4021
Sök

Höga avgasvärden på Ford Fiesta -98 (problemet löst!)

Privatchaufför
303 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, har jag en fiesta 98-års modell med 1,25l motorn.

Fick CO o HC halt förhöga på tomgång resektive på förhöjdtomgång.
skall kolla exakta värden strax så allt blir helt rätt.

Det som är åtgärdat efter besiktningen är:
Ny olja, nytt oljefilter, nya tändstift, nytt luftfilter, nya tändkablar, samt ny lambdasond.
Men jag har fortfarande problem med hög bränsleförbrukning samt att bilen liksom hugger när man gasar på, annars är den lättstartad osv.
Och på tomgång vandrar den lite upp o ner mellan ca 900- 1000rpm.
O vid gaspådrag så varvar den upp till 3000 sen bluddrar dn bara o tappar all ork.
Vad kan felet vara?

En polare skall läsa felkoder i helgen men tänkte fall någonannan har en bra idé på vad jag skall kolla på eller testa.

Tacksam för svar
/ /Lennart
Senast redigerat av lennyboy (5 februari 2015)

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Privatchaufför
303 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#2
På pappret stod följande:
CO 2,7 (0,50)
HC 170 (100)
CO 2500 1,2 (0,3)
LAMBDA 0,96 (0,95-1,09)

Någon som vet vad jag bör göra i nästa steg?
Senast redigerat av lennyboy (4 februari 2015)

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

4 230 Inlägg
3 februari 2015
#3
En kandidat skulle vara MAF:en  (luftmassamätaren)

prova att koppa bort den tillfälligt och ta en runda

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 692 Inlägg
3 februari 2015
#4
Om ni ändå ska läsa felkoder så är det ingen ide att prova sig fram.

Vad för tändstift monterades?

De/Dem

Privatchaufför
303 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#5
Malheus skrev:
Om ni ändå ska läsa felkoder så är det ingen ide att prova sig fram.

Vad för tändstift monterades?

Vill få bilen att gå ordentligt som möjligt, blir dyrt att sitta o åka i en bil som drar ca 0,92 landsväg smile

Monterade nya NGK stift från mekonomen.


Skall testa o koppla bort luftmassemätaren o se om det hjälper någe tongue

Tack för svar

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 februari 2015
#6
Luftmassemätare eller tjuvluft någon stans. Hur långt har den gått? inget skrammel från avgas-systemet? Tänkte fall någon ljudämpare eller katalysator "kollapsat" invändigt och blockerar avgas-systemet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

6 692 Inlägg
4 februari 2015
#7
NGK gör inga dåliga tändstift men Ford motorerna är riktigt tjuriga på att ha motorcraft tändstift. Kolla Tändspolen, har du korta (ca. 1cm skruv) eller långa (3cm) skruvar som håller den?

De/Dem

Privatchaufför
303 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#8
Bilen har gått 19600mil. Och avgassystemet är helt nytt o monterades i juli 2014 o är helt tätt o utan skrammel.

testade att koppla loss luftmassemätaren men då hoppar tomgången från ca 400-1200rpm. Så den verksr fungera.

skall kolla upp det där med skruvarna till tändspolen.

mvh Lennart

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

6 692 Inlägg
5 februari 2015
#9
Har den korta skruvar är det den gamla modellen, den har en tendens av att gå sönder. smile

De/Dem

Privatchaufför
303 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#10
Okej.
så du menar att gnistan är för svag om den är trasig? smile

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

6 692 Inlägg
5 februari 2015
#11
Menar att Tändspolen kan ge överslag och råka tända till på fel cylinder.

De/Dem

Privatchaufför
303 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#12
Såg även att en slang till vevhusventilationen var lite sprucken. Kan den påverka avgaserna eller motorns gång på något sätt?
Har beställt en ny så den skakk bytas i em i vilket fall cool

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Privatchaufför
303 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#13
Nu är slangen till vevhusventilationen bytt och bilen går mkt bättre.

Passade även på att "låna" avgasmätaren på SBP och fick följande värden:

CO: 0.1 (0,5)
HC: 24 (100)
CO 2500 0.0 (0,3)
Lambda 1.01 (0.96- 1.09)

Med andra ord så är problemet löst!

Tack alla för hjälpen!!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår


Sök