Nu saxar jag in lite från dagens blog, om det kan vara till någon hjälp vet jag ej..
Till att börja med så kan vi ta min V70 som exempel. Den har en viss storlek på skivor, ok och belägg. Bilen har en relativt liten dieselmotor, så den har från fabrik utrustats med mindre bromsar än t.ex. en T5:a. Men bilen väger ju i princip lika mycket som en T5:a.
Alltså behövs samma bromskraft för att bromsa bilen på samma sträcka om man kör i exakt samma hastighet med de båda. Alltså upplevs bromsarna som sämre på min bil i ovan fall.
En del säger kanske att ett visst märke är skit. Men är det de på ALLA bilmodeller för det? Nej, för det som är kasst på en bil kan fungera bra på en annan. Just pga av vikt, och om bromsarna är under- eller över-dimensionerade från fabrik.
Med det inte sagt att vissa tillverkare är bättre än andra. Men jag blir trött på folk som rakt av säger att något är skit för att det inte fungerade bra på just DERAS bil.
En bromstillverkare som gör standardbelägg använder med högsta trolighet exakt samma massa i beläggen oavsett om de är till en stor eller liten bil. Detta pga av kostnad och effektivitet. Och nu pratar vi som sagt om standardbelägg.
Nu kommer jag nedan att skjuta mig själv i foten på vissa punkter, men jag vill belysa mitt tankesätt kring detta.
Jag tänkte här delge mina åsikter angående olika tillverkare:
EBC-Brakes.
Omtvistat märke och många kallar dem för skit. Personligen är jag helnöjd!
Vi kan börja med greenstuff. De enklaste av deras "sport"-belägg. Dessa monterade jag på en S40 2,0T 2002:a. De dammade mycket mindre än orginal, och höll i en evighet. Bromsade något bättre än orginal, även med kalla bromsar.
Redstuff. Dessa har jag idag i fram på min BMW. Ja, de tar något sämre än orginal när de är kalla. På den punkten har alla "Haters" rätt. Men, de tar desto bättre när de är varma, dammar minimalt, inget oljud och fungerar riktigt bra, FÖR MIG.
Trots riktigt elak körning med båda ovanstående bilarna hade/har jag Inga som helst problem med bilarna som kan relateras till beläggen. I mina ögon är det alltså bra grejer, men jag kan ju haft tur, eller så var bilens bromsar "rätt" dimensionerade från fabrik. Eller så använde jag dem SOM TILLVERKAREN REKOMMENDERAR. Kör du bana med t.ex. Greenstuff så ska du inte räkna med att de är perfekta, FÖR DE ÄR INTE TILLVERKADE FÖR DET.
Biltema.
Alla har väl åsikter om biltemas... saker.
Jag har använt mig av deras belägg på 2 bilar. En Volvo 460 och en Volvo 855 2,5. Med samma resultat på båda bilarna. Det har gnisslat lite, men de tar som de ska och fungerar således bra. Men de dammade kraftigt och brunt (wtf!?). Så JAG anser att man får vad man betalar för. De funkar men är kanske inte optimala. Dessa bilar kördes NORMALT PÅ ALLMÄN VÄG. Vilket säkert de flesta av deras kunder gör.
Autoexperten/Road House.
Dessa belägg förväntade jag mig en hel del av, just för att de kostar som orginal och ska enligt säljaren motsvara orginal. Och det gör de, NÄSTAN. Fungerar bra, skriker nästan inget/aldrig och dammar jämförbart med orginal. Däremot håller de inte bra, PÅ MIN BIL. V70n har dessa bak. Efter 1500 mil har över hälften gått åt, och då pratar vi normal, blandad körning. Med andra ord är jag inte nöjd med dem för det priset de kostar.
Meyle.
Köpte dessa för att ha fram på BMWn. Det var Schmiedmanns billigaste belägg till min bil, men skulle motsvara standard/orginal. Dessa tyckte JAG var ren skit.
Redan när jag precis bytt så tyckte jag att de tog extremt dåligt, jämfört med när jag bytt bromsar förr. Efter ett par hundra mil tog de fortfarande kasst och det var då jag bytte till EBC Redstuff. Slutsats: I detta fall fick jag vad jag betalade för. När jag tittade på beläggen såg jag även att de var proppade med fin ståltråd, något jag aldrig sett så tydligt i belägg förr, oavsett tillverkare.
Orginal.
Oavsett om det varit BMW, Volvo eller VAG så har de en sak gemensamt, priset.
Oftast rätt dyra. Men, de är avsedda för din bil och fungerar således som de ska, TILL DEN TYP AV KÖRNING BILEN ÄR AVSEDD FÖR. Kör du däremot hårdare eller med tyngre last kan ju sport/race-belägg vara att föredra.. Man brukar ej heller behöva slipa av gjutskägg eller färg på dem.
Ovan är mina erfarenheter, men även jag inser att andra kan ha en helt annan uppfattning.
Ville som sagt bara belysa att det hänger på bra mycket mer än märket om produkten är skit eller ej.
Senast redigerat av Deception (1 september 2014)