2018 - Del 1Nu är det bara ca 2 månader kvar tills säsongen börjar. Iaf för min del då det jag planerat att vara ute och rulla tills den 1'a Maj. Och då ska allt va klart så att man kan njuta av säsongen utan att skruva (förhoppningsvis...)
Så jag röjde upp garaget ordentligt, tog mej i kragen, och började rota i vårt största problem - Mitt tveksamma oljetryck.
Förra säsongen avslutades med detta problem, ärligt talat vet jag inte om det fanns i början av säsongen och jag bara vart dålig på att hålla koll på mätaren, men det var aldrig tillräckligt lågt för att orsaka oro.
Mitt mål är att bänka 200 på naven (eller 250 i motorn, vilket som kommer först) under säsongen, så jag ser gärna att oljetrycket åtminstonde är inom spec.
-----
Det köptes oljetrycksmätare på Biltema (som btw kräver en del modifikationer för att kunna läsa trycket i realtid för det finns backventiler som håller kvar trycket på högste värdet hela tiden. Vems ide var detta...)
![https://i.imgur.com/PFBHFlp.jpg]()
Motorn varmkördes och gav, ehm, intressanta värden.
![https://i.imgur.com/eGqWwAZ.jpg]()
Jag tror det dock är något lurigt som händer här, kanske har med slangens längd att göra och faktum att jag hade den uppe vid rutan? Men den visade som synes knappa 0.5bar på ren tomgång.
1k RPM - 1Bar
2k RPM - 2Bar
3k RPM - 3Bar
4k RPM - 4Bar
Notera skillnaden på tomgång och 1K (~0.6bar på ~300rpm)
Kom i närheten utav 5Bar uppe vid 5-6k RPM
Denna manometer sjönk inte när laddtrycket kom, vilket sätter mej i en situation. Jag trodde det symtomet berodde på givarfel, men om denna givare oxå visar för lågt men samtidigt behåller trycket vid ladd? Det har jag ingen förklaring på...
Oavsett vad så blir resultatet detsamma - Bara att börja riva...
![https://i.imgur.com/4iia0pV.jpg]()
![https://i.imgur.com/5LERvy7.jpg]()
Hade tydligen inte bytt packning senast jag var där. Och jag hoppades lite på att det var det som skulle va problemet. Den är gammal och torr, men ser inte ut att ha läkt nånstans. Så jag vet inte om jag vågar byta packning smacka ihop prova igen, för då kan jag åka på att få plocka ner allt sen ändå för att få bort pumpen (vilket är nästa steg)
![https://i.imgur.com/bZNsP0E.jpg]()
Passade på att göra ren silen och kolla om det var stopp i den eller nått, men allt var fint här
![https://i.imgur.com/XMmRna8.jpg]()
-----
Just nu ser det ut som att nästa steg är att plocka isär hela fronten samt framsidan motorn för att plocka bort och inspektera pumpen. Jag har flera pumpar liggandes, och en som jag vet gav perfekta värden i förra motorn. Det är ju ett jävla jobb, men det känns som att jag inte har så många alternativ.