2493
Sök

Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?

Lat Perfektionist
230 082 Visningar
Uppdaterades senast 13 december 2019
555 Inlägg
1 juni 2016
#301
Sjukt kul att följa det här bygget big_smile

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 juni 2016
Trådstartare
#302
Wonderboy_ skrev:
Sjukt kul att följa det här bygget big_smile

big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

310 Inlägg
2 juni 2016
#303
LeafBox skrev:
sonken91 skrev:
Vilka fina möjligheter du har smile
Ser kallas bra ut på bilderna! smile

Satt precis och läste lite om att lackerare själv. Har lite små delar, skärmar och sånna delar jag skulle behöva lacka på andra fordon jag har. Har du några bra tips på vart man kan köpa färg och det som behövs ?
2k färg givetvis

Jag köpte bara en skvätt utav lokala lack-verkstan!

Grund+härdare, lack+härdare, samt förtunning = 700:-
Kombinerat med Biltema sprutan (200:-) samt en vattenavskiljare (100:-) och ett par ark sandpapper (150:-?)

Skulle även rekomendera att köpa en dunk thinner, så att man kan tvätta ur lacksprutan, annars är den bara att kasta efteråt...

Lättast att få rätt färg då också kanske smile
Var ju helt okej pris för hela motorrummet ändå smile
Bara hoppas han säljer löst så hehe..

Lite utrustning har jag sen tidigare som jag aldrig provat men eftersom biltema sprutan verkade funka bra kanske jag skulle prova den först då.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 juni 2016
Trådstartare
#304
sonken91 skrev:
LeafBox skrev:
sonken91 skrev:
Vilka fina möjligheter du har smile
Ser kallas bra ut på bilderna! smile

Satt precis och läste lite om att lackerare själv. Har lite små delar, skärmar och sånna delar jag skulle behöva lacka på andra fordon jag har. Har du några bra tips på vart man kan köpa färg och det som behövs ?
2k färg givetvis

Jag köpte bara en skvätt utav lokala lack-verkstan!

Grund+härdare, lack+härdare, samt förtunning = 700:-
Kombinerat med Biltema sprutan (200:-) samt en vattenavskiljare (100:-) och ett par ark sandpapper (150:-?)

Skulle även rekomendera att köpa en dunk thinner, så att man kan tvätta ur lacksprutan, annars är den bara att kasta efteråt...

Lättast att få rätt färg då också kanske smile
Var ju helt okej pris för hela motorrummet ändå smile
Bara hoppas han säljer löst så hehe..

Lite utrustning har jag sen tidigare som jag aldrig provat men eftersom biltema sprutan verkade funka bra kanske jag skulle prova den först då.

För priset kan man defenetivt inte klaga på sprutan iaf!

Ett par andra tips/kommentarer;
-Jag skulle skaffat ett bättre andningsskydd. Färgen var inte så jobbig, men thinnern var inge trevlig alls.
Blev illamående bara man gick förbi dunken typ. Hjälmen hjälpte såklart, men den var lite klumpig om man säger så.
-Det dammar MYCKET utav färgen. Mycket mer än vad man tror, ALLT inom en 5-6m radie i mitt garage är nu halvt vita... Och ändå hade jag ju mitt proffsiga lackbås...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 juni 2016
Trådstartare
#305
Tiltel?

Hörni grabbar, nu äre fan inte långt kvar...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Måndag-Tisdag
Kastade in allting som är alldeles för bökigt att få dit med en motor ivägen. Inget speciellt att notera här förutom hur jävla snyggt allting är cool
http://i.imgur.com/SBcdrRf.jpg
http://i.imgur.com/dh2g6bL.jpg
http://i.imgur.com/NlWqauu.jpg

-

Onsdag-Torsdag
Jag ville lägga underredsmassa på innerskärmen vi gjorde om utav förklarliga själ, och jag hade ju  även 034 fjäderbenslager liggandes, så jag plcokade ner fjäderbenen för blästring och målning samtidigt så att man kunde komma åt allt lättare. Tog även en bit in i tunneln då jag skrapat bort en hel del med allt in/ut med motorn...
http://i.imgur.com/QMtBOoq.jpg
http://i.imgur.com/O2Limaf.jpg
http://i.imgur.com/QtiJBqc.jpg

-

Fredag-Lördag
Återmontering av fjäderbenen, även nya bromsslangar och dammskydd till dämparna.
Och så damp kraftpaketet tillbaka ner, vilket är mycket mer intressant. Det var lite bökigt att göra själv, men det gick (har lite video oxå). Motorn är mäkrbart högre med de nya motorkuddarna. Och det ser ju väldigt grant ut! Men jag är lite besviken över min 034 vevhus-slang. Den är alldeles för kort trots att den ska vara för just denna motorn...
http://i.imgur.com/4Tnkq2o.jpg
http://i.imgur.com/rILOi7L.jpg
-
http://i.imgur.com/2q15j81.jpg
http://i.imgur.com/H7RKu3Z.jpg
http://i.imgur.com/RwBp7nl.jpg
http://i.imgur.com/eLDKe56.jpg
http://i.imgur.com/5UERmkI.jpg
http://i.imgur.com/Lh8x77y.jpg
http://i.imgur.com/K99TeQh.jpg
http://i.imgur.com/9OuBXIY.jpg

-

Pyssel
Ett par gamla rör-skydds-mojänger fick sätta livet till för att tillverka ett par hållare för avluftningen till tanken
Och så ett nytt fäste till mer avluftnings-grejer. Org satt fast i gummibälgen som inte längre finns.
http://i.imgur.com/zqjdxEM.jpg
http://i.imgur.com/EGX1Ggn.jpg
http://i.imgur.com/Bl4fKlq.jpg
-
http://i.imgur.com/vMukMKU.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
#307
Putteliten skrev:
Stickerbombvinyl för ett par tior då?

https://m.aliexpress.com/item/326497560 … platform=y

20x30cm
Så det blir ett par stycken, billigare än det jag hittat dock...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

110 Inlägg
9 juni 2016
#309
Kolla på wish eller ebay efter stickerbomb vinyl😊 kostar inte många kronor där😊

Min Projekttråd:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=270726

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 juni 2016
Trådstartare
#310
Det visar sej att om man inte är ett tard och stavar sina sökord ordentligt blir det inte så dyrt roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

92 Inlägg
10 juni 2016
#311
Jobba på nu!! smile

Vi är säkerligen många som vill möta dig och din bil på coupe-träffen
som hålls på Getingaryds camping(1 - 3 Juli).
Jag är ialla fall en av dom! smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 juni 2016
Trådstartare
#312
Domperss skrev:
Jobba på nu!! smile

Vi är säkerligen många som vill möta dig och din bil på coupe-träffen
som hålls på Getingaryds camping(1 - 3 Juli).
Jag är ialla fall en av dom! smile

Jag håller ett nära öga på den träffen! Och det vore ju en lämplig destination för den första lång-turen, skulle något gå sönder finns det säkert någon med rätt delar. big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 juni 2016
Trådstartare
#313
Bjuder på denna så länge, och så blir det en riktigt uppdatering imorrn cool

http://i.imgur.com/lFx8yGi.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 juni 2016
Trådstartare
#314
SORRY!

Hann inte med nån uppdatering igår, blev lite katastrof utav hela dan men men.
Här kommer en hög bilder. Jag har även en del video som jag tänkte klippa ihop något utav men det kanske komma imorrn eller nått.

Jag har fokuserat HÅRT på att få bilen körbar igen senaste veckan. Jag har inte stött på så många problem. Det tog lång tid att bli nöjd med alla vacumslangar och sen var det mycket pyssel med att dra elen på ett sätt jag var nöjd med, men till slut så. Enda jag inte hade förväntat mej var en bråkig kylare som tydligen sprungit läck medans den fucking bara låg i garaget, så det var intressant...

Och så var det lite strul med att få slangarna till oljekylen gjorda. Dom blev för lång och med fel gängor först då slang-snubben inte verkade som den skarpaste...

Aja, BILDER!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://i.imgur.com/dZxWHBs.jpg
http://i.imgur.com/L9Y790R.jpg
http://i.imgur.com/608rvSK.jpg
http://i.imgur.com/liNpuzl.jpg
http://i.imgur.com/1eye0w4.jpg
http://i.imgur.com/99JOUb6.jpg
http://i.imgur.com/d72BIlN.jpg
http://i.imgur.com/ySLWL0R.jpg
http://i.imgur.com/KhCRCLf.jpg
http://i.imgur.com/kPPWcJ2.jpg
http://i.imgur.com/PXpAfz9.jpg
http://i.imgur.com/Nfln8u2.jpg
http://i.imgur.com/JWFy6G9.jpg
http://i.imgur.com/GtFOzgh.jpg
http://i.imgur.com/J9KPXDB.jpg
http://i.imgur.com/w8je2JC.jpg
http://i.imgur.com/7Vot5n1.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 141 Inlägg
14 juni 2016
#315
Härligt, nu går det undan lite. Vad är det för slang på toppen av wastegaten? Där har inte ja nån på min...


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare
#316
Putteliten skrev:
Härligt, nu går det undan lite. Vad är det för slang på toppen av wastegaten? Där har inte ja nån på min...

Ingen aning, den går som du ser till den där lilla klockan.
Den i sin tur går till insuget samt sugsidan turbon, så jag antar att det är någon slags medeltida tryckstyrning wink
Senast redigerat av LeafBox (15 juni 2016)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 845 Inlägg
15 juni 2016
#317
LeafBox skrev:
Putteliten skrev:
Härligt, nu går det undan lite. Vad är det för slang på toppen av wastegaten? Där har inte ja nån på min...

Ingen aning, den går som du ser till den där lilla klockan.
Den i sin tur går till insuget samt sugsidan turbon, så jag antar att det är någon slags medeltida tryckstyrning wink

Laddtrycksstyrning med hjälp av mottryck tror jag det är.

Laddtryck direkt från kompressorhusets trycksida på undersidan av wastegate-klockan och sedan styrs magnetventilen av ECUn och skickar då laddtryck från insuget till ovansidan av wastegaten.


9 141 Inlägg
15 juni 2016
#318
simlar skrev:
LeafBox skrev:
Putteliten skrev:
Härligt, nu går det undan lite. Vad är det för slang på toppen av wastegaten? Där har inte ja nån på min...

Ingen aning, den går som du ser till den där lilla klockan.
Den i sin tur går till insuget samt sugsidan turbon, så jag antar att det är någon slags medeltida tryckstyrning wink

Laddtrycksstyrning med hjälp av mottryck tror jag det är.

Laddtryck direkt från kompressorhusets trycksida på undersidan av wastegate-klockan och sedan styrs magnetventilen av ECUn och skickar då laddtryck från insuget till ovansidan av wastegaten.

Okej, har en likadan wg på min ABY motor, men ja har ingen slang till toppen...


310 Inlägg
15 juni 2016
#319
Putteliten skrev:
simlar skrev:
LeafBox skrev:

Ingen aning, den går som du ser till den där lilla klockan.
Den i sin tur går till insuget samt sugsidan turbon, så jag antar att det är någon slags medeltida tryckstyrning wink

Laddtrycksstyrning med hjälp av mottryck tror jag det är.

Laddtryck direkt från kompressorhusets trycksida på undersidan av wastegate-klockan och sedan styrs magnetventilen av ECUn och skickar då laddtryck från insuget till ovansidan av wastegaten.

Okej, har en likadan wg på min ABY motor, men ja har ingen slang till toppen...

Sitter ingen på min heller, och finns ej med över skisserna till 20v t. smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare
#320
sonken91 skrev:
Putteliten skrev:
simlar skrev:

Laddtrycksstyrning med hjälp av mottryck tror jag det är.

Laddtryck direkt från kompressorhusets trycksida på undersidan av wastegate-klockan och sedan styrs magnetventilen av ECUn och skickar då laddtryck från insuget till ovansidan av wastegaten.

Okej, har en likadan wg på min ABY motor, men ja har ingen slang till toppen...

Sitter ingen på min heller, och finns ej med över skisserna till 20v t. smile

Jag har aldrig sett en med slangen ikopplad heller, intressant att dom lämnade nippeln dock tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök