2185
Sök

Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?

Lat Perfektionist
229 925 Visningar
Uppdaterades senast 13 december 2019
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 maj 2015
Trådstartare
#121
Brum?

Det var ett tag sedan, men vi har inte legat på latsidan! Jag ville bara ha något intressant att visa upp cool
Så, vi börjar med att sammanställa arbetet hittills!

Högen som blev över efter rensning
http://i.imgur.com/nlN31wG.jpg

Sen var det dags att klä om härvan så att den inte skavs sönder så lätt
http://i.imgur.com/k4LvHpX.jpg
http://i.imgur.com/lYm0Aca.jpg
http://i.imgur.com/5OLmskl.jpg

Den nya härvan ser ut som orginal!
http://i.imgur.com/0HEQYNF.jpg

Dags för motorn att komma ut, IGEN!
http://i.imgur.com/V8cU4p1.jpg

Så att jag kunde komma åt att kona om bränslerören
http://i.imgur.com/YtvO0ga.jpg

Men det blev skit, för gängan är nå tyskt-hitta på som det inte gick att hitta nå kopplingar till, så dom rök igen och byttes ut imot vanliga hydralkopplingar
http://i.imgur.com/xPHkIMP.jpg

Gjordes lite nya packningar
http://i.imgur.com/VyewVt7.jpg

Sen har det gjorts nya soppaslangar, ett par fästen till urq-igloon, och såklart kastat ner motorn igen...
Och efter MYCKET pyssel så var vi i god form!

http://i.imgur.com/kMRZtbm.jpg

Uppenbarligen dags för provstart, men som ni alla vet är det aldrig "bara" att göra.
Började med varken ström till soppapumpen, sen ingen signal till start-solenoiden, för stunden la vi det åt sidan och bara kopplade förbi det, men så blev vi stoppad utav en startmotor som inte ville sammarbeta alls, ibland greppade den inte, och när den väl gjorde det så lät den HEMSKT.

Axeln glappade kraftigt och var nerskunken i huset typ 3-4mm? Ingen aning vad som har hänt här, men jag monterade den jag hade över ifrån org-motorn istället.
http://i.imgur.com/f3j7odJ.jpg

Startade den sen då? Självklart inte! roll
Först hade vi en del problem med dålig jord ifrån motorn, sen gjorde jag samma tabbe som "Nosliwe" (som oxå bygger MC2, spana in hans tråd oxå!) och blandade ihop 2 kontakter. Vilket är fullt förståeligt, dom är samma färg och det finns inget som skiljer dom åt, dom har tom grupperat dom tsm.

Men, jag tror vi sparar resten tills senare i veckan wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 maj 2015
Trådstartare
#122
Success!

Läckande grenrörspackning, en downpipe som inte sitter ordentligt samt kablar kors och tvärs.
Men nu har motorn varit igång längre än vad den varit på typ 3-4år big_smile

Senast redigerat av LeafBox (21 maj 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 494 Inlägg
5 maj 2015
#123
Grattis, skönt att se att det inte alltid startar på första försöket som på tv ;-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#124
vw_audi skrev:
Grattis, skönt att se att det inte alltid startar på första försöket som på tv ;-)

Detta är inget förberett matlagningsprogram inte! roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 maj 2015
Trådstartare
#125
Simpelt!

Du kan starta din bil via en NYCKEL!? Otroligt!

Senast redigerat av LeafBox (21 maj 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

310 Inlägg
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 maj 2015
Trådstartare
#127
sonken91 skrev:
Härligt! Snart dax för en provtur då smile

Well, inte riktigt roll
Saknas en hel del innan det kan hända hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#128
What's going on?

Tänkte ta en recap på projektet och gå igenom lite vart vi ska härnäst osv. smile

Bilen startar äntligen! Och jag kan tom starta den med nyckeln, vilket är fantastiskt. Nu ska vi se till så att den går som den ska och att alla mätare funkar. Jag vet att den tappar tomgång när den blir varm, men jag tror det beror pga att varken grenröret eller downpipen sitter ordentligt och den suger in luft före lambdan när den stänger loopen.
Downpipen håller på att ändras för att ge bättre marginaler till subframen, ska passas in imorrn igen.

Sen är den en drös saker som ska avslutas ordentligt, som elen ska snyggas till, vilket är på god väg redan, men samtidigt vill jag inte göra det "för klart" utifall att jag skulle behöva öppna upp det igen. Innerskärmen måste svetsas fast igen, kablarna i motorutrymmet måste fästas och nån slang bytas och liknande.

Men i princip har vi gått över till nästa steg i projektet, och det är att få alltihopa att rulla.
Och ni som vart med ett tag vet att jag har lite problem med växellådan. Spaken funkar tvärtom, medbringarna är förskjutna så drivaxlarna passar inte, och allt detta får en snöbolls effekt vilket gjorde att det kändes som ett enorm jobb.

Men för någon dag sedan hamnade jag i en diskussion på FB som slutade med att jag kontaktade min besiktningsgubbe och frågade runt lite. Och nu ser det ut som att jag får byta låda, vilket jag missförstått. Saken är den att jag får inte byta till den som sitter i bilen org.
Många på S2forums föreslog 20V-lådan (7A, inte S2), den är därimot en extremt ovanlig modell, och jag måste dessutom ha tag i en FWD låda. Och finns det 100st FWD 20v i Sverige blir jag förvånad...

Jag ska försöka hitta nå alternativ så att jag kan använda org-drivaxlarna, för jag har redan nya knutar och nav för att bygga om dom till 5-bult. Spontant är väll nästa låda att kolla på ifrån en V6'a, men jag önskar det fanns mer info om skillnaderna imellan dom. Med utväxlingar osv.

Men så ligger landet iaf, jag bara pysslar tills dess att jag listat ut växellådsproblemet helt enkelt, men sen när jag har fått tag i en ny låda så äre bara en helgs skruvande så rullar vi fanimej! big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 maj 2015
#129
De går inte att hitta lådan på ebay då? Tittar på saker till bmwn där och då brukar man hitta både det ena och det andra.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

9 140 Inlägg
21 maj 2015
#130
Kolla med MatsaBusen eller 90q20v här på garaget, vet att båda 2 har skrotat ner en å annan Coupé. Dom kanske har något liggande eller vet vad du behöver.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#131
PHrnfeldt skrev:
De går inte att hitta lådan på ebay då? Tittar på saker till bmwn där och då brukar man hitta både det ena och det andra.

Intressant, det hade jag inte ens tänkt på

Putteliten skrev:
Kolla med MatsaBusen eller 90q20v här på garaget, vet att båda 2 har skrotat ner en å annan Coupé. Dom kanske har något liggande eller vet vad du behöver.

Lustigt nog hat Matsabusen redan kontaktat mej, så vi snackar lite. Problemet är dock att vi inte direkt bor i närheten utav varandra, och han ville helst inte skicka den.

Ska höra med 90q20v därimot, tack för tipset!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 140 Inlägg
21 maj 2015
#132
Å fan!
Va gör man inte för sitt bilintresse? Bara hoppa in i brukisen å åka! wink Helt klart värt resan om det är vad som behövs.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#133
Putteliten skrev:
Å fan!
Va gör man inte för sitt bilintresse? Bara hoppa in i brukisen å åka! wink Helt klart värt resan om det är vad som behövs.

Haha, det ordnar sej nog i slutändan wink
Jag ska dubbelkolla ett par bilder och försäkra mej om att det kommer funka med registrering och allt innan jag köper något dock roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 juni 2015
Trådstartare
#134
7A/3B Svänghjul någon? smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 juni 2015
Trådstartare
#135
Svängigt

Efter MYCKET om och men så är vi äntligen tillbaka i garaget. Växellåds-historien satte verkligen käppar i hjulen och det tog en hel del puzzlande att få ihop, men nu är skutan på rätt köl igen!

Tyvärr var batteriet i kameran dött, så jag tog endast ett par mobilbilder utav helgens bravader, men jag kanske kan komplettera lite under veckans gång och så får jag se till att ladda kameran tills nästa vecka roll

Så, utan mer fördröjjningar, ett par bilder!

--------------------------------

Tvättade av lådan lite snabbt
http://i.imgur.com/2MQ9CJI.jpg

En allt för vanlig syn, men jävlar vad jag är snabb på motorbyten numera! roll
http://i.imgur.com/JSi8KUv.jpg

Tagit bort gamm-lådan samt smackat dit ett nytt svänghjul samt koppling (ifrån en 7A)
7A-hjulet var mycket tyngre, men istället har lådan lite lägre utväxling.
http://i.imgur.com/BB6iYS8.jpg

Den gick ju dit och medbringarna rör på sej när man snurrar på veven iaf, förhoppningsvis faller det inte isär wink
http://i.imgur.com/cT7wn6o.jpg

Oooch tillbaka ner igen.  En schysst sidoeffekt utav den nya lådan är att jag kunde använda org växellådsfästet igen, så motorn satte sej liiiite bättre. smile
http://i.imgur.com/ltzFPhT.jpg

----------------------

Nästa vecka ska jag först och främst koppla in allt och provstarta igen för att se till att nya svänghjulet inte fuckade upp tändningen (tändningspinne på svänghjulet), för det blev lite frågor medans vi höll på byta.

Efter det så tänkte jag montera växelspaken och kopplingspedalen för att provtrycka kopplingen och veva runt bland växlarna ett par gånger.

Sen kommer drivaxlar, ska testa rulla lite med org först men sen ska det bytas till 20v knutar och nav för att byta till 5-bult.

Intercooler och en gaswire återstår för att kunna ta en provtur. Jag har lösningar på båda, men jag är inte 100% nöjd med dom, så förslag välkommnas gärna smile
Senast redigerat av LeafBox (14 juni 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
14 juni 2015
#136
Fan va kul! Man brukar få in snitsen när man lyft några motorer. Föredrar det framför att jävlas med rostiga bromsar tongue

Vägde du svänghjulen för att jämföra vikten? Är det mycket som skiljer kanske det är läge att åka på nån mekanisk verkstad och svarva ned det lite?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 juni 2015
Trådstartare
#137
PHrnfeldt skrev:
Fan va kul! Man brukar få in snitsen när man lyft några motorer. Föredrar det framför att jävlas med rostiga bromsar tongue

Vägde du svänghjulen för att jämföra vikten? Är det mycket som skiljer kanske det är läge att åka på nån mekanisk verkstad och svarva ned det lite?

Vägde dom inte, men det väger ungefär dubbelt så mycket. Var ett extremt lätt svänghjul på turbon faktiskt.
Kanske byter ut det imot ett 3B-hjul i framtiden, dom ska vara lite lättare. Men det blir under "renoverings-fasen" isf smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
14 juni 2015
#138
LeafBox skrev:
PHrnfeldt skrev:
Fan va kul! Man brukar få in snitsen när man lyft några motorer. Föredrar det framför att jävlas med rostiga bromsar tongue

Vägde du svänghjulen för att jämföra vikten? Är det mycket som skiljer kanske det är läge att åka på nån mekanisk verkstad och svarva ned det lite?

Vägde dom inte, men det väger ungefär dubbelt så mycket. Var ett extremt lätt svänghjul på turbon faktiskt.
Kanske byter ut det imot ett 3B-hjul i framtiden, dom ska vara lite lättare. Men det blir under "renoverings-fasen" isf smile

Ja just ja, du ska ju ut med motorn sedan igen. Jo, det är väl lämpligt att ta allting rörande modifikation i samband med renoveringen smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 juni 2015
Trådstartare
#139
PHrnfeldt skrev:
LeafBox skrev:
PHrnfeldt skrev:
Fan va kul! Man brukar få in snitsen när man lyft några motorer. Föredrar det framför att jävlas med rostiga bromsar tongue

Vägde du svänghjulen för att jämföra vikten? Är det mycket som skiljer kanske det är läge att åka på nån mekanisk verkstad och svarva ned det lite?

Vägde dom inte, men det väger ungefär dubbelt så mycket. Var ett extremt lätt svänghjul på turbon faktiskt.
Kanske byter ut det imot ett 3B-hjul i framtiden, dom ska vara lite lättare. Men det blir under "renoverings-fasen" isf smile

Ja just ja, du ska ju ut med motorn sedan igen. Jo, det är väl lämpligt att ta allting rörande modifikation i samband med renoveringen smile

Det är därför jag inte gjort i ordning motorn eller nånting ännu. Jag vill få allt klart först innan jag snyggar till, för annars slutar det med att man måste göra om det då man skadat eller måste ändra något senare under projektet roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 juni 2015
Trådstartare
#140
Snabbis

Så, allting verkar funka med det nya svänghjulet! big_smile
EFTER MYCKET OM OCH MEN KAN JAG MEDDELA! Herregud vilken meningslös historia det blev...

Lång historia kort, jag trodde jag var fyndig som använde en öppen plats på reläboxen för att förse nya ECU'n med 12v. Problemet var dock att när jag vred över nyckeln till startmotorn så försvann strömmen till den pinnen, men när nyckeln åkte tillbaka så fick allting ström igen, så jag märkte ju ingenting. Det tog 12h och en massa huvudvärk innan jag upptäckte det lol

Jag hade dock hoppats på att få montera drivaxlar och växelspak och prova rulla lite under egen kraft nu i helgen, men hey, jag ska väll ha något att göra nästa helg oxå roll

Istället så fick jag alla mätare att funka! Spenderade lite extra tid med att fippla med oljetrycket, tills dess att jag insåg att jag hade glömt att koppla in kontakten bakom konsollen tongue

Hursomhelst, det verkar vara tunt med jobb under veckan, så med lite extra mektid hoppas jag på att få ta en liten sväng nästa helg istället. Största problemet jag har dock är intercoolern. Jag kan inte köra med org-intercoolern.

Jag vill använda en RS2 intercooler, men jag är rätt säker på att det över utloppet kommer krascha rakt in i turbon.
Så jag har 2 alternativ, antingen köpa en liten IC, typ 1.8t eller B5S4, och montera nere i fronten bravid oljekylet typ. Eller köpa en ny större IC och montera framför kylaren, jag är dock rädd för extra turbo-lag med så långa tryckrör fram och tbx igenom motorrummet... Åsikter?

http://i.imgur.com/Cl845Cb.jpg


Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök