Bytte bil, fick en trasig!

Hamilton
19 februari 2015 · 8 864 Inlägg

Underdog skrev:
Hur kan jag göra då?

X5an han fick i inbyte är to.m skruvad av ägaren innan mig samt en gång utav mig. Han frågade inget om miltalen stämde eller så när vi gjorde affären. Jag vill att han aldrig får den såld pga detta, men det är väl nått som slår tillbaka mot mig?

Så du byter in en bil där du skruvat på miltalen och inbytesbilen har du inte undersökt mer än sparkat på däcken?
När du nu upptäcker fel vill du åberopa diverse garantier, ARN m.m

Hur tänkte du lösa problemet med din inbytesbil som du uppenbarligen medvetet bytt in med vetskap om att miltalen inte stämmer?

Att dom inte fråga om miltalen stämmde kan ju likställas med att du inte fråga om radarn fungera.....

Skruvad mätare är bedrägeri från din sida.

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2015 · 17 486 Inlägg

Hamilton skrev:

Underdog skrev:
Hur kan jag göra då?

X5an han fick i inbyte är to.m skruvad av ägaren innan mig samt en gång utav mig. Han frågade inget om miltalen stämde eller så när vi gjorde affären. Jag vill att han aldrig får den såld pga detta, men det är väl nått som slår tillbaka mot mig?

Så du byter in en bil där du skruvat på miltalen och inbytesbilen har du inte undersökt mer än sparkat på däcken?
När du nu upptäcker fel vill du åberopa diverse garantier, ARN m.m

Hur tänkte du lösa problemet med din inbytesbil som du uppenbarligen medvetet bytt in med vetskap om att miltalen inte stämmer?

Att dom inte fråga om miltalen stämmde kan ju likställas med att du inte fråga om radarn fungera.....

Skruvad mätare är bedrägeri från din sida.

Poäng där. Kan bli problem om nu inte mottagaren upplystes om detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Underdog
19 februari 2015 · 170 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Håller med it_mutt. Jag har oxå jobbat på bilfirma. Är bilen såld på pappret av en firma så är den. ARN! Har du upplyst den du bytte med om att din gamla är "skruvad"?

Nä, när vi bytte så fråga jag honom om audin var skruvad, han svara nej.. Han frågade aldrig mig samma fråga.

Men han fick ett såpass bra pris på min (värd runt 90).. han gav mig 75 för den. Hans Audi vägrade han gå ner något i pris på..

Underdog
19 februari 2015 · 170 Inlägg

Så även om bilen ägts utav firman i låt säga en timme, så är det firmans ansvar?

fredriq Olika
19 februari 2015 · 907 Inlägg

Underdog skrev:
Så även om bilen ägts utav firman i låt säga en timme, så är det firmans ansvar?

Ja det är ju firman du köpt bilen av.

Däremot är det inte säkert att garantin täcker extrautrustning som inte påverkar bilens säkerhet.
Är bilen tillräckligt ny täcks den ju istället av nybilsgarantin även om den byter ägare hos "Bil & Traktor på Hörnet AB".

Mvh
Fredrik
fredriq Olika
19 februari 2015 · 907 Inlägg

Det finns mycket bra att läsa här:

https://www.motormannen.se/radgivning/k … lhandlare/

Mvh
Fredrik
Underdog
19 februari 2015 · 170 Inlägg

Vad menar du med extrautrustning som inte påverkar bilens säkerhet? Det är ju en säkerhetsfunktion som ser till att jag inte krockar t.ex..

Så först ska jag kontakta firman eller K-verket? Sitter verkligen fast.. Har dock sms i telefonen där säljaren försökte slingra sig ur genom att i efterhand tvinga mig köpa autoconcept garanti för att lösa problemet. När jag protestera så sluta han svara

Hamilton
19 februari 2015 · 8 864 Inlägg

Underdog skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Håller med it_mutt. Jag har oxå jobbat på bilfirma. Är bilen såld på pappret av en firma så är den. ARN! Har du upplyst den du bytte med om att din gamla är "skruvad"?

Nä, när vi bytte så fråga jag honom om audin var skruvad, han svara nej.. Han frågade aldrig mig samma fråga.

Men han fick ett såpass bra pris på min (värd runt 90).. han gav mig 75 för den. Hans Audi vägrade han gå ner något i pris på..

Man ska aldrig behöva fråga i fall miltalen stämmer.
Du har helt klart gjort dig skyldig till urkundsförfalskning då du inte meddelat att du skruvat mätaren.
I ditt läge skulle jag ligga lågt och hoppas på att du inte blir polisanmäld.

Fotograf på tierpidag.se
Underdog
19 februari 2015 · 170 Inlägg

Hamilton skrev:

Underdog skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Håller med it_mutt. Jag har oxå jobbat på bilfirma. Är bilen såld på pappret av en firma så är den. ARN! Har du upplyst den du bytte med om att din gamla är "skruvad"?

Nä, när vi bytte så fråga jag honom om audin var skruvad, han svara nej.. Han frågade aldrig mig samma fråga.

Men han fick ett såpass bra pris på min (värd runt 90).. han gav mig 75 för den. Hans Audi vägrade han gå ner något i pris på..

Man ska aldrig behöva fråga i fall miltalen stämmer.
Du har helt klart gjort dig skyldig till urkundsförfalskning då du inte meddelat att du skruvat mätaren.
I ditt läge skulle jag ligga lågt och hoppas på att du inte blir polisanmäld.

Att miltalen skruvats är jag och förra ägaren (en nära vän till mig) de enda som vet om. Det är såpass bra gjort att alla papper visar att bilen inte alls skruvats.. Att ligga lågt är en sak, men att ha en bil som är "trasig" till ett värde av runt 30" för att laga är något jag vill få fixat.. Inte för att va sån, men tråden handla om audin och inte att jag ska ligga lågt för att bilen han fick är skruvad

wasprocker
19 februari 2015 · 49 Inlägg

Underdog skrev:

Hamilton skrev:

Underdog skrev:

Nä, när vi bytte så fråga jag honom om audin var skruvad, han svara nej.. Han frågade aldrig mig samma fråga.

Men han fick ett såpass bra pris på min (värd runt 90).. han gav mig 75 för den. Hans Audi vägrade han gå ner något i pris på..

Man ska aldrig behöva fråga i fall miltalen stämmer.
Du har helt klart gjort dig skyldig till urkundsförfalskning då du inte meddelat att du skruvat mätaren.
I ditt läge skulle jag ligga lågt och hoppas på att du inte blir polisanmäld.

Att miltalen skruvats är jag och förra ägaren (en nära vän till mig) de enda som vet om. Det är såpass bra gjort att alla papper visar att bilen inte alls skruvats.. Att ligga lågt är en sak, men att ha en bil som är "trasig" till ett värde av runt 30" för att laga är något jag vill få fixat.. Inte för att va sån, men tråden handla om audin och inte att jag ska ligga lågt för att bilen han fick är skruvad

Jag tycker du sak se det som en läxa faktist.  Och riktigt skön karma på dig med.  Får ju skylla digsjälv när du skruvar med miltalet.  Jag tycker du förtjänar detta..  Och om du försöker mer med detta och få det "rätt" så kan det få konsekvenser.

fredriq Olika
19 februari 2015 · 907 Inlägg

Underdog skrev:
Vad menar du med extrautrustning som inte påverkar bilens säkerhet? Det är ju en säkerhetsfunktion som ser till att jag inte krockar t.ex..

Så först ska jag kontakta firman eller K-verket? Sitter verkligen fast.. Har dock sms i telefonen där säljaren försökte slingra sig ur genom att i efterhand tvinga mig köpa autoconcept garanti för att lösa problemet. När jag protestera så sluta han svara

I länken jag postade står det om vad som anses ingå i bilhandlarens garanti, den adaptiva farthållaren håller avståndet till framförvarande bil och VARNAR när det blir för lågt, den tvärbromsar inte, läs instruktionsboken!

Så här i efterhand hade det nog varit smidigt med den där försäkringen från Autoconcept, jag har bara goda erfarenheter av den som sagt...

Ang mätarfifflet hade det väl varit bättre att legat så lågt så du inte ens skrev om det på ett öppet forum...

Mvh
Fredrik
Hamilton
19 februari 2015 · 8 864 Inlägg

Underdog skrev:

Hamilton skrev:

Underdog skrev:

Nä, när vi bytte så fråga jag honom om audin var skruvad, han svara nej.. Han frågade aldrig mig samma fråga.

Men han fick ett såpass bra pris på min (värd runt 90).. han gav mig 75 för den. Hans Audi vägrade han gå ner något i pris på..

Man ska aldrig behöva fråga i fall miltalen stämmer.
Du har helt klart gjort dig skyldig till urkundsförfalskning då du inte meddelat att du skruvat mätaren.
I ditt läge skulle jag ligga lågt och hoppas på att du inte blir polisanmäld.

Att miltalen skruvats är jag och förra ägaren (en nära vän till mig) de enda som vet om. Det är såpass bra gjort att alla papper visar att bilen inte alls skruvats.. Att ligga lågt är en sak, men att ha en bil som är "trasig" till ett värde av runt 30" för att laga är något jag vill få fixat.. Inte för att va sån, men tråden handla om audin och inte att jag ska ligga lågt för att bilen han fick är skruvad

Nu har du allt målat in dig i ett hörn med det här inlägget!
Lycka till med din reklamation.

Fotograf på tierpidag.se
Underdog
19 februari 2015 · 170 Inlägg

Aja.. Misstänkte att tråden skulle komma till detta.. Tack för hjälpen ändå

magnuslindstrom
19 februari 2015 · 136 Inlägg

Underdog skrev:

Hamilton skrev:

Underdog skrev:

Nä, när vi bytte så fråga jag honom om audin var skruvad, han svara nej.. Han frågade aldrig mig samma fråga.

Men han fick ett såpass bra pris på min (värd runt 90).. han gav mig 75 för den. Hans Audi vägrade han gå ner något i pris på..

Man ska aldrig behöva fråga i fall miltalen stämmer.
Du har helt klart gjort dig skyldig till urkundsförfalskning då du inte meddelat att du skruvat mätaren.
I ditt läge skulle jag ligga lågt och hoppas på att du inte blir polisanmäld.

Att miltalen skruvats är jag och förra ägaren (en nära vän till mig) de enda som vet om. Det är såpass bra gjort att alla papper visar att bilen inte alls skruvats.. Att ligga lågt är en sak, men att ha en bil som är "trasig" till ett värde av runt 30" för att laga är något jag vill få fixat.. Inte för att va sån, men tråden handla om audin och inte att jag ska ligga lågt för att bilen han fick är skruvad

Är det bara jag som tycker det känns som du bara vill ha och vill ha.. DU har lurat säljaren med ditt inbyte. DU har inte gjort någon efterforskning på om bilen du köpte fungerade. DU vill att säljaren ska ta sitt ansvar med en trasig pryl. MEN DU har fuskat så att bara du och din polare vet om det, så du behöver inte ta ansvar...  sicket jävla mögtänk! Om alla tänkte som du hade samhället fallerat för länge sen. Ta ditt ansvar, du försökte blåsa säljaren, han blåste dig. Eat shit och känn dig blåst, och känn att du blåste honom, försök sova gott om natten.
Hur fan kan man ens få för sig att skruva mätaren.. e så sjukt lågt och att dessutom ha mage att klaga på den du köpte då... blir fan gråhårig av nivån på det...

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
JFfoto
19 februari 2015 ·

Smart att skriva det på ett öppet forum, du skriver även att din gamla x5a, som är mätarskruvad, ligger på blocket nu, inte så svårt för någon att försöka ta reda på vilken och kontakta ägaren.

magnuslindstrom
19 februari 2015 · 136 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Smart att skriva det på ett öppet forum, du skriver även att din gamla x5a, som är mätarskruvad, ligger på blocket nu, inte så svårt för någon att försöka ta reda på vilken och kontakta ägaren.

Do it! smile

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
_Thor_
19 februari 2015 · 512 Inlägg

Underdog skrev:

Hamilton skrev:

Underdog skrev:

Nä, när vi bytte så fråga jag honom om audin var skruvad, han svara nej.. Han frågade aldrig mig samma fråga.

Men han fick ett såpass bra pris på min (värd runt 90).. han gav mig 75 för den. Hans Audi vägrade han gå ner något i pris på..

Man ska aldrig behöva fråga i fall miltalen stämmer.
Du har helt klart gjort dig skyldig till urkundsförfalskning då du inte meddelat att du skruvat mätaren.
I ditt läge skulle jag ligga lågt och hoppas på att du inte blir polisanmäld.

Att miltalen skruvats är jag och förra ägaren (en nära vän till mig) de enda som vet om. Det är såpass bra gjort att alla papper visar att bilen inte alls skruvats.. Att ligga lågt är en sak, men att ha en bil som är "trasig" till ett värde av runt 30" för att laga är något jag vill få fixat.. Inte för att va sån, men tråden handla om audin och inte att jag ska ligga lågt för att bilen han fick är skruvad

Om miltalen inte stämmer så är det ett dolt fel och kan komma tillbaka och bita dig i arslet när dem upptäcker det.

Vad många gör i den situationen är att fortsätta ljuga och hävda att så icke är fallet.

Vad dem inte fattar är att om man erkänner och hävdar att felet var uppenbart är det mycket svårt att hävda dolt fel längre eftersom köparen har långtgående undersökningsplikt.

it_mutt Avstängd
19 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Underdog skrev:
Att miltalen skruvats är jag och förra ägaren (en nära vän till mig) de enda som vet om. Det är såpass bra gjort att alla papper visar att bilen inte alls skruvats.. Att ligga lågt är en sak, men att ha en bil som är "trasig" till ett värde av runt 30" för att laga är något jag vill få fixat.. Inte för att va sån, men tråden handla om audin och inte att jag ska ligga lågt för att bilen han fick är skruvad

Hur f*n skruvar man en bil "såpass bra"? Nu vet jag inte hur mycket den är skruvad, men det kan kvitta egentligen. Om en bil gått 25.000mil och skruvas till 15.000mil, så har ju bilen fortfarande gått och slitits i 25.000mil, inte 15.000.

Det rimmar lite illa om att grina om att man "fick skit", när man inte direkt gett en guldklimp tillbaka.


_Thor_ skrev:

Underdog skrev:

Hamilton skrev:
Man ska aldrig behöva fråga i fall miltalen stämmer.
Du har helt klart gjort dig skyldig till urkundsförfalskning då du inte meddelat att du skruvat mätaren.
I ditt läge skulle jag ligga lågt och hoppas på att du inte blir polisanmäld.

Att miltalen skruvats är jag och förra ägaren (en nära vän till mig) de enda som vet om. Det är såpass bra gjort att alla papper visar att bilen inte alls skruvats.. Att ligga lågt är en sak, men att ha en bil som är "trasig" till ett värde av runt 30" för att laga är något jag vill få fixat.. Inte för att va sån, men tråden handla om audin och inte att jag ska ligga lågt för att bilen han fick är skruvad

Om miltalen inte stämmer så är det ett dolt fel och kan komma tillbaka och bita dig i arslet när dem upptäcker det.

Vad många gör i den situationen är att fortsätta ljuga och hävda att så icke är fallet.

Vad dem inte fattar är att om man erkänner och hävdar att felet var uppenbart är det mycket svårt att hävda dolt fel längre eftersom köparen har långtgående undersökningsplikt.

Fel
Normalt säljer de flesta privatpersoner sin bil i ”befintligt skick”. Ofta tror säljaren att han då friskrivit sig från allt ansvar efter köpet. En bil som säljs i befintligt skick kan trots det ändå anses vara felaktig i följande tre fall.

Om bilen inte överensstämmer med de uppgifter säljaren lämnat vid köpet och som kan antas ha inverkat vid köpet.

Om säljaren har underlåtit att upplysa köparen om något avseende bilen som han känner till eller får antas ha känt till som köparen borde kunnat ha räknat med att få veta, till exempel att mätarställningen inte överensstämmer med bilens riktiga körsträcka, och att detta skulle ha inverkat på köpet.

Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens pris och körsträcka och eventuella övriga omständigheter kunnat förutsätta.


https://www.motormannen.se/radgivning/k … vatperson/

Senast redigerat av it_mutt (19 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_Thor_
19 februari 2015 · 512 Inlägg

it_mutt skrev:
Fel
Normalt säljer de flesta privatpersoner sin bil i ”befintligt skick”. Ofta tror säljaren att han då friskrivit sig från allt ansvar efter köpet. En bil som säljs i befintligt skick kan trots det ändå anses vara felaktig i följande tre fall.

Om bilen inte överensstämmer med de uppgifter säljaren lämnat vid köpet och som kan antas ha inverkat vid köpet.

Om säljaren har underlåtit att upplysa köparen om något avseende bilen som han känner till eller får antas ha känt till som köparen borde kunnat ha räknat med att få veta, till exempel att mätarställningen inte överensstämmer med bilens riktiga körsträcka, och att detta skulle ha inverkat på köpet.

Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens pris och körsträcka och eventuella övriga omständigheter kunnat förutsätta.


https://www.motormannen.se/radgivning/k … vatperson/

Du har rätt i att det gamla "befintligt skick" ej har någon avtalsrättslig betydelse längre, detta för att skydda köparen. Men köparen har ändå en undersökningsplikt. Är felen uppenbara är det svårt att komma tillbaka och klaga vid senare tillfälle men är dem att bedöma som dolda eller "underlåtit att upplysa" som du säger är det enklare.

Ska man argumentera om huruvida ett fel är dolt eller inte skjuter man sig själv i foten om man som säljare fortsätter ljuga. Det var min poäng. Då bevisar man ju bara att man faktiskt försökt dölja felet och underlåtit att berätta om det. Om man istället hävdar att det var uppenbart, vilket är lite kontra-intuitivt, så har man bättre chans att klara sig undan rättsliga påföljder.

it_mutt Avstängd
19 februari 2015 · 10 388 Inlägg

_Thor_ skrev:
Du har rätt i att det gamla "befintligt skick" ej har någon avtalsrättslig betydelse längre, detta för att skydda köparen. Men köparen har ändå en undersökningsplikt. Är felen uppenbara är det svårt att komma tillbaka och klaga vid senare tillfälle men är dem att bedöma som dolda eller "underlåtit att upplysa" som du säger är det enklare.

Ska man argumentera om huruvida ett fel är dolt eller inte skjuter man sig själv i foten om man som säljare fortsätter ljuga. Det var min poäng. Då bevisar man ju bara att man faktiskt försökt dölja felet och underlåtit att berätta om det. Om man istället hävdar att det var uppenbart, vilket är lite kontra-intuitivt, så har man bättre chans att klara sig undan rättsliga påföljder.

Problemen i vad som är "uppenbart" och inte, kan man dock ordslänga om hur länge som helst. Men absolut, då är jag med på vad du åsyftade.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang