18 oktober 2014
Trådstartare
B20 med enkel SU vägrar starta i Amazon, jag fick igång den innan sommaren(endast med startgas) men den gick som skit och dog om man inte gasade. Då bestämde jag mig för att byta ut alla tänd-delar + renovering av toppen (rengöra förbräningsrummmen, ny packning, slipa in ventilerna)
Sagt som gjort, allt förutom brytarna, startmotorn och tändspolen är byt. Ställde in motorn på noll via remskivan, rotorn pekar mot strecket i fördelaren + ettans tändkabel, tändföljd 1342 motsols. 1:ans kolv(närmast kylarens) ventiler stängda. Ventilspelet på 0,4. Brytarens avståndet på 0,4 då klacken trycker ut brytaren. Alla jordflätor och säkringar är också byt.
Även förgasaren är rengjord och pumpen trycker fram bensin(ny bensin). Allt lirar!
Skulle starta den igår, hände inget bara tugga och var inte ens nära att tända. Skulle göra ett nytt försök idag och när jag vred om nyckeln levde den om som fan, lät som den kärvar och den orka knappt runt, men man kan hur lätt som helst vrida motorn med handkraft.
Hoppas ni kan hjälpa mig nu då jag inte vet vad det är, får för mig att det är startmotorn eller tändspolen som är boven?
Tack på förhand!
Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.