Smart fortwo -00 motorrenovering mm.

En liten smartfortwo som ska få en motorrenovering mm.
  • 79 Följare
  • 156 911 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
26 februari 2015 · 1 702 Inlägg

cars4ever skrev:
Tänker inte så mycket på storleken förrän du fotar vissa detaljer, som pinnbultarna i handen wink de ser verkligen små ut wink

Stoora händer... nej det är verkligen små grejer,vågar ju inte ta i nåt alls utan går strikt efter momenten som smart säger jag ska dra till.

Rätt ok att jobba med när det inte väger så mycket. Behövs ju ingen motorlyft t.e.x

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
26 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Den lilla princessan på ärten är snart på rull! kul o se! o ännu mer guld, kan aldrig bli för mycket guld! du får börja sälja dina guld delar för markandsvärdet  på äkta guld. Man ser väl ingen skillnad på ditt o äkta??

Tss mitt guld är lika äkta som det som säljs längsmed motorvägarna i bagageluckan.

Ja vi väntar nu bara på de små kineserna,att dom ska börja ta längre steg så mina grejer kommer med dhl fortare, det suger att vänta.

Ännu en grej jag ska tänka på till nästa projekt om det blir nåt, det är att verkligen se till att beställa ALLT på en gång...

Kina ligger 7 timmar före oss så kl 15:50 deras tid så har paketet iaf hämtats av dhl idag.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
27 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Ny dag nya paket.

När jag kom hem igår så låg det ett paket och väntade, det var abs-kransarna och det var perfekt för med dessa så kunde jag montera motorn i subframen.

Knackade dit den ena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9018a07ea5938ccf134ea89634e20321.jpg

Båda färdiga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d5234104b998d5b5204c833e9a58b704.jpg

Vänster  på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b424fcc601028868930c21460fa1d534.jpg

Så även höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-434cd327e664a9035354b4cf99bb3d60.jpg

Där satt den i alla 3 motorfäste och nu satte jag tillbaka stötdämparna i de övre fästena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-14c72536f3f26a7a6344fc005c76faf3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7949fec02493d28b5addca7af56ef882.jpg

Lilla stabiliseringsstaget till krängningshämmaren fick jag på plats med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-788887074f2b7a83e736c8d653f6ab5a.jpg

Den där avi:n från posten var tändstiften så dom hämtades igår men hann inte montera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bd06fa7357500d3c64cf2a05fa7e0743.jpg

Så heter dom om någon undrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c531ab87286c29e767740ff7658f1e71.jpg

En överblick och då syns det att både vevhusvent och nya kopparbrickor till banjobulten för turbons vattenledning är lätt att komma åt även med motorn i ramen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5f6be8dedbba9092852339f53a608e51.jpg

Så en hel del gjort igår och inte jättemycket kvar.
Drivaxlarna på plats i navet.
Motorn på plats i ramen.
Stötdämpare och stag till k-hämmarna på plats.

Väntar nu på kopparbrickorna och ny vevhusvent sen kan jag återmontera hela paketet i bilen igen och det ska bli så skönt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
2 mars 2015 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
Snålat med färg på subframen ? kunde även lackad k stagen wink

är det turbo kvar?

Ja färgen tog slut;)

Jag kommer åt att fixa stagen senare eller helt enkelt köper nytt....

Turbon ligger på dhl i göteborg nu så kanske får den i em eller imorn.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
2 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Så kom då äntligen vevhusventslangen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7f022d9b44c15e926820a609c178809b.jpg


Denna är det som failat och inte släppt vevhusgaserna till inuget, ventilen hade inte kvar sin funktion helt enkelt.

Här syns även ett av de övre tändstiften.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d0e9009d908ee5057f5e87ad1c92ffb5.jpg

Så nu sitter det nya stift överallt och tändhattarna är ditsatta ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-53c298a5ad7877a5d24cdfa931c4450a.jpg

Detta är växellådans påfyllning och även nivåplugg i ett, för när det börjar rinna ur hålet så är det rätt nivå.
Det går i 1,4 liter om lådan är helt torr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-164a83edf0bc391fc32ad06912ddca66.jpg

Fyllningen blir enkel med en genial lösning,tratt och genomsynlig slang och vulktejp som tätar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-81e0c42c1a373b346411cac73e6d29e3.jpg

Självklart får det bli biltemas växellådsolja, dexron 2 är det som smartlådan ska ha.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5c53c1af8fb7f4197976bcf06bac6bb7.jpg

Då är alla förberedelser gjorda och vi har liftoff från tegelstenarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6992ae5527c72a28e0a3823e7eb1b751.jpg

Jepp there here the Arrows...

Den vita pilen pekar på ett vitt plaströr som sitter upp mot karossen och det är hål upp till handbromsen där så det är väl en styrning kan man väl säga.

Vakumslangen den ska sitta på insuget och kommer ifrån bromsservon som sitter under golvet längre fram.

Strömkabeln går till startmotorn och generatorn.
Vattenslangarna går till en anslutning vid vattenpumphuset och de andra två till termostaten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3cff6071fbe4fb8ab6dfba3375d4efcf.jpg

Då var det dags att montera ac-kompressorn och då var det dags för en gogr igen suck! jaa fast en halv bara för...... man ska sätta dit strömkabeln till startmotorn och generatorn innan ac:n, nu kämpade jag mig med att få dit ac:n så det var inget jag ville plocka loss utan tänker att det går nog ändå...och det gjorde ju det.
Sen att man inte fick plats med fingrarna för att skruva dit muttern utan fick nöja sig med magnetpenna och en lillfinger, det har inte med saken att göra för det gick jättebra med ett antal svordomar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f6a2f2793bb4927457004eed57f186cb.jpg

Som sagt trångt och bökigt att få dit ac:n men väldigt gott om plats att spänna remmen så det gick fort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3b4735ce72bc05992388af35e32caadd.jpg

I framkant på subframen får man hjälp att hitta rätt med dessa plaststyrningar, mycket smart av Smart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06a393cc64184eced3bfa030a0688040.jpg

Nu var den äntligen på plats och då ser man att det är gott om plats för att montera turbon senare.
Men vad händer nu.....en gnagande känsla av att jag glömt nåt men kan inte komma på vad!
Jag kollar igenom resterande ziplockpåsar och hittar tillslut en som är märkt Handbromsmekanism rööööv!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8a542f647b83597a25e73053ee9b8f91.jpg

Den ser ut så här.
Den räfflade delen sitter uppe vid handbromshandtaget och den andra sitter i subframen i ett fäste med ett litet hål i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aa2e01c43e50007d31a6e43e1722aa00.jpg

Den räfflade delen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f15d20e8f729566d62636d799f7b513b.jpg

Jättesuddig lånad bild men här är andra änden på handbromsmekanismen och här ser man hur vajrarna sitter fast med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a0810d1f30b8d57c17f312eff4c9e8a8.jpg

Kanonbra bild för att visa var pinnen ska igenom, precis i mitten framme på subframen är fästet och där sitter vajrarna och mellan där finns ett litet hål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5f6be8dedbba9092852339f53a608e51.jpg

Så tänk nu att det där vita plaströret som tidigare bild visade, där igenom ska den räfflade biten upp till spaken och samtidigt ska den nedre delen in i hålet på fästet och det är omöjligt att få dit det när subframen redan är bultad hela vägen mot karossen........smack ... in my face.

Gör Om Gör Rätt ekar i hela garaget och det var bara att ta ner allt igen och fixa det.
Så nu inväntar jag bara avgaspackning och kopparbrickorna till banjo och grenrör/turbo, sen kan jag fylla på alla vätskor och köra motorn för oljetryck och sen starta.
Bromsarna kommer behöva luftas också innan provkörning.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
2 mars 2015 · 1 702 Inlägg

amoreex skrev:
Att du bara orkar..
Men det är sjukt roligt att följa dina projekt!
Hoppas den här blir färdig iallfall, Saaben blev ju inte det wink

Men det är ju inte det jag gör egentligen orkar alltså.
saaben blev ju besiktigad och körbar-ish men denna ska vi ju behålla ett bra tag i.o m renoverad motor,ny turbo osv.

Jag lägger nästan ner mer energi i mina inlägg än på själva jobbet:)

Det har ju tyvärr blivit projekt efter projekt efter projekt, aldrig en lugn stund men denna semestern ska jag bara göra roliga grejer och inte ligga under nån bil hela dagarna.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 mars 2015 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Körbar-ish...... WTF!?

GOGR ekar i garaget.......    samma här...


Awsome uppdatering!

I´m Mr awesome såklart och den blev iaf så körbar så vi kunde hämta Smarten med släp hos dig och köra hem till mig trots att den ville gå på 3 cyl i början av bron smile

BlueScreeen skrev:
Klart det måste vara lite motgångar, annars är de ju ngt som är väldigt fel wink

Ja det har ju gått förvånansvärt smärtfritt fram tills detta skede.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Nu blev det inte en enda bild på ihopmonteringen av turbo/grenrör för det fanns ingen som ville assistera mig och fota.

Men det får gå ändå för nu sitter den på plats den lille snurrbon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5337fdb94ba7f6e113bf0b9620450273.jpg

Men som det bråkade, det blev problem direkt att få dit grenröret samtidigt som oljereturen för wastegatearmen tog i.....men då en snilleblixt Aha wastegatearmen ska vara innanför oljereturen såklart.
Då gick det genast bättre.

Här syns armen innanför oljereturen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-528a2b7e14764ab58c0b2757030edd39.jpg

Här är vattenröret ut ur turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3a9c8f6c387a3e44db1882dd35ec6164.jpg

Så nära att den slangklämman passade, får köpa ny på biltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-56f970373c40801e08f154f3f198a4b3.jpg

Här behövs det två nya bränsleslangklämmor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-107f50b803bd56f1a5fa2722b7027d69.jpg

Här på vakumslangen satt det en sån där orginalklämma som "råkade" gå sönder.
Så en klämma behövs här med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc01ac7f4acc20f3ccac5d180c6824fb.jpg

Jag började sent igår för det var ju paket att hämta och hundar som ska skita mm.
Så runt 20:00 öppnade jag garagedörren och stängde för kvällen 21:45,på den tiden hann jag med att kolla varför inte handbromsmekanismen fungerar och fortfarande clueless på den.
Sen monterades då turbon och grenröret med den nya avgaspackningen och nya kopparbrickor till alla banjobultar.
Fick allt på plats och nu ska bara grenröret momentdras och resten ic-rör,slangar och kontakter hitta rätt så kan jag fylla på med olja,glykol och bromsvätska.

Ikväll hoppas jag.

Senast redigerat av Skruvar till det (5 mars 2015)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 mars 2015 · 1 702 Inlägg

marcus80 skrev:
Det blir snyggt det där. Du är välkommen hem till mig sen och ta dig an en xc70 wink

Tack, nu får det räcka med projekt på ett tag så det där löser du själv:)

Funkiee skrev:
Du får inte ha sånt jävla temprament när du handkas med slangklämmor som "råkar" gå sönder! Men skönt att turbon är på plats. Glöm inte o filma vid uppstart! smile

Jag blir ju rädd för mig själv ibland som man beter sig i garaget när nåt jävlas,tur jag oftast är ensam annars hade jag nog blivit tvångsinlagd på psykhem.
Ska filma när det slamrar och klonkar.

robertfab skrev:
När du skriver "här är den grejen", eller "här ska den där grejen sitta":    Då har man ingen aning om vart "här" eller "där" är någonstans, Hade det bara varit EN grej eller slang eller del som skulle föreställa "den där" så hade man nog räknat ut det...... men nu va de flera saker som kunde vara "här" eller där" på bilderna.....

JAG SAKNAR PILARNA.   Gör mer pilar eller orka att skriva vad det är du beskriver oss!
Jag hade gärna sett en eller tre bilder på turbo och grenrör, separat innan det blev ihopskruvat och monterat på motorn.
Annars va uppdate:en Awsome!

Pilarna kände jag nog att dom hade behövts på de bilderna du menar,sen blir man lite hemmablind för jag vet ju exakt vad det är på bilderna.
Jag ska tänka mer på er läsare självklart.
Jag har det trasiga grenröret och den gamla turbon lös som ser exakt likadan ut så dom kan jag ta kort påsmile

Funkiee skrev:
Håller med gay robert!!

Tror inte Robert uppskattade det där, men heter man RobertFab så är det vissa som skojar till namnet ibland Typ Peter.E var det som började.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Skruvade lite igår men inte alls så mycket gjort som jag planerat.

För alla pilälskare:

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c51ba8caac0692efd41ff1e0b064bf3b.jpg

Det som gjordes igår var att koppla in alla slangar och ic-rör samt montera lambdasonden och avgassystemet.
Tog ner bilen på egna hjul för jag behöver ha ut den för att komma åt vissa saker.

Nåt har ju hänt med handbromsen och för att komma åt ordentligt för att se mekanismen så behöver jag plocka ut båda framstolarna med deras konsoller och sen ska golvmattan ut, det gör jag gärna ute med gott om plats för att ha öppna dörrar.

Inte långt kvar nu....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aab1911aecf4cfd8cab3f71e19edd4eb.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Har redigerat några bilder i tidigare inlägg med pilar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
6 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Kärt barn har många namn...
Jag kan intyga att Robert har samma sjuka humor som the rest of us och then some.....

Till det intressanta hör väl att bilen nu står på hjul utanför garaget och jag har kört startmotorn för att få oljetryck.

Vi kan ju börja historien med att startmotorn inte alls ville vara med utan det bara klickade.

Jaha bara att lyfta upp bakänden så man kommer åt startmotorn, den sitter så man precis kan komma åt att banka på den med hjälp av en lång plattmejsel alltså trångt som fan.

Jag fick in ett par rediga slag och testade igen klick,klick klicwaa waaa waaaklick.
Hrmm nästa försök så gick den äntligen runt men väldigt sakta.

Batteriet hade vart på laddning men det var inte tillräckligt tydligen.
Så jag tog en promenad med doggsen och prövade igen och i displayen där man ser vilken växel som är i där blinkar ett - bara samtidigt blinkar tank och vattentempmätarna.....what the hell är det nu då.....
Efter lite internetforskning kom det fram att systemet har känt av att det kan vara fel på canbus typ kabelbrott el liknande.
Aha den gillade inte att jag tog ut säkringen till bränslepumpen, stoppade tillbaka den men samma fel.
Norsk reset! av med pluspolen en kaffepaus senare på med den igen och nu funka det.

Ok med bättre batteri så fick jag fjong i starten men fick inte oljetryckslampan att slockna så frågan lyder, vågar man starta ändå det kan ju vara så att startmotorn inte räcker för att bygga upp det oljetrycket som krävs för lampan att slockna.
Tidigare erfarenhet säger att min nissan 200 kunde inte bygga upp mer än 0,2-0,3 bar på starten medans saaben klarade av att släcka oljetryckslampan på endast startmotor.

Jag ska forska mer under dagen så ska det nog bli ett startförsök ikväll.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
6 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Oljetryckslampan ska slockna vid 0,35 bar enligt Smart.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
9 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e … b_logo.png Mest den jag tänkte på hehe Robert.

Hmm, ja om du testar o startar o ser om den slocknar direkt är det ju ingen fara, o om den inte slocknar dödar du den o då lär det inte ha skadats något!

Jag har ju inte så mycket val längre för den har nog gått ett par minuter på startmotorn n utan att lampan slocknat.
Problemet är först att få den att starta, kommer mer info snart.

Hunted skrev:
"Pallbock hehehe" fick mig att skratta mer än jag gjort på ett halvår. Jag måste söka hjälp.

Hjälpen finns ju här på garaget min sida ska ju vara lite humor i samt lite humör och just nu är det inte på topp direkt morr!
Varför kommer ni få veta nu!

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
9 mars 2015 · 1 702 Inlägg

OK du har ju hela helgen på dig känner vi igen från en av sveriges bästa reklamfilmer genom tiderna.

Men trots det så fick jag inte igång Smartfanskapet......

Roberts favorit i repris EL- FEL GRANDE Mc BACON.. vi som fattar det interna skämtet kan garva lite för nåt som genomsyrat alla mina projekt är just elfel och det värsta var ju min nissan 200 där jag sökte efter gnistan i 3 månader innan det hittades en liten svart jordkabel som det var avbrott i men inget synligt på isoleringen eller nåt sånt.

Nu har jag testat följande:

Bränsle, flödar som aldrig förr och stiften luktar soppa.

Kompression 8 bar över alla 3 cylindrar, bra? känns så.

Gnista...nä... no spark ja förutom mina varierande karatesparkar i garaget på väl valda föremål.
Det var ju det där med humöret igen ..hrmmmf

OK då testar vi ifall tändspolarnas kontakt får:
1.  12 volt på tändning....yes
2.  Kontinuitet mot jord ( piiiiptest)...yes
3. Signal från styrboxen...... yes. Det är inte mycket men man mäter ändå i volt fast på AC området på multimetern..
0,07 volt är 700 millivolt enligt en gubbe på youtube och det var det värdet jag fick när startmotorn gick runt så nån signal får tändspolarna iaf.

Det började regna så jag har kvar att testa en del grejer, tex vevaxelgivaren och.. detta är sjukt men när jag kollade runt på nätet efter liknande fel så kom det upp en video där en kille hade fel på vattentempgivaren och därför startade inte bilen, så han böt den mot en ny och då fick han gnista HELT SJUKT hur det kan spela in så.

Jag har ju köpt ett nytt termostat som sitter på med en medföljande tempgivare, det jag kan göra är att sätta tillbaka den gamla givaren.

Vidare så piper mitt gasspjäll på tändning och nånstans läste jag att om tempgivaren är kortsluten så påverkar det signalen till gasspjället.... ni hör väl hur fan det låter.

Mera??? jaaa såklart ärgade kontakter har vi ju glömt, det gick ju ett kablage från motorns elhärva in i kupen som jag fick lossa när motorn togs ut.
Detta kablage sitter kopplat i en relä/säkringsbox under mattan under förarstolen,ja det är sant.

Det går ju då fler kablage till denna box varav 12 volt går in i boxen och vidare till motorn i dess kablage, detta var ärgat och ändå gick signalerna fram till tändspolarna (12 volt som jag redan testat) så det var inte heller problemet.

Grädden på moset är att jag inte får kontakt med diagnosuttaget......

Det var det jag gjorde i helgen iaf.....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
11 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Kan det vara så att det kommer en rolig update nu? ja i teorin iaf.

Först och främst, jag har sökt runt överallt efter elschema för vilken pin som är vad i styrboxen och det krävdes att jag registrerade mig på www.ecuconnections.com för att få den infon.

Nu får man då tänka sig denna spegelvänd så blir det rätt på kablagets sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2c99c321d44bbf4b90fb4bfa1eb44c43.jpg

Det sitter två stora kontakter i styrboxen, här är den andra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f875fa884d93705e0df96d395298ac1e.jpg

Gött då vet jag numreringen och tidigare hittade jag en lista med vad varje funktion är och vilket nr i boxen det är.
Fann den på www.evilution.co.uk , där finns massa bra info.

Så då börjar felsökningen och jag börjar med vevaxelgivaren, den sitter på stift 8 och 9 så däröver mäter jag resistans ( OHM) och får 1028 vilket är rätt högt.

Jag kollar läget med kära internet och då ska en frisk givare ha mellan 200-500 ohm ungefär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-911a48daedb75c68cd15120213447a0f.jpg

Vad gör man då, jo man rotar fram megasquirtlådan och tar sin knappt använda givare och mäter på den och får endast 280 ohm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e24c804fb5ad2bf87eb4a7b6168306e6.jpg

Nu när det är konstaterat för högt motstånd i givaren så finns det ett test till att göra och det är att mäta ac-volt när man kör på starten, det gick ju inte när jag har styrboxens kontaktstycke i handen.

Jag ska ju ändå ta loss givaren för att mäta ohm direkt på dess stift så det inte är nåt fel i kablarna mellan givaren och styrboxens kontakt.

Denna givare sitter lite jobbigt till nu med motorn i bilen så först får jag demontera fläkten till intercoolern,intercoolern samt ic-rören och även gasspjället.

Nej jag vänder inte på bilderna som jag la in åt rätt håll.
Två plastskenor som sitter i två hållare på intercoolern i botten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2c0af1084c6a8c612933b6879bba99fc.jpg

Där de vita pilarna är trycker man ner fläktens plastskenor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b9cf26c60b9b5fec2a77d2e94706d3d1.jpg


Intercoolern sitter nedtryckt i 4 plastflärpar som låser den på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-45b6dbc815c5125acc0369c6ec7bea11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-784731c997e955bb188e6dfb60c7dba2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-70944a4cb691e5e36145c0fe6121c739.jpg

Jag fick då tag i givaren tillslut och den mätte 1030 ohm även på stiften, kvar att testa är ac-volten och för  det behöver jag bara hitta små kabelskor som jag kan sätta på givarens stift när den sitter på sin plats.
Stiften satt ett par cm ner i givaren så det var svårt att hålla kablar mot dom samtidigt som jag behöver köra på starten.

Så med ett par kabelskor i rätt storlek och två långa kablar så når jag.

Men ny givare lutar det starkt åt sen ska väl gnistan hitta hem.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
11 mars 2015 · 1 702 Inlägg

amoreex skrev:
Ser bra ut, hoppas den startar snart! smile

Tips istället för att använda kameran och ta bild på datorskärmen, använd funktionen "Skärmklippsverktyget"
Ser mycket bättre ut då wink

Tack för tipset ska genast kolla upp det.
Snart ska den nog starta:)

cars4ever skrev:
Tänk att det alltid kan dyka upp nya problem sad men men, ofta visar det sig att felet är enklare än man först trodde smile

Ja man får ju tänka såhär, vad har jag demonterat och sen testa testa testa! älskar multimetern.
Jag ska hem och mäta vad den genererar i volt när den läser av triggerhjulet, och är det noll så vet jag till 100% att givaren är kass.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
11 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
trist med ännu en dryg kostnad...

Vill dock höja ett varnings finger.





Starta inte motorn utan o filma!!! Annars kommer jag o Mr Fab o hemsöker dig med diverse pilar o cirklar!

Ja det är sånt som man inte räknat med i den lilla toköverskridna budgeten.

Oups jag lär ha minst 4 kameror igång för detta event för att inte förgrymma er onda andar:cool:cool

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
12 mars 2015 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Håller med föregående talman! En video på första uppstart är ALLTID ett måste! wink

Och fan ska jag komma ihåg de på min sen som alltid är så ivrig lol

Ja man är lite ivrig vid det ögonblicket.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
12 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Jag tog min vevaxelgivare som jag hade till ett megasquirt för länge sen och tänkte använda den i min felsökning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72afdf6ddf5d1aa130576c4449c72259.jpg
Den var exakt lika lång som smartens orginal så då kommer den ju ha samma avstånd till triggerhjulet.

Jag monterade den och läste av 280 ohm på kablarna från den.

Satte multimetern på ac-volt och kopplade den till kablarna från givaren och körde på starten och där är ett fint värde runt 0.8-0.12 volt, alltså läser givaren och skickar signalen vidare.

Då kopplade jag in kablarna från givaren in i kontakten till orginalgivaren och sen testade jag i styrboxens kablage om jag hade mina 280 ohm även där, och det hade jag så nu vet jag att signalen går till styrboxen från vevaxelgivaren.

Monterade ihop allt som jag plockade bort för att komma ner till vevgivaren och provade starta men näääää det hjälpte inte.

Frågan lyder nu: Behöver tändspolarna ha 12 volt även när startmotorn är igång?
För jag testade först varifrån 12 volt kommer till spolarna, och det är ju den ärgiga kontakten under framstolen och där är det glapp för ibland har jag 12 volt och nästa gång jag tar ur och sätter i den kontakten så är det noll volt.

När jag nu har 12 volt på tändning så går den ner till ca 8 volt när jag försöker starta och det känns ju logiskt som om det inte kan ge gnista då eller.

Det känns nu som om vevaxelgivaren inte är problemet längre utan dags att mäta kontinuitet från styrboxens kablage till tändspolarnas signalkablar och sen även mäta upp spolarna så dom är hela.

Ska även riva ut stolarna och mattan för att fixa handbromsen och även fixa den reläboxen som var ärgad i kontaktstyckena.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang