1793
Sök

Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?

Lat Perfektionist
230 064 Visningar
Uppdaterades senast 13 december 2019
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
#421
Nosliwe skrev:
Trist att behöva byta ut allt. Men å andra sidan sett så är det lite lättare att få i GPS tracker när man har rivit ner allt smile

Ha, mja. Och nu har man ju gjort detta förut, så det gick ju fort och smidigt att skruva

DeeJay_R skrev:
Äre samma runt ratten och facket på vanliga 80in? Isf borde de finnas i vår reservdelsbil:)

Såvitt jag vet, jag var bort och kika in lite snabbt och såg inget, men det var typ 1m snö på bilen så jag ville inte öppna dörrn lol
Far bort och tar en titt under veckan smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Märkestekniker
289 Inlägg
21 november 2016
#422
Okej. Ja ligg de inte i så säg till. Ksk hamnat i garaget:)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#423
Har ett litet problem hmm

Det började med att instrumentbelysningen var antingen väldigt svag eller inte lös alls.
Jag provade starta bilen bara för att se om det blev någon skillnad och då började belysningen funka igen.

Men istället så blinkar nu varningslamporna för batteri, kylvätska,  och bromsvätska konstant.

Generatorn laddar inte för att den inte får signalen ifrån huset.
Kylvätskan är det inge fel på, och det blir ingen skillnad om jag rycker ut givaren.
Samma gäller bromsvätskan

Jag har provat att vicka på alla kablar jag kommer åt men det tyck inte bli någon skillnad.
Någon som har ett tips på vart fan man ska börja?
Senast redigerat av LeafBox (27 november 2016)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
27 november 2016
#424
Kollat den blå signalkabeln som går in i generatorn? Om den inte är i så laddar inte bilen och batterilampan lyser.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#425
Nosliwe skrev:
Kollat den blå signalkabeln som går in i generatorn? Om den inte är i så laddar inte bilen och batterilampan lyser.

Japp, ingen signal ute vid generatorn.
Jag vet inte om den går raka vägen in i mätarhuset eller om den har någon kontakt därimellan?

Men det skulle ju inte förklara varför nivågivarna dummar sej hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
27 november 2016
#426
Det har jag svårt för att svara på gällande våra hemmabyggen med "special" el. Minns inte hur jag har gjort själv ens haha.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#427
Nosliwe skrev:
Det har jag svårt för att svara på gällande våra hemmabyggen med "special" el. Minns inte hur jag har gjort själv ens haha.

Fast när det kommer till mätarhuset så har jag faktiskt inte rört något (såvitt jag kommer ihåg lol)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
27 november 2016
#428
Det HADE iofs inte jag heller. Jag vet att den kabeln går in vid relä panelen under ratten. Men om den går förbi allt och in i mätarhuset vet jag inte, men å andra sidan sett hade väl idioten som snodde bilen varit bakom mätarhuset och rivet?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#429
Nosliwe skrev:
Det HADE iofs inte jag heller. Jag vet att den kabeln går in vid relä panelen under ratten. Men om den går förbi allt och in i mätarhuset vet jag inte, men å andra sidan sett hade väl idioten som snodde bilen varit bakom mätarhuset och rivet?

Rev ju ut mätarhuset, bokstavligen.
Men jag kan inte se några klippta kablar eller trasiga kontakter / annat som inte var där innan.

Men man tycker ju att det borde vara anledningen, känns ju mest logiskt iaf.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 141 Inlägg
27 november 2016
#430
Kolla så alla stiften gått på ordentligt, så inget sticker ut baktill. Ta en liten mejsel och peta in alla stift på baksodan av kontakten när den sitter på mätarhuset.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#431
Putteliten skrev:
Kolla så alla stiften gått på ordentligt, så inget sticker ut baktill. Ta en liten mejsel och peta in alla stift på baksodan av kontakten när den sitter på mätarhuset.

Hm, kan ju inte riktigt göra så pga designen.
Måste ju därimot gå att dela på något sett tyck man neutral


På denna bild enligt google så ser det ut som att man kan klippa bort buntbandet där och plocka ut insatsen kanske. Ska kolla, bra tänkt!
http://i454.photobucket.com/albums/qq269/q20v/DSCN3174web.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

47 Inlägg
27 november 2016
#432
Hej, har du kollat så att lampan i mätarhuset är hel(till laddningen)?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#433
MickeZ2 skrev:
Hej, har du kollat så att lampan i mätarhuset är hel(till laddningen)?

Jarå,
Det skulle vart en bild i första posten, men jag tycks ha glömt den.

http://i.imgur.com/kv3wRdw.jpg

Oljelampan verkar funka som den ska iaf...
Senast redigerat av LeafBox (27 november 2016)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Märkestekniker
289 Inlägg
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#435
DeeJay_R skrev:
Provat med gamla huset och se om de e lika?smile

Gamla huset är kaputt, går inte att koppla in. hmm
Jämför man dom sida vid sida så har alla delarna samma art.nmr. Men art.nmr för hela ENHETEN skiljer med sista bokstaven. Säkert nå års-modell markering eller nått.

Skulle va kul att prova med ett annat dock, bara för att se hur den reagerar.

http://i.imgur.com/vnKq9em.jpg
Senast redigerat av LeafBox (27 november 2016)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Märkestekniker
289 Inlägg
27 november 2016
#436
Sista bokstaven bruka va ändrat mellan olika uppdateringar dom gjort men ska funka endå. Vet att på min a4 börja spolningen å oljenivågivarn å spöka när ja bytte hus å backa mätarn te rätt mil. Som att nått kortslöts. Men du ksk kan testa vårat hus från 80in?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#437
DeeJay_R skrev:
Sista bokstaven bruka va ändrat mellan olika uppdateringar dom gjort men ska funka endå. Vet att på min a4 börja spolningen å oljenivågivarn å spöka när ja bytte hus å backa mätarn te rätt mil. Som att nått kortslöts. Men du ksk kan testa vårat hus från 80in?

Testa kan man ju! Ligg det ute i bilen eller?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Märkestekniker
289 Inlägg
27 november 2016
#438
Du kan ju kolla. Annars kan ja kika i garaget sen,kan inte minnas att ja sett den inne dock.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
#439
DeeJay_R skrev:
Du kan ju kolla. Annars kan ja kika i garaget sen,kan inte minnas att ja sett den inne dock.

Haha, det huset var trasigt precis som mitt gamla, blå kontakten bortsliten lol

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 november 2016
Trådstartare
#440
Jag har nu provat att ta bort alla jordpunkter och satt tbx dom, bytt mätarhus, kollat kontakterna, och tittat på elscheman för att försöka hitta något speciellt samband. Och inte ett piss bättre har det blivigt, men jag har dock insett ett par saker.

1. Instrumentet börjar blinka och varna redan då jag slår igång instrumentbelysningen (utan tändning)
2. Alla påverkade delar får istället för konstant 12v, en blinkande signal på ~3v. Dvs om jag mäter ute på kontakten så hoppar multimetern imellan ~0-3v

Min nästa plan är att hitta jorden till mätarhuset och koppla på en extra för att se vad som händer, men seriöst, jag har ju inte rört något sen förra säsongen ;_;

Om någon som kan läsa ett elschema vill försöka hitta något, varsågod
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Audi/1 … /fig07.pdf
Senast redigerat av LeafBox (30 november 2016)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök