Ni som är självlärd, hur gjorde ni?

KjellKriminell
9 september 2014 · 1 Inlägg

Tja!

Som rubriken säger, ni som är självlärda hur gjorde ni?

Har nyligen fått en volvo amazon, och får hålla till i min farsas verkstad. Sålångt är det okej, men fan också vad det gäller min kunskap om bilar och motorer är min nivå på IQ-fiskmås. tongue

Känner ingen motorintresserad förutom min Farsa då. Men svårt att synca ihop våra scheman då han oftast jobbar helger och då är enda tiden jag har möjlighet att åka hem för o meka.
Så bäst är väl egentligen om jag skulle kunna komma igång på egen hand

Har hittills beställt Haynes reperationshandbok, för Volvo 120 and 130 Series and 1800 Sports.
Men hur fan ska det räcka? lol

Senast redigerat av KjellKriminell (9 september 2014)

sleepyoh
9 september 2014 · 1 319 Inlägg

Ja du, jag började plocka isär grejer redan i 7 års åldern, fick meccano när jag var liten, skruvade på cyklar, mopeder, köpte bil när jag var 17, började med att byta små grejer. Blev större och mer komplicerat allt eftersom. Gick elektronik i gymnasiet, fortsatte att alltid serva/fixa mina egna bilar, gjort allting själv, blivit bättre och bättre. Har jag inte kunnat göra det jag ska göra har jag studerat i böcker/dator tills jag försökt själv.

Tagit sönder en jäkla massa grejer, misslyckats hundratals gånger, men alltid bara gett mig fan på att fixa det själv då jag är snål som fan när det gäller att lämna bort jobb. Alltid haft en känsla för att skruva.

Det handlar bara om att ge sig fan på att lära sig och att börja mecka, övning ger färdighet. Man blir inte bra på att åka skateboard om man inte åker skateboard. Det största problemet folk har är rädslan för att misslyckas, ''Nej jag kan inte''. Jag brukar tänka ''Kan han kan jag, kan jag inte får jag lära mig'.

Pushat min morsa stenhårt sista åren på att ta tag i saker och ting gällande hennes bil istället för att få min hjälp, tvingat henne vara med i garaget när jag meckar på 'hennes' bil. Nu till slut när hon själv får göra vissa grejer så är det nästan så att hon vet precis hur en bil är uppbyggd, dock tar det fysiska emot då hon inte har någon styrka pga stelopererad rygg, men nog fan kan man lära sig trots att man är 50+ tant! wink

Senast redigerat av sleepyoh (9 september 2014)

_----------'
it_mutt Avstängd
9 september 2014 · 10 388 Inlägg

KjellKriminell skrev:
Tja!

Som rubriken säger, ni som är självlärda hur gjorde ni?

Har nyligen fått en volvo amazon, och får hålla till i min farsas verkstad. Sålångt är det okej, men fan också vad det gäller min kunskap om bilar och motorer är min nivå på IQ-fiskmås. tongue

Känner ingen motorintresserad förutom min Farsa då. Men svårt att synca ihop våra scheman då han oftast jobbar helger och då är enda tiden jag har möjlighet att åka hem för o meka.
Så bäst är väl egentligen om jag skulle kunna komma igång på egen hand

Har hittills beställt Haynes reperationshandbok, för Volvo 120 and 130 Series and 1800 Sports.
Men hur fan ska det räcka? lol

En Haynesbok är faktiskt en förbannat bra början. De är sjukligt pedagogiska och väldigt punktliga. På gränsen till onödigt omständliga emellanåt. O du gör ju det själv och du måste börja någonstans

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
marcus80 Sir
9 september 2014 · 935 Inlägg

Våga testa och försök. Går det åt hvete så går det. Men då gör man inte samma misstag igen wink
Kan man plocka isär det kan man få ihop det.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
sleepyoh
9 september 2014 · 1 319 Inlägg

marcus80 skrev:
Våga testa och försök. Går det åt hvete så går det. Men då gör man inte samma misstag igen wink
Kan man plocka isär det kan man få ihop det.

Sanning med modifikation, man kan OFTAST sätta tillbaka det roll

_----------'
skyliner_1958
9 september 2014 · 90 Inlägg

Sen måste man våga me. Som sagt inte va rädd för att misslyckas.
Tex Tog isär en startmotor då den hade låst sig 50 mil hemifrån å de hade låst sig å de löste sig efter mycket svordomar men de gick iaf

Evildan
9 september 2014 ·

Bra köp dom böckerna, väldigt beskrivande och förklarande i en lärofas.

Jag började skruva isär mina leksbilar tidigt men till skillnad från lekkompisarna skruvade jag även ihop dom, sen blev det sladdstyrda bilar som undersöktes sedemera RC-Bilar.
Vid 12års ålder köpes min första bil, en VW 113 lim -64 med igensatt vevhusventilation, denna lagades med råd från farsan, sedan blev det ytrostlagning, lite enklare el för att få belysning fungerande.
Därifrån har det bara burit iväg och jag har lärt mig utmed vägen, gjort fel och korkade missar såsom att efter brytarjustering blivit vansinnig för att bilfan inte startade för att vid närmare kontroll upptäcka att "någon" lagt rotorn i stötdämpartornet.
Det är alltså bara att nöta på och tänka tre gånger och skruva en.
Internet är ett bra ställe att hämta information.
Ställ frågor i forumet, många hjälper gärna till med tips och råd härinne om frågan ställs någorlunda utförligt.
Inte: Ööhhhh, min bil går inte, vad är det för fel, jag ids inte gå ut och se om det finns bensin i den.
Utan: Min bil startar inte, hur kan jag felsöka och vad?

Amazon är ett klockrent läroobjekt, lättjobbad och rejäl mekanik.

Mickeymouse
9 september 2014 · 337 Inlägg

Började med små grejor sen kom moppe ålder, efter det motorcykel. Se blev det bil, andra bilen blev en Camaro och när man började sin karriär och jobba dvs. så vart ju inte ekonomin den bästa så brukisen fick bli en 5000:- bil
dessa är ju sällan dom bästa så det blev en massa skruvande...

Haynes handböcker har man ju ägt ett gäng!!
Garaget finns ju en massa bra trådar etc. samt händigt folk som gjort det mesta!!

Så blev det för mig iaf!!smile

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Dr_struts
9 september 2014 · 1 861 Inlägg

Rev en b20 i en duett 14 gånger i löpet av en sommar, den bilen hade en förhäxning över sig! Som andra säger grymt objekt att starta med, våga prova!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 september 2014 · 3 730 Inlägg

Helt rätt. Övning ger färdighet. Ett råd jag kan ge är att om du är osäker på hur du ska tex ta loss en grej. Då funderar man och tittar. Blir man inte klokare av det så frågar man någon om råd. Har många mindre händiga vänner som ofta använder våld där problemet övergår förståndet.  Det är ett utmärkt sätt att tappa självförtroendet då allt går att göra sönder om man inte tänker sig för. Nästan allt går att skruva ihop igen sålänge man inte använder spett och slägga vid isärtagningen. Handbok och en kunnig far låter som ett vinnande koncept.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dr_struts
9 september 2014 · 1 861 Inlägg

DiwraZ skrev:
Helt rätt. Övning ger färdighet. Ett råd jag kan ge är att om du är osäker på hur du ska tex ta loss en grej. Då funderar man och tittar. Blir man inte klokare av det så frågar man någon om råd. Har många mindre händiga vänner som ofta använder våld där problemet övergår förståndet.  Det är ett utmärkt sätt att tappa självförtroendet då allt går att göra sönder om man inte tänker sig för. Nästan allt går att skruva ihop igen sålänge man inte använder spett och slägga vid isärtagningen. Handbok och en kunnig far låter som ett vinnande koncept.

+1 Våld löser sällan problem i mekanik...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
simlar
9 september 2014 · 5 526 Inlägg

Att lära mig skruva började redan i tidig ålder när man hängde med morfar i garaget, sen har man bara fortsatt lära sig genom att läsa på internet, läsa haynesböcker och skruva både i egna och andras fordon.

Och som redan är sagt i tråden tidigare:
Man ska inte vara rädd för att börja skruva, tar man det bara lugnt och är noggrann så är det inte mycket som kan gå fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
silversnurran
9 september 2014 · 773 Inlägg

Köp skrotbilar, skruva sönder dem och sätt ihopa:)
Får du inte rätt på det gör det ju inget då dem ändå skulle skrotas, så jag lärt mig^^

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 september 2014 · 3 730 Inlägg

Dr_struts skrev:

DiwraZ skrev:
Helt rätt. Övning ger färdighet. Ett råd jag kan ge är att om du är osäker på hur du ska tex ta loss en grej. Då funderar man och tittar. Blir man inte klokare av det så frågar man någon om råd. Har många mindre händiga vänner som ofta använder våld där problemet övergår förståndet.  Det är ett utmärkt sätt att tappa självförtroendet då allt går att göra sönder om man inte tänker sig för. Nästan allt går att skruva ihop igen sålänge man inte använder spett och slägga vid isärtagningen. Handbok och en kunnig far låter som ett vinnande koncept.

+1 Våld löser sällan problem i mekanik...

Ibland är det ju nödvändigt. Men oftast tillkommer nya problem iom våldsanvändningen...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zzr94092
9 september 2014 · 4 391 Inlägg

bättre att släcka o låsa garaget och gå in om man blir "arg på bilen",är inte bilens fel att det sket sig! Har lärt mig under 45 år att bli arg gör bara saken sämre...

Dupond och Dupont
10 september 2014 · 581 Inlägg

zzr94092 skrev:
bättre att släcka o låsa garaget och gå in om man blir "arg på bilen",är inte bilens fel att det sket sig! Har lärt mig under 45 år att bli arg gör bara saken sämre...

Att ha radion hjälper iallafall för mitt temprament, när farsan var yngre (bronsålderns begynnelse ungefär) så bruka han ta en pilsner eller 2 så gick allt mycket bättre. Dock så vet jag inte hur det sluta då jag inte var påtänkt då och han vägrar erkänna mycket som han gjorde i sina yngre dar. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Germax
10 september 2014 · 12 086 Inlägg

Jag har lärt mig det mesta genom att läsa mig till kunskapen, internet är stort. Jag har skruvat massor, men jag har inte gjort mycket utan att läsa mig till hur först. Det sparar massor med tid och misslyckade jobb.

andreas1
10 september 2014 · 1 020 Inlägg

Hängde med far på den tiden när han handla med bilar o fixa o sålde veckan efter.. Blev mycket skruva.
Sen köpte jag egen bil o fick skruva själv, sen rulla det på o blev praktik sen jobb på verkstad..
Och absolut många tabbar längs vägen, bla första svetsen på länkarmsinfästning på min första 900
Gasen var slut men tänkte det funkar nog ändå.
Slutate med att plåten trilla av på bes o jag grät av all svetsblänk.
Det mesta löser man om man i lugn o ro kollar genom vad o hur man kan tänkas gå till väga.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Dr_struts
10 september 2014 · 1 861 Inlägg

andreas1 skrev:
Hängde med far på den tiden när han handla med bilar o fixa o sålde veckan efter.. Blev mycket skruva.
Sen köpte jag egen bil o fick skruva själv, sen rulla det på o blev praktik sen jobb på verkstad..
Och absolut många tabbar längs vägen, bla första svetsen på länkarmsinfästning på min första 900
Gasen var slut men tänkte det funkar nog ändå.
Slutate med att plåten trilla av på bes o jag grät av all svetsblänk.
Det mesta löser man om man i lugn o ro kollar genom vad o hur man kan tänkas gå till väga.

Svetsa utan gas har man ju testat på av misstag några gånger... Lätt att glömma när man ska vara lite snabb wink

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
KolGruvan
10 september 2014 · 1 450 Inlägg

Ja själv lärde mig när ja körde mycket rally, då blev de mycket skruvande. Första tröskeln ja bytte på en 242 såg ut som en banan haha. Men efter några gånger blir de bättre. Nu jobbar ja som bil plåt slagare även fast ja har utbildning som lastbils chaufför smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang