Volvo 360 olja i hela motorrummet.

Fitttim
1 december 2014 · 258 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem som dök upp för 2 dagar sen. Jag startade bilen med choken (stavning?) utdragen. Sen var jag tvungen att springa in och hämta en sak. Sen hände grejjer inne som gjorde att jag blev kvar där i nästan 10 minuter och glömde helt bort att bilen stod på.

När jag kom ut så luktade det förjävligt, men jag va tvungen att ta bilen iallafall. Tomgången lät väldigt konstigt även när jag hade dragit in choken. Bilen lät även konstigt när den va kall och jag skulle hem. Man brukar vara tvungen att starta med chok när den är kall. Men nu starta den hur bra som helst utan. När jag kom hem och öppnade huven så va det olja typ överrallt. Så nu undrar jag vart jag ska börja felsöka eller om det är lika bra att köpa en ny motor på en gång?

MVH// Tim

uhlin
1 december 2014 · 2 834 Inlägg

Få se..... Volvo 360, då borde det sitta volvos motor i den va B 23?

Kolla vevhusventilationen och rengör den först.

Om det mot förmodan sitter reanultmotorn i den så är det nog godnatt.

Förövrigt... hur långt har den gått?

Fitttim
1 december 2014 · 258 Inlägg

uhlin skrev:
Få se..... Volvo 360, då borde det sitta volvos motor i den va B 23?

Kolla vevhusventilationen och rengör den först.

Om det mot förmodan sitter reanultmotorn i den så är det nog godnatt.

Förövrigt... hur långt har den gått?

Det är Volvos motor i den. Den har bara gått 17 000. Så ja det blir nog å slå en kik på vevhusventilationen. Tack för svar.

simlar
1 december 2014 · 5 534 Inlägg

Är en B19A om du har vanlig stromberg-förgasare, annars är det en B200K.
Har aldrig suttit B23 original i någon 300-serie.

Kolla så inte oljestickröret är löst eller att o-ringen mellan oljesticksrör och oljetråg är trasig.
Har haft det problemet på min 345a vilket jag löste genom att dra åt oljesticksröret ordentligt och täta med packningssilikon.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
uhlin
1 december 2014 · 2 834 Inlägg

simlar skrev:
Är en B19A om du har vanlig stromberg-förgasare, annars är det en B200K.
Har aldrig suttit B23 original i någon 300-serie.

Kolla så inte oljestickröret är löst eller att o-ringen mellan oljesticksrör och oljetråg är trasig.
Har haft det problemet på min 345a vilket jag löste genom att dra åt oljesticksröret ordentligt och täta med packningssilikon.

Då lärde man sig nåt idag med big_smile

rodieki Tekniknörd
1 december 2014 · 92 Inlägg

Det sitter och också en lock med som kläms fast med ventilkåpan. Den sitter på sidan av motorn och den spottar ut en hel del olja om det börjar läcka där. Annars som sagt var vevhus ventiligationen det. Det sitter två filter snett till vänster på framsidan. Kletar de igen så bubblar det ut lite här och var.

simlar
2 december 2014 · 5 534 Inlägg

rodieki skrev:
Det sitter och också en lock med som kläms fast med ventilkåpan. Den sitter på sidan av motorn och den spottar ut en hel del olja om det börjar läcka där. Annars som sagt var vevhus ventiligationen det. Det sitter två filter snett till vänster på framsidan. Kletar de igen så bubblar det ut lite här och var.

Eh va? Förstår knappt något av va du skrivit.

Locket som kläms fast med ventilkåpan (antar du menar på ventilkåpan) är ju oljelocket. Där kan det läcka olja om packningen är dålig, men inte tillräckligt för att täcka hela motorrumet. Däremot om oljelocket är borta.

Jag förstår inte vilket lock du annars tänker på. Såvida det inte är oljefiltret, men det sitter ju på sidan av motorblocket.

Två filter snett till vänster på framsidan? Vilka filter snackar du om?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
zzr94092
2 december 2014 · 4 403 Inlägg

i bakkant av toppen,mot torpedväggen,där fördelaren sitter på ex,940,sitter ett plastlock,typ 30/40 mm i diameter,det är bara intryckt i toppen,behövs inte demontera något för att montera ett nytt,om det nu är felet...isåfall är det bara att åka till volvo o köpa ett nytt..

simlar
2 december 2014 · 5 534 Inlägg

zzr94092 skrev:
i bakkant av toppen,mot torpedväggen,där fördelaren sitter på ex,940,sitter ett plastlock,typ 30/40 mm i diameter,det är bara intryckt i toppen,behövs inte demontera något för att montera ett nytt,om det nu är felet...isåfall är det bara att åka till volvo o köpa ett nytt..

Beror på vilken topp det är, är det den nyare toppen som kom i samband med B200 i 300-serien är det en täckbricka. Kostar ca 30kr på volvo.

Är det däremot en B19 så är det gamla toppen och det sitter då en så kallad "halvmåne" som jag är lite osäker på om den finns att få tag i löst.

Däremot så sprutar det mycket olja därifrån om täckbrickan där är borta oavsett om det är gamla eller nya toppen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang