3767
Sök

Nybytt styrväxel, bilen hugger när man svänger och backar

8 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
Tjena

Bytte nyligen styrväxeln på min Audi a3. Nu när jag svänger och backar så hugger till rätt grovt. Vad kan felet vara? hmm

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 september 2014
Sajbot skrev:
Tjena

Bytte nyligen styrväxeln på min Audi a3. Nu när jag svänger och backar så hugger till rätt grovt. Vad kan felet vara? hmm

Felaktig hjul inställning gissar jag på

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

8 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Sajbot skrev:
Tjena

Det hugger inte hela tiden utan kanske 2-3 gånger på en 90 graders sväng. Men ska göra en hjulinställning på måndag så hoppas att det är det som är fel. smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 september 2014
Sajbot skrev:
DiwraZ skrev:
Sajbot skrev:
Tjena

Det hugger inte hela tiden utan kanske 2-3 gånger på en 90 graders sväng. Men ska göra en hjulinställning på måndag så hoppas att det är det som är fel. smile

Typiskt symptom på felaktigt inställd framvagn. Det alltså inte gjort någon inställning efter växelbytet? Då är det med 100% säkerhet det som är felet

8 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Sajbot skrev:
DiwraZ skrev:

Typiskt symptom på felaktigt inställd framvagn. Det alltså inte gjort någon inställning efter växelbytet? Då är det med 100% säkerhet det som är felet

Nae, ställde in lederna någorlunda rakt så man kunde köra hem bilen från en polares garage. Framvagnsinställning har jag redan bokat men trodde aldrig att det skulle hugga så här för att hjulen står lite snett.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 september 2014
Sajbot skrev:
DiwraZ skrev:
Sajbot skrev:

Nae, ställde in lederna någorlunda rakt så man kunde köra hem bilen från en polares garage. Framvagnsinställning har jag redan bokat men trodde aldrig att det skulle hugga så här för att hjulen står lite snett.

Jo då det krävs inte mycket för att det ska bli sådär

4 582 Inlägg
25 september 2014
Luftat förmodar jag att du gjort?

8 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Luftat förmodar jag att du gjort?

Gjorde enligt haynes, svänga vänster/höger med motorn av tills det slutar bubbla i behållaren. Sen lock to lock 10 gånger med motorn på. Det hörs inget speciellt när jag svänger nu så jag tror inte det är luft i systemet iaf.

1 125 Inlägg
25 september 2014
Kollat fjäderbenslagring?????

4 582 Inlägg
26 september 2014
exxakt!! har vart med om att lossat benet i nederkant o "böjt" undan benet,så har lagret i överkant gått "sönder..

8 Inlägg
26 september 2014
Trådstartare
fadret skrev:
Kollat fjäderbenslagring?????

zzr94092 skrev:
exxakt!! har vart med om att lossat benet i nederkant o "böjt" undan benet,så har lagret i överkant gått "sönder..

Det ska jag fan ta en titt på nu när ni säger det. Kommer ihåg att ägaren innan sa att han glömde byta lagret när han bytte fjäder så har den nya i handskfacket. Kan man se att den är trasig på nått sätt utan att lyfta upp bilen? Och kan man byta detta efter framvagnsinställningen som jag bokat på måndag? Eller förstör man inställningen då?

4 582 Inlägg
26 september 2014
låt bilen stå på marken,be en kompis,vrida på ratten ,och du håller ett par fingrar på fjädern, du känner direkt om lagringen är slut,du kan nog även se det på fjädern,att den liksom "tuggar" sig runt..Ps du bör nog byta lagret innan hjulinställningen

Sök