjorde att den rasade. Dessutom är din vevaxel förstörd.
Har motorn gått så illa så den får lagerras så gissar jag att cylindrarna är orunda och behöver borras/honas och nya ÖD kolvar till det.
Så plåstra inte utan byt motor igen - om du inte vill bygga en värsting från grunden med helrenovering och allt vad det innebär.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Nya vevstakar med kanske? H-profil
Alltså det är hela kedjan med saker.
Varför rasar motorn? Bara byta lager fixar ju inte problemet som gjorde att den rasade. Dessutom är din vevaxel förstörd.
Har motorn gått så illa så den får lagerras så gissar jag att cylindrarna är orunda och behöver borras/honas och nya ÖD kolvar till det.
Så plåstra inte utan byt motor igen - om du inte vill bygga en värsting från grunden med helrenovering och allt vad det innebär.
Bytte ju motor för att ha en i garaget och helrenovera upp till en 400hk men dagen efter påväg till jobbet så började olje lampan lysa när jag hade 300 meter kvar. Lät fördjävligt och såg att slangen till oljekylen hade lossat. Slängde i lite olja och vad jag hörde efter det så lät det jävligt rent. Tänkte att jag klarar mig men tydligen inte..