Hej Jag har en audi a4 tdi -97. Går det på något sätt koppla in en dumpventil utan att behöva köpa en sån där fuskventil med givare under gaspedalen? MVH Medin
varför tappar man effekt på en diesel bil med dump? för turbon lär ju plågas lika mycket på en diesel och då man släpper gasen så händer det väl ändå inget förutom att turbon tvärstannas och det vill man ju inte!
får gärna förklara det för mig som inte hållit på med diesel.
för tvärstannar turbon plågas den får inte upp laddet lika fort som med dump för det är väl laddet man vill åt med turbon?
varför tappar man effekt på en diesel bil med dump? för turbon lär ju plågas lika mycket på en diesel och då man släpper gasen så händer det väl ändå inget förutom att turbon tvärstannas och det vill man ju inte!
får gärna förklara det för mig som inte hållit på med diesel.
för tvärstannar turbon plågas den får inte upp laddet lika fort som med dump för det är väl laddet man vill åt med turbon?
Kort o gott, anledningen eller skillnaden mellan en diesel och bensin är att: Dieseln har inget gasspjäll.
Sååå, när man släpper gasen är det fortfarande "full gas" på luft sidan=det behövs ingen avlastningsventil. Att det inte finns något luftspjäll gör oxo att det inte finns något vacum i insuget när man släpper gasen=en avlastningsventil på en diesel måste styras elektroniskt.
Behöver jag säga att den heller inte har någon som HELST funktion?
varför tappar man effekt på en diesel bil med dump? för turbon lär ju plågas lika mycket på en diesel och då man släpper gasen så händer det väl ändå inget förutom att turbon tvärstannas och det vill man ju inte!
får gärna förklara det för mig som inte hållit på med diesel.
för tvärstannar turbon plågas den får inte upp laddet lika fort som med dump för det är väl laddet man vill åt med turbon?
Du har inget gasspjäll på en diesel så därför finns det inget som stoppar upp turbon som på en bensimotor, Därför fortsätter turbon att snurra fint och ger bra respons ändå