335i under vinter

badhero
1 december 2014 · 92 Inlägg

Hej!
Ställde min 335a i garaget för några dagar sen o köpte en gammal e30 som vinterbil.
Har dock andra tankar i huvudet, funderar på att köpa vinterdäck till 335 istället o ha den som andra bil under vinter.
Min garage ligger 10 mil från det ställe vart jag bor\jobbar, så 335an antagligen kommer stå utte under vinter.
Jag tänkte använda min e30 för kortare sträckor, och ibland köra med 335an på lite längre avstånder (3-4 gånger per veckan till ex.)

Nu till frågan :
Är det bra idea? Tänkte på vad som händer med bilen om den kommer vara i bruk ändast några gånger per veckan? Storre risk till rost? Några mekaniska grejer som man bor tänka på?

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
Westergren Large Cap
1 december 2014 · 1 816 Inlägg

Klart det är en bra idé! Finns det folk som kör R8, GT-R, Ferrari osv året om så borde det gå med en 335 ocksåwink Kolla bara så att din generator samt att batteriet är OK. Sen ang. rost, tvätta bilen typ 1 gång i veckan, noga runt hjulhusen, sparklådor osv så är det ingen fara!

zekezeke Vila i frid, pappa..
1 december 2014 · 517 Inlägg

Hamnar ju salt och annat helvete UNDER bilen också.. Sen kommer man ju inte alltid åt alla små salt och skitsamlingar som hamnar i springor och vrår.
Beroende på hur pedant du är med bilen så är ju vinterkörning en dålig idé om man verkligen vill pedantsköta en bil.
Utöver rostrisken så blir ju stenskottsrisken betydligt större, i alla fall med mindre stenar som sprutas från tex bilen framför på motorvägen. Detta dödar ju då front och framruta.

Ej att förglömma är ju risken för att både du och någon annan ska sladda in i bilen..
Håll avstånd och kör försiktigt i all ära, men alla andra runtom dig kanske inte gör det.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
badhero
1 december 2014 · 92 Inlägg

Hur är det med kalstarter osv? Skadar det mycket? Kommer alltid stå på tumgången i några minuter innan jag kör iväg, varvar ej bilen ner oljan är kal.

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
zekezeke Vila i frid, pappa..
1 december 2014 · 517 Inlägg

badhero skrev:
Hur är det med kalstarter osv? Skadar det mycket? Kommer alltid stå på tumgången i några minuter innan jag kör iväg, varvar ej bilen ner oljan är kal.

Det är ingen fara. Du kan köra iväg på en gång, men varva inte över 3-4 tusen/rpm innan bilen nått arbetstemp..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
trippelturbo Trucker
1 december 2014 · 2 710 Inlägg

Körde min 335d -10 en hel vinter, inga som helst problem.

Egentligen är det ren bonnlogik det handlar om, gasa inte för mkt i början osvosv, så blir det bra!
Ska tilläggas att jag då pendlade med den, 24mil / dag. Ännu roligare när man ville hem fredagar.. (säger inget) smile

Fart missbrukare
DasAuto
1 december 2014 · 2 751 Inlägg

335 är ju i runda slängar en vanlig bil med lite kräm under huven. Klart det går att bruka den under vintern som alla andra bmw's

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
badhero
1 december 2014 · 92 Inlägg

Tänker på att 335or är rätt kännsliga med wastegate, räddan har lite oljud på kalstarter.

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
zekezeke Vila i frid, pappa..
1 december 2014 · 517 Inlägg

badhero skrev:
Tänker på att 335or är rätt kännsliga med wastegate, räddan har lite oljud på kalstarter.

"Wategaterattlet" tar BMW på garanti. Kontakta närmaste BMW återförsäljare och rådfråga..!

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
badhero
1 december 2014 · 92 Inlägg

zekezeke skrev:

badhero skrev:
Tänker på att 335or är rätt kännsliga med wastegate, räddan har lite oljud på kalstarter.

"Wategaterattlet" tar BMW på garanti. Kontakta närmaste BMW återförsäljare och rådfråga..!

De bad mig o dra åt helvete (med lite andra ord)
BMW i Örebro tyckte att ljudet var inte alls farlig då den uppstår bara efter 3000 varv på tumgången samt precis vid start (kalstart).
Att den kommer fram vid körning då och då även på låga varv kunde de inte förklara, kan inte göra så mycket åt saken, får stå ut med ljudet och hoppas på att turbo kommer inte ge upp, eller så byter jag till RB turbo istället big_smile

Senast redigerat av badhero (1 december 2014)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
DasAuto
1 december 2014 · 2 751 Inlägg

badhero skrev:

zekezeke skrev:

badhero skrev:
Tänker på att 335or är rätt kännsliga med wastegate, räddan har lite oljud på kalstarter.

"Wategaterattlet" tar BMW på garanti. Kontakta närmaste BMW återförsäljare och rådfråga..!

De bad mig o dra åt helvete (med lite andra ord)
BMW i Örebro tyckte att ljudet var inte alls farlig då den uppstår bara efter 3000 varv på tumgången samt precis vid start (kalstart).
Att den kommer fram då och då även på låga varv kunde de inte förklara, kan inte göra så mycket åt saken, får stå ut med ljudet och hoppas på att turbo kommer inte ge upp.

Bmw och Audi för den delen smile Alltid lika service minded smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
baltis
1 december 2014 · 1 948 Inlägg

bmw 3serie är byggd för att köras året om... tvätta bara ofta och ordentligt så är det ingen fara att köra en bil på vintern (underspolning är att föredra).

Kallstarter är inget som sliter nämnvärt på motorn, bästa är att starta och åka iväg på en gång (inte stå på tomgång och försöka bygga värme i 10 min innan...) och inte varva för mycket.

BMW örebro (carlsson bilar) ska du hålla dig låååååååååååååååååångt ifrån, åk till Hackeforsbil i Linköping ½ priset 10ggr bättre mekaniker och 100ggr bättre service! (auktoriserad bmw verkstad)

trippelturbo Trucker
1 december 2014 · 2 710 Inlägg

baltis skrev:
bmw 3serie är byggd för att köras året om... tvätta bara ofta och ordentligt så är det ingen fara att köra en bil på vintern (underspolning är att föredra).

Kallstarter är inget som sliter nämnvärt på motorn, bästa är att starta och åka iväg på en gång (inte stå på tomgång och försöka bygga värme i 10 min innan...) och inte varva för mycket.

BMW örebro (carlsson bilar) ska du hålla dig låååååååååååååååååångt ifrån, åk till Hackeforsbil i Linköping ½ priset 10ggr bättre mekaniker och 100ggr bättre service! (auktoriserad bmw verkstad)

Varför inte låtas bilen gå på tomgång?

Fart missbrukare
silversnurran
1 december 2014 · 773 Inlägg

trippelturbo skrev:

baltis skrev:
bmw 3serie är byggd för att köras året om... tvätta bara ofta och ordentligt så är det ingen fara att köra en bil på vintern (underspolning är att föredra).

Kallstarter är inget som sliter nämnvärt på motorn, bästa är att starta och åka iväg på en gång (inte stå på tomgång och försöka bygga värme i 10 min innan...) och inte varva för mycket.

BMW örebro (carlsson bilar) ska du hålla dig låååååååååååååååååångt ifrån, åk till Hackeforsbil i Linköping ½ priset 10ggr bättre mekaniker och 100ggr bättre service! (auktoriserad bmw verkstad)

Varför inte låtas bilen gå på tomgång?

Skulle tippa på att oljetrycket blir för lågt när oljan är kall på tomgång, än om du ligger på 2000+ varv då oljepumpen pumpar på. Istället för att gå på lågvarv med kall och trögflytande olja

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
1 december 2014 · 26 155 Inlägg

Njae, är väl just "tretrettiofemman" som brukar tveka vid åsynen av "det vita guldet" framför sina lyktor och i stället väljer att stanna hemma..?

Herregud. BMW:n är tillverkad för att köras året om.
Kör.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
dfine BMW entusiast
2 december 2014 · 579 Inlägg

Bilar som inte har någon ram runt rutan brukar inte fungera så bra på vintern. När rutan fryser (som den gör på alla bilar på vintern) kan du inte öppna dörren eftersom att rutan måste ner en bit för att dörren ska kunna öppnas.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2014 · 13 746 Inlägg

går den inte att köra på vintern lär det inte vara någon vidare bra bil.
så kör. finns ingen anledning att låta den stå.  hade det varit en alpina eller nått så visst då finns det väll en anledning att vara rädd om den men det är ingen super ovanlig bil. och en bil mår bäst av att användas.

fast korta sträckor mår moderna bilar sämst av.. men inget som ska spela någon roll.
om man ger fan i att gå ut på varvstoppet när maskin är kall..
då får du köpa en gammal volvo för det är väll dom enda som tål det om man väljer en gammal 940 eller nått sånt gammalt skrot

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Maciej_EVO_VI
2 december 2014 · 54 Inlägg

dfine skrev:
Bilar som inte har någon ram runt rutan brukar inte fungera så bra på vintern. När rutan fryser (som den gör på alla bilar på vintern) kan du inte öppna dörren eftersom att rutan måste ner en bit för att dörren ska kunna öppnas.

bara att smörja gummilisterna med silikon, bra att göra ibland i vilket fall så slipper man en del ljud som kan komma från torra gummilister.

Glesmark
2 december 2014 · 1 938 Inlägg

Kör bara kör, smörj in listerna med glycerol om dom är torra, undvik silikon.

Maciej_EVO_VI
4 december 2014 · 54 Inlägg

Glesmark skrev:
Kör bara kör, smörj in listerna med glycerol om dom är torra, undvik silikon.

Varför ska man undvika silikon?

Har alltid använt det och det har funkat bra. Arai skickar t o m med en liten silikonflaska med alla hjälmar för att smörja gummilisten runt visiret så varför ska man undvika det på bilar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang