Dieselkonvertering av volvo 245 -75

tobbe_w
11 januari 2015 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har dragit igång ett projekt med att sätta ner en audi 1,9tdi motor i en 245 -75. Har en audi a4 -97 som donatorbil.
Just nu så är det en hel del funderingar kring detta kring elkablagets vara och icke vara, har börjat riva ur kabelhärvan ur bilen men frågan är hur mycket som egentligen behövs? vilka relän kommer jag att behöva behålla? är det någon här som har någon beskrivning vilka relän som är vilka? sedan så är det imobilizern, den här bilen har den inte inbyggd i kombiinstumentet så det borde väl "bara" vara att flytta över tändningslås med tillhörande kablge och seriekoppla med befintligt i volvon....
om det är någon som har dokumentation på liknande bygge och vill dela med sig vore jag tacksam, man börjar tvivla när man ser hur mycket kabel det ryms i en bil....

simlar
11 januari 2015 · 5 555 Inlägg

Går ju bygga om pumpen till mekanisk, kallas mTDI.
Inte fullt lika optimalt som elstyrd pump, men enda elen som då behövs är till startmotor, glödstift och bränsleavstängningsventil.

Är själv i planerna på liknande projekt men ska då montera en 2,5TDI från en Audi 100 -94 i min 245 -83 och kommer då knåpa ihop en mTDI-pump för att slippa krångla med elen.

Senast redigerat av simlar (11 januari 2015)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
tobbe_w
11 januari 2015 · 4 Inlägg

jo det är klart att det är ett alternativ.... men nog hade det varit kul om man lyckades få liv i den med elektroniken..

tobbe_w
11 januari 2015 · 4 Inlägg

vilka bilar kör med dom pumparna?

simlar
11 januari 2015 · 5 555 Inlägg

Jo det är ju lite av en utmaning, har själv rensat kabelhärvan från Audi 100an men hann aldrig starta motorn ståendes på lastpall innan det blev för kallt för jag skulle orka stå ute.
Jag följde bara kablarna var dem gick och klippte dem som inte användes en efter en, vet dock inte om jag lyckades med rensningen då jag som sagt inte hann provstarta motorn.

För att bygga en mtdi-pump tar du en mekanisk turbopump och i princip bara stoppar i innanmätet från TDI-pumpen i TD-pumpen.
Gäller bara att hitta en TD-pump som passar, men har för mig man brukar ta pumpen från gamla 1,9TD motorn som satt i t.ex tidiga Golf MK3or (75hk dieseln alltså).

Googla på mtdi så hittar du mycket information smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
tobbe_w
11 januari 2015 · 4 Inlägg

Ok, tackar för tipset. Ska kika vidare på det..

770_EVOLVE GREASEMONKEY
11 januari 2015 · 822 Inlägg

Håller på med ett liknande projekt: 242 -75 med vw 1,9tdi, -94, 90hk (1Z motorn)
Har kommit så långt att motorn är ur Passaten, tillsammans med elsystemet.
Så nu ska jag få motorn att starta innan jag river loss v-lådan och bygger om till rwd.
Så vi har nog olika elsystem, min bil har ingen immobilizer.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang