Bättringslackat problem med klarlack inte blankt och flammfläckar

ErsdaHL
5 september 2014 · 600 Inlägg

slipade och grundade osv igår och la lacken idag med 5 minuters mellanrum 3 lager och sedan klarlackade efter 15-20 minuter ser fint ut men lite matt och bak på skärmen så ser det flammig ut antar att jag gjort knepigt mönster med klarlacken. La sista klarlacken runt 15.00 funderar på om man kan göra något nu för att få upp glansen ?

bilder https://www.dropbox.com/sh/wqp8fh46c2y6 … Z6tMa?dl=0

Senast redigerat av ErsdaHL (5 september 2014)

ErsdaHL
9 september 2014 · 600 Inlägg

Måste man vårslipa och lägga mera klarlack om det är matt eller kan man polera med rubbing och vaxa? Har några fläckar kvar och vill få det bättre då så hur ska man göra innan klarlack?

Alex-s Bakhjulskrafs
9 september 2014 · 1 479 Inlägg

om ytan är skrovlig och matt har du för lite klarlack, om ytan är blank men det är matt inuti klarlacken har du använt för mycket klarlack

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
ErsdaHL
9 september 2014 · 600 Inlägg

Alex-s skrev:
om ytan är skrovlig och matt har du för lite klarlack, om ytan är blank men det är matt inuti klarlacken har du använt för mycket klarlack

Känns sandig. Hur gör jag? La många många tunna lager

Alex-s Bakhjulskrafs
9 september 2014 · 1 479 Inlägg

väldigt svårt att förklara med text. bättre nån du känner som kan det visar dig

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Toddemannen
9 september 2014 · 664 Inlägg

Lägg fler lager , 5 lager lägger jag när jag lackar med spruta.
Slipa utanför "bättrings" området lägg första lagrena med basfärgen sen över ännu större yta klarlack , efter det har torkat, våtslipa dimm"skarvarna" och polera.

ErsdaHL
9 september 2014 · 600 Inlägg

Toddemannen skrev:
Lägg fler lager , 5 lager lägger jag när jag lackar med spruta.
Slipa utanför "bättrings" området lägg första lagrena med basfärgen sen över ännu större yta klarlack , efter det har torkat, våtslipa dimm"skarvarna" och polera.

Jag har gjort så la nog 6 lager klarlack på bakluckan iallafall, vårslipa några cm utanför skadan lackade 2-3 lager bas och sedan klarlack som jag drog längre utanför sedan för varje lager, det är inte som resterande bil där man kan se sig själv om man säger så utan man kan se konturer och suddig spegelbild.. Inte blankt helt enkelt.  Annars är det bra faktiskt..

Alex-s Bakhjulskrafs
10 september 2014 · 1 479 Inlägg

det hjälper inte att lägga flera tunna lager om varje lager är så tunt att det inte flyter ihop. varje lager ska vara precis så tjockt att det blir en jämn blank yta direkt när du lagt på det

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
ErsdaHL
11 september 2014 · 600 Inlägg

Alex-s skrev:
det hjälper inte att lägga flera tunna lager om varje lager är så tunt att det inte flyter ihop. varje lager ska vara precis så tjockt att det blir en jämn blank yta direkt när du lagt på det

ponera att det är för lite klarlack nu då en vecka efter vad kan jag göra?

Alex-s Bakhjulskrafs
11 september 2014 · 1 479 Inlägg

ErsdaHL skrev:

Alex-s skrev:
det hjälper inte att lägga flera tunna lager om varje lager är så tunt att det inte flyter ihop. varje lager ska vara precis så tjockt att det blir en jämn blank yta direkt när du lagt på det

ponera att det är för lite klarlack nu då en vecka efter vad kan jag göra?

våtslipa ner det, men försiktigt så du inte slipar genom baslacken. sen gör du om det igen!
man lär sig av misstagen smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
ErsdaHL
11 september 2014 · 600 Inlägg

Alex-s skrev:

ErsdaHL skrev:

Alex-s skrev:
det hjälper inte att lägga flera tunna lager om varje lager är så tunt att det inte flyter ihop. varje lager ska vara precis så tjockt att det blir en jämn blank yta direkt när du lagt på det

ponera att det är för lite klarlack nu då en vecka efter vad kan jag göra?

våtslipa ner det, men försiktigt så du inte slipar genom baslacken. sen gör du om det igen!
man lär sig av misstagen smile

okej! räcker kanske med 1200 papper försiktet tills det blir slätt sedan ett lager klarlack ganska tjockt?

Alex-s Bakhjulskrafs
11 september 2014 · 1 479 Inlägg

ErsdaHL skrev:

Alex-s skrev:

ErsdaHL skrev:

ponera att det är för lite klarlack nu då en vecka efter vad kan jag göra?

våtslipa ner det, men försiktigt så du inte slipar genom baslacken. sen gör du om det igen!
man lär sig av misstagen smile

okej! räcker kanske med 1200 papper försiktet tills det blir slätt sedan ett lager klarlack ganska tjockt?

ja det borde räcka!

lacka gärna mer än ett lager. 3-4 lager är inte fel. alla lager precis så tjockt att det blir blankt

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
ErsdaHL
12 september 2014 · 600 Inlägg

Alex-s skrev:

ErsdaHL skrev:

Alex-s skrev:

våtslipa ner det, men försiktigt så du inte slipar genom baslacken. sen gör du om det igen!
man lär sig av misstagen smile

okej! räcker kanske med 1200 papper försiktet tills det blir slätt sedan ett lager klarlack ganska tjockt?

ja det borde räcka!

lacka gärna mer än ett lager. 3-4 lager är inte fel. alla lager precis så tjockt att det blir blankt

fixade andra sidan idag bättringslackade och la 3 tjockare lager vart mycket bättre, men  funderar om man kan köra oscilerande maskin med rubbing på sidan med för lite klarlack och "smälta ihop" blankheten

ErsdaHL
13 september 2014 · 600 Inlägg

Just våtslipat och polera lite med polish. Vart lite bättre men på visa ställen vart det lite vit prickigt syns vara i viss vinkel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang