Bytte bil, fick en trasig!

Underdog
18 februari 2015 · 170 Inlägg

Det är så att jag bytte bil med en kille, han hade en fullutrustad a5 som jag gav min Bmw x5 (som värderades till 75000kr i affären). Nu har jag lån på a5an på 200 000 och bilen har en trasig radarsensor i fronten. Den är till aktiva farthållaren och krockvarningsystemet.. Killen som sålde bilen till mig försäkrar sig att allt i bilen funka när han sålde den till mig. Anledningen till att jag inte prova systemet är att jag aldrig haft en så modern bil innan.. Jag är en sån som sparkar däck, provkör, sitter jag bra så slår jag till... Radarn enligt Audi kostar 35000 att byta om den är trasig.

Säljaren vägrar svara. Bilen såldes av honom via en bilfirma i Stockholm som är hans bekanta. Bilens förra ägare var denna bilfirma i en dag för att sätta upp krediten...

Nu är min gamla x5a på blocket.

Vad kan jag göra? Konsumentverket? Arn?

Tacksam för alla tips!

JonasHalt
18 februari 2015 · 699 Inlägg

Har du köpt den via firma så har du garanti därigenom... Kolla med Konsumentverket smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Underdog
18 februari 2015 · 170 Inlägg

Fast firman kan väl slingra sig ur på nått sett pga dom bara ägde bilen för att sätta upp krediten?

JonasHalt
18 februari 2015 · 699 Inlägg

Tror inte dom kan det, en polare var med om ungefär samma sak. Hans motor rasade på vägen hem.. Bilfirman fick stå för allt smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
it_mutt Avstängd
18 februari 2015 · 10 388 Inlägg

JonasHalt skrev:
Tror inte dom kan det, en polare var med om ungefär samma sak. Hans motor rasade på vägen hem.. Bilfirman fick stå för allt smile

Precis.

Har bilfirman varit ägare, så är det "deras problem". Om bilfirman får in en bil, du kommer in 2 sekunder efter att de har blivit ägare, tar den på studs och motorn rasar, så kan inte bilfirman säga "ja men vi ägde den bara i 2 sekunder". Så, precis som du säger, det är/blir bilfirmans problem


Underdog skrev:
Fast firman kan väl slingra sig ur på nått sett pga dom bara ägde bilen för att sätta upp krediten?

Vem har du köpt bilen av? Eller nej, du har ju inte köpt den, men vem stod som ägare innan dig? Killen eller bilfirman?

VARFÖR en bilfirma äger en bil är fullständigt ointressant, även hur länge de är ägare till den kan kvitta.

Senast redigerat av it_mutt (18 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fadret
19 februari 2015 · 1 125 Inlägg

Men är den såld på förmedlingsuppdrag är det andra regler.Då är inte firman ägare till bilen.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
it_mutt Avstängd
19 februari 2015 · 10 388 Inlägg

fadret skrev:
Men är den såld på förmedlingsuppdrag är det andra regler.Då är inte firman ägare till bilen.

Humbug.

Det -enda- tillfället en handlare slipper undan är om denna -enbart- står för finansieringen.

Handlar försöker däremot friskriva sig från detta genom att säga "Nej, vi säljer för kunds räkning, så inga garantier eller något alls gäller", vilket då är mummel i nattmössan.

Konsumentköplag (1990:932)

Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

2st Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

Alltså är konsumentköplagen fullt applicerbar.

- -Edit - -

Fine, jag kan "köpa" att det är "andra regler" som gäller då det i detta fall blir båda, och inte bara NI som ses som ansvarig/a.

Senast redigerat av it_mutt (19 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Maxen Teknisk
19 februari 2015 · 328 Inlägg

it_mutt skrev:
Fine, jag kan "köpa" att det är "andra regler" som gäller då det i detta fall blir båda, och inte bara NI som ses som ansvarig/a.

LOL! Kände mig träffad där ett tag, tills jag insåg att du menade NäringsIdkaren. tongue

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
it_mutt Avstängd
19 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Maxen skrev:

it_mutt skrev:
Fine, jag kan "köpa" att det är "andra regler" som gäller då det i detta fall blir båda, och inte bara NI som ses som ansvarig/a.

LOL! Kände mig träffad där ett tag, tills jag insåg att du menade NäringsIdkaren. tongue

Haha, ja jag borde kanske skrivit ut det helt där wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fadret
19 februari 2015 · 1 125 Inlägg

it_mutt skrev:

fadret skrev:
Men är den såld på förmedlingsuppdrag är det andra regler.Då är inte firman ägare till bilen.

Humbug.

Det -enda- tillfället en handlare slipper undan är om denna -enbart- står för finansieringen.

Handlar försöker däremot friskriva sig från detta genom att säga "Nej, vi säljer för kunds räkning, så inga garantier eller något alls gäller", vilket då är mummel i nattmössan.

Konsumentköplag (1990:932)

Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

2st Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

Alltså är konsumentköplagen fullt applicerbar.

- -Edit - -

Fine, jag kan "köpa" att det är "andra regler" som gäller då det i detta fall blir båda, och inte bara NI som ses som ansvarig/a.

Nu är ditt tänkande lite fel,har jobbat på en firma som i stort sett bara sysslade med förmedlingsuppdrag,det är mer än man tror som är andra regler

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
fredriq Olika
19 februari 2015 · 907 Inlägg

Underdog skrev:
Det är så att jag bytte bil med en kille, han hade en fullutrustad a5 som jag gav min Bmw x5 (som värderades till 75000kr i affären). Nu har jag lån på a5an på 200 000 och bilen har en trasig radarsensor i fronten. Den är till aktiva farthållaren och krockvarningsystemet.. Killen som sålde bilen till mig försäkrar sig att allt i bilen funka när han sålde den till mig. Anledningen till att jag inte prova systemet är att jag aldrig haft en så modern bil innan.. Jag är en sån som sparkar däck, provkör, sitter jag bra så slår jag till... Radarn enligt Audi kostar 35000 att byta om den är trasig.

Säljaren vägrar svara. Bilen såldes av honom via en bilfirma i Stockholm som är hans bekanta. Bilens förra ägare var denna bilfirma i en dag för att sätta upp krediten...

Nu är min gamla x5a på blocket.

Vad kan jag göra? Konsumentverket? Arn?

Tacksam för alla tips!

Detta var ju en smått "komisk" historia, även jag köpte en A5 med defekt radar, fast i Augusti 2014.
Bilen såldes för kunds räkning på en bilfirma men jag prutade med Autoconcepts försäkring på bilen och därmed skrevs den på bilfirman.

Försäkringen täckte bytet av radarn, det kostade runt 20 000 vill jag minnas.

Bilen var även i behov av byte av kylare vilket jag påtalade 2 dagar efter köpet, detta fick bilfirman stå för eftersom det var de som på pappret sålt bilen till mig och att bilen enligt lag säljs med någon form av funktionsgaranti, hurvida denna garanti täcker den adaptiva farthållaren vet jag dock ej, detta behövde ju aldrig utredas eftersom försäkringen löste detta.

Vad har du för felkod på radarn?

ACC som den adaptiva farthållarens benämns som är nog bland den bästa utrustningen på som är på bilen smile

Senast redigerat av fredriq (19 februari 2015)

Mvh
Fredrik
Underdog
19 februari 2015 · 170 Inlägg

Hur kan jag göra då?

X5an han fick i inbyte är to.m skruvad av ägaren innan mig samt en gång utav mig. Han frågade inget om miltalen stämde eller så när vi gjorde affären. Jag vill att han aldrig får den såld pga detta, men det är väl nått som slår tillbaka mot mig?

it_mutt Avstängd
19 februari 2015 · 10 388 Inlägg

fadret skrev:

it_mutt skrev:

fadret skrev:
Men är den såld på förmedlingsuppdrag är det andra regler.Då är inte firman ägare till bilen.

Humbug.

Det -enda- tillfället en handlare slipper undan är om denna -enbart- står för finansieringen.

Handlar försöker däremot friskriva sig från detta genom att säga "Nej, vi säljer för kunds räkning, så inga garantier eller något alls gäller", vilket då är mummel i nattmössan.

Konsumentköplag (1990:932)

Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

2st Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

Alltså är konsumentköplagen fullt applicerbar.

- -Edit - -

Fine, jag kan "köpa" att det är "andra regler" som gäller då det i detta fall blir båda, och inte bara NI som ses som ansvarig/a.

Nu är ditt tänkande lite fel,har jobbat på en firma som i stort sett bara sysslade med förmedlingsuppdrag,det är mer än man tror som är andra regler

Givetvis är -mitt- tänkande fel, när det är lagen som säger det. Låter fullt vettigt. Vad som i övrigt är "andra regler" är totalt ointressant. Det var prat om ansvarsfrågan och det klargör Konsumentköplagen väldigt tydligt (så får du ha jobbat på hur många bilförmedlingsfirmor du vill).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
19 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Underdog skrev:
Hur kan jag göra då?

X5an han fick i inbyte är to.m skruvad av ägaren innan mig samt en gång utav mig. Han frågade inget om miltalen stämde eller så när vi gjorde affären. Jag vill att han aldrig får den såld pga detta, men det är väl nått som slår tillbaka mot mig?

Jag hade vänt mig till;

1) Konsumentvägledaren i kommunen (som säkert kommer skicka dig vidare till;)

2) ARN

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Underdog
19 februari 2015 · 170 Inlägg

fredriq skrev:

Underdog skrev:
Det är så att jag bytte bil med en kille, han hade en fullutrustad a5 som jag gav min Bmw x5 (som värderades till 75000kr i affären). Nu har jag lån på a5an på 200 000 och bilen har en trasig radarsensor i fronten. Den är till aktiva farthållaren och krockvarningsystemet.. Killen som sålde bilen till mig försäkrar sig att allt i bilen funka när han sålde den till mig. Anledningen till att jag inte prova systemet är att jag aldrig haft en så modern bil innan.. Jag är en sån som sparkar däck, provkör, sitter jag bra så slår jag till... Radarn enligt Audi kostar 35000 att byta om den är trasig.

Säljaren vägrar svara. Bilen såldes av honom via en bilfirma i Stockholm som är hans bekanta. Bilens förra ägare var denna bilfirma i en dag för att sätta upp krediten...

Nu är min gamla x5a på blocket.

Vad kan jag göra? Konsumentverket? Arn?

Tacksam för alla tips!

Detta var ju en smått "komisk" historia, även jag köpte en A5 med defekt radar, fast i Augusti 2014.
Bilen såldes för kunds räkning på en bilfirma men jag prutade med Autoconcepts försäkring på bilen och därmed skrevs den på bilfirman.

Försäkringen täckte bytet av radarn, det kostade runt 20 000 vill jag minnas.

Bilen var även i behov av byte av kylare vilket jag påtalade 2 dagar efter köpet, detta fick bilfirman stå för eftersom det var de som på pappret sålt bilen till mig och att bilen enligt lag säljs med någon form av funktionsgaranti, hurvida denna garanti täcker den adaptiva farthållaren vet jag dock ej, detta behövde ju aldrig utredas eftersom försäkringen löste detta.

Vad har du för felkod på radarn?

ACC som den adaptiva farthållarens benämns som är nog bland den bästa utrustningen på som är på bilen :)

Minns faktiskt inte felkoden, men Audi felsökte den och sa att acc enheten "ögat" är trasigt. Värmeslingorna på insidan är brända. Jag kunde inte köpa till någon garanti tyvärr så nu sitter jag här och vill veta om konsumentköplagen täcker att firman var mellanhand? Om jag kan kontakta firman fastän jag aldrig haft kontakt med dom, utan allt sköttes av han jag köpte bilen från..

fadret
19 februari 2015 · 1 125 Inlägg

it_mutt skrev:

fadret skrev:

it_mutt skrev:

Humbug.

Det -enda- tillfället en handlare slipper undan är om denna -enbart- står för finansieringen.

Handlar försöker däremot friskriva sig från detta genom att säga "Nej, vi säljer för kunds räkning, så inga garantier eller något alls gäller", vilket då är mummel i nattmössan.

Konsumentköplag (1990:932)

Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

2st Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

Alltså är konsumentköplagen fullt applicerbar.

- -Edit - -

Fine, jag kan "köpa" att det är "andra regler" som gäller då det i detta fall blir båda, och inte bara NI som ses som ansvarig/a.

Nu är ditt tänkande lite fel,har jobbat på en firma som i stort sett bara sysslade med förmedlingsuppdrag,det är mer än man tror som är andra regler

Givetvis är -mitt- tänkande fel, när det är lagen som säger det. Låter fullt vettigt. Vad som i övrigt är "andra regler" är totalt ointressant. Det var prat om ansvarsfrågan och det klargör Konsumentköplagen väldigt tydligt (så får du ha jobbat på hur många bilförmedlingsfirmor du vill).

Nu hör det ju till också att det är inte ens en liknelse i kontrakten som måste skrivas

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2015 · 17 486 Inlägg

Håller med it_mutt. Jag har oxå jobbat på bilfirma. Är bilen såld på pappret av en firma så är den. ARN! Har du upplyst den du bytte med om att din gamla är "skruvad"?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
fadret
19 februari 2015 · 1 125 Inlägg

Men är fortfarande olika kontrakt

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2015 · 17 486 Inlägg

fadret skrev:
Men är fortfarande olika kontrakt

Om tidigare ägare är firman på det gula pappret så är den såld av firman. De kan aldrig slingra sig ur det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
19 februari 2015 · 10 388 Inlägg

fadret skrev:
Men är fortfarande olika kontrakt

Du kan fortfarande inte förhandla bort lagliga skyldigheter. Avtal som ger konsumenten -sämre- skydd än vad konsumentköplagen säger är inte giltiga.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang