Knackande ljud vid vänstersväng, Audi A4 -01

ollenocke
10 november 2014 · 4 Inlägg

Hej!

Har en Audi A4 från 01 som ger ifrån sig ett skumt ljud.
Det började för ca 2 månader sedan, då var ljudet ett slag "metall mot metall" så fort man nuddade bromspedalen. När jag köpte bilen hade den tidigare ägaren precis bytt bromsbelägg, så de jag frågade om ljudet sa att det kan berott på det.

Efter ett tag slutade det ljudet när jag bromsade, men började istället låta vid vänstersväng. Det är som ett knackande, smattrande eller kluckande ljud, och det smäller fortare ju fortare jag kör. Och så fort jag vrider ratten lite åt höger så tystnar ljudet, och direkt ratten går tillbaka LITE åt vänster börjar det igen. Jag kan alltså köra på en raksträcka, säg E18, och jag svänger SVAGT vänster, så börjar ljudet igen.

Har fått många förslag på vad de kan vara, bl.a drivknut. Besiktade bilen för 4 dagar sedan, och de märkte inget.

Så.. Vad kan det vara tror ni?

Tack för svar!

//Killen som kan 0 om bilar! cool

Senast redigerat av ollenocke (10 november 2014)

ollenocke
10 november 2014 · 4 Inlägg

Råkade nog lägga i fel kategori.... Hoppas det går bra ändå big_smile

mr_z28
10 november 2014 · 47 Inlägg

Låter onekligen som ett defekt hjullager.

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
ollenocke
10 november 2014 · 4 Inlägg

Okej, jag ska kolla upp det!
Tack för svar! smile

zzr94092
10 november 2014 · 4 400 Inlägg

tror mer på drivknut

Meaganeowner
10 november 2014 · 2 250 Inlägg

På en bil jag hade var det en hjulvikt på insidan som nuddade i oket bak, men inte när det satt fram. En annan gång var det en hjulbult som tog i på insidan navet.
Har hjulen blivit skiftade fram o bak? Kanske bytte förre ägaren ifall de som satt fram var lite snedslitna.
Och i båda fallen bara när bilen svängde åt ett håll. Så jämför bultlängder och kolla efter små skavmärken på ok mm innan du river isär.
Alldeles för hårt dragna bultar kan göra att det blir glappt i färgens bulthål. Märks oftast vid sväng då det blir belastning i sidled. Oftare på plåtningar!

Senast redigerat av Meaganeowner (10 november 2014)

Meaganeowner
10 november 2014 · 2 250 Inlägg

Spräckt bromsskiva inifrån o ut? Kan bli värre eller bättre när skivan blir varm.

I höst råkade jag ut för nåt ovanligt. En ventilerad skiva hade rostat sönder i
vingarna / kanalerna mellan de två bromsytorna.
När jag bromsade så började pedalen pumpa lite upp o ned i takt med hjulrotationen. Efter 100 mil så började smälla ordentligt. Då hade skivan delat sig....

it_mutt Avstängd
11 november 2014 · 10 388 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Spräckt bromsskiva inifrån o ut? Kan bli värre eller bättre när skivan blir varm.

I höst råkade jag ut för nåt ovanligt. En ventilerad skiva hade rostat sönder i
vingarna / kanalerna mellan de två bromsytorna.
När jag bromsade så började pedalen pumpa lite upp o ned i takt med hjulrotationen. Efter 100 mil så började smälla ordentligt. Då hade skivan delat sig....

Faktiskt inte så ovanligt som man kan tro.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
11 november 2014 · 2 250 Inlägg

Kom körande och skulle svänga in till höger. Bromsade in som vanligt. Då small det till ordentligt och så skenade bilen tvärs över vägen och ned i vänstra diket!
Det som hade hänt var att bromsskivan på höger fram delat sig runt om, längst in vid navet. Skivan blev som en stor bricka... helt utan bromsverkan på höger sida.
Hade jag släppt bromsen, så skull bilen fortsatt rakt fram, men vem tänkte på det när det hände?

ollenocke
11 november 2014 · 4 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Har hjulen blivit skiftade fram o bak?

Jag vet faktiskt inte, får höra med förra ägaren!

Tack för svar! För det vidare och kollar med folk som kan! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang