Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 044 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
RobbanGBG
6 april 2017 · 294 Inlägg

Jaha, jag skall försöka att komma ihåg att mäta ikväll då smile

Annars så funderar jag på vad jag skall stoppa i styrsnäckan, just nu ser det rätt tomt ut däri hmm Enligt handboken skall det vara SAE 80 Hypoidolja men jag funderar på om jag inte skall skicka i en klick Litiumbaserat styrväxelfett istället. Tanken är att det kanske stannar kvar lite längre än eventuell olja...

Utöver detta och i stort sett helt orelaterat till det här projektet så undrar jag om någon testat att sätta en Eaton kompressor (från en Mercedes eller liknande) på en sån sån här gammal Opel motor?

RobbanGBG
7 april 2017 · 294 Inlägg

HG_ : 12 cm mellan underkant ratt och säte. Oväntat tight men så mäter jag på min bil i alla fall.

HG_
7 april 2017 · 2 482 Inlägg

RobbanGBG skrev:
HG_ : 12 cm mellan underkant ratt och säte. Oväntat tight men så mäter jag på min bil i alla fall.

Ok, tackar, ja det var bra. Kan tyckas vara lite tight. hmm ska kolla vad man kan göra för att få till någon cm extra till benen.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
15 april 2017 · 294 Inlägg

Har inhandlat glasfiber och polyester. Har tänkt bygga kickpaneler, hur skall detta gå? smile

Min rattväxelspak skakar betänkligt när man kommer över 90 km/h. Vad kan ligga bakom det månntro? Dåliga motorkuddar kanske?

caromania Forummoderator
15 april 2017 · 9 296 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Jaha, jag skall försöka att komma ihåg att mäta ikväll då smile

Annars så funderar jag på vad jag skall stoppa i styrsnäckan, just nu ser det rätt tomt ut däri hmm Enligt handboken skall det vara SAE 80 Hypoidolja men jag funderar på om jag inte skall skicka i en klick Litiumbaserat styrväxelfett istället. Tanken är att det kanske stannar kvar lite längre än eventuell olja...

Utöver detta och i stort sett helt orelaterat till det här projektet så undrar jag om någon testat att sätta en Eaton kompressor (från en Mercedes eller liknande) på en sån sån här gammal Opel motor?

Olja är bättre än fett eftersom fettet rör på sig, det trycks uppåt och efter ett tag saknas det där det behövs. Inte helt ovanligt att fettet kommer upp i rattstången och långsamt trycks uppåt och rätt vad det är börjar du få fettfläckar "gissa var" när du kört bilen... smile

Oljan ligger kvar bättre, men risken är ju såklart att det läcker ut genom dåliga packningar etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
RobbanGBG
21 april 2017 · 294 Inlägg

Där ser man, styrväxelfett i skrevet vore ju en inte helt positiv överraskning smile

Dock tycks jag klarat mig än så länge, vi får se hur det går....

Förutom att jag köpt lite glasfiber och polyester på biltema för att plasta kick-paneler (har alltid velat prova det) så har jag även beställt lite delar från en Kapitän -65'a:

- Torkarmotor
- Startmotor
- Värmefläkt

Förhoppningsvis så skall det underlätta konverteringen (även om HG_ kämpar på fint med sin Duettfläkt) så tyckte jag att det kunde vara värt 550 spänn att få en original Kapitän 12V fläkt.

Jag tror de har ytterligare en på lager om du tröttnar på Duettfläkten  HG_ wink

Senast redigerat av RobbanGBG (21 april 2017)

HG_
14 maj 2017 · 2 482 Inlägg

Hur går det med kickpanelerna?
Har en liten fråga:
Skulle du kunna kolla vad det är för färger på kablarna i bagagen.
Jag menar mer vilka färger på kablarna som går vart som t ex. bakljus, reg. lampa, blinkers & tankmätare.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
6 juni 2017 · 294 Inlägg

Har haft lite tid nu i långhelgen så jag har provat på att plasta och dona med fusk-skinn.

Ta-daa: kickpaneler!

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-76cebed73392d5e03c48197f63228c46.jpg

Har inte ordnat någon vettig centralenhet, inga slutsteg och ingen baslåda, men det är i alla fall musik i bilen nu smile

Upphängningen av den gamla "Roadmaster" stereon får säkert alla skickliga plåtslagare här att häpna (och inte på något bra sätt big_smile ) men en ilsk flickvän gav mig bara femton minuter på mig att ordna både fastsättning och inkoppling så det fick bli som det blev...

Som vanligt hittar man alltid rost när man tittar... Blir så matt över hur illa det ser ut på vissa ställen. Lite stressad som jag var så skulle jag ha in antennkabeln i kupen och letade efter orginalhålet, hittade vad jag trodde var det och tryckte in sladden. Det var inget hål där, men det blev ett. Drog bort vad jag trodde var torr underredsmassa, men det var tydligen plåt. Eller hade i alla fall varit plåt nån gång i tiden. Kommer att måsta plocka loss framskärmarna och byta en del plåt. Känns minst sagt drygtjust nu.

Ja, ja, jag får väl surfa in på HG_'s projekt och se hur man plockar ner skärmarna på bästa sätt. Han lär ju ha rostlagat något därunder smile

Vad gör man åt ett par framskärmar med världens fulaste lack på? Den ena är dessutom lite småbucklad och dåligt uppspacklad... Funderar på den här strip-all killen lite norr om stan, kanske vore värt att prova på?

HG_
6 juni 2017 · 2 482 Inlägg

big_smile Detta blir ju tjusigt. Kommer nog att knycka lite av den iden. smile
När det gäller skärmarna så är det lite jobb att plocka ner dom.
Eftersom jag antar att ingen har tagit ner dom innan så sitter det
(Förutom skruven som sitter på översidan av skärmen.)
4 st skruv upp under instrumentpanelen. Varav 2 st sitter rakt upp relativt nära torpeden & 2 st sitter så att man är nästan tvungen att krypa upp bakom instrumenten. Titta upp under så ser du vad jag menar.
Sedan har du två muttrar bakom dina fina kickpaneler.
Sedan ska det sitta en skruv under tröskel kan man säga, följ bara utsidan på skärmen vid dörren upp under golvet så ska du känna en skruvskalle.
Sedan sitter det förmodligen ett par skruv framme vid kofångaren åxå.
Skärmarna jag hade på innan var bara skruvade uppe på & muttrarna som sitter i A-stolpen som knappt satt fastskruvade. Så jag har bara bilder på när jag skruva fast skärmarna. Kom på att jag inte är riktigt färdig med den biten. roll

Framskärmarna kan du annars ta & slipa med 80 papper & slipa ner hela skärmen till plåtrena ytor & göra om hela målar proceduren. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
7 juni 2017 · 294 Inlägg

Tackar HG_! Hittade även ett intressant inlägg kring detta i en erkänt duktig Kapitän byggares tråd:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 4#p4256884

Nice med bilder och instruktioner på precis det man sitter och funderar på smile

HG_
8 juni 2017 · 2 482 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Tackar HG_! Hittade även ett intressant inlägg kring detta i en erkänt duktig Kapitän byggares tråd:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 4#p4256884

Nice med bilder och instruktioner på precis det man sitter och funderar på smile

lol Smickrare där. wink Ja, bilder är bra att ha även för den som bygger bilen, minnet är som en gråsparv ibland. tongue
Jag såg att du inte har vindrutetorkar knappen. Är det det något som du saknar eller har du den?

Senast redigerat av HG_ (8 juni 2017)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
2 augusti 2017 · 294 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Tackar HG_! Hittade även ett intressant inlägg kring detta i en erkänt duktig Kapitän byggares tråd:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 4#p4256884

Nice med bilder och instruktioner på precis det man sitter och funderar på smile

Så har även jag lättat på ena framskärmen (allt enligt HG_Haynes the Duke instruktion ovan smile ). Det gick på det hela bra. På passagerarsidan blir det en smidig operation om man tar bort handskfack, kickpanel samt ena luft-slangen inne i bilen, samt kofångare, grill och sladdar till lampor och blinkers utanpå bilen.

Ganska lustigt att någon tycks ha gjort en liknande (men nästan värre) tattar-laging på min bil som på HG_s i länken ovan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-94481767747d68a6145a2df7b79bc0cb.jpg
Denna plåt satt med tre pop-nitar i överkant och dolde...

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-7307c6d8c835197e9607f7e8eb48ef0f.jpg

Jag hade tänkt borsta av lite lätt rost och måla idag, men nu lär det väl inte bli så. Vad fan gör jag åt all denna rost?!?!?? Hjälp!

Hoppas jag har någon kolsyra kvar i svetstuben...

Senast redigerat av RobbanGBG (2 augusti 2017)

HG_
2 augusti 2017 · 2 482 Inlägg

tongue Va kul, här är det något man känner igen. Detta ska nog gå bra med lite tålamod.
Passa på att mät ut alla hålen till skärmskruven om du ska ta bort så mycket plåt. Jag hade inget att gå på när jag skulle borra hål så det fick gå lite på känn. Blev att fick slipa ur lite innan det passade. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
3 augusti 2017 · 294 Inlägg

Phuu, jobbar och sliter med stämjärn för underredsmassan och roterande stålborste och negerkrull för rosten, men det tar för lång tid... Vad är mest effektivt för att få bort sån här rost?

caromania Forummoderator
3 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Phuu, jobbar och sliter med stämjärn för underredsmassan och roterande stålborste och negerkrull för rosten, men det tar för lång tid... Vad är mest effektivt för att få bort sån här rost?

Om du fått bort underredsmassan hjälpligt så kan du ju testa citronsyra med tapetklister som får sitta några dagar. Lite kladdigt att pula med men funkar ganska ok.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
HG_
3 augusti 2017 · 2 482 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Phuu, jobbar och sliter med stämjärn för underredsmassan och roterande stålborste och negerkrull för rosten, men det tar för lång tid... Vad är mest effektivt för att få bort sån här rost?

Om du Värmer en lagom bred spackelspade så underlättar det med underredsmassan. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
3 augusti 2017 · 294 Inlägg

Fan detta är riktigt drygt! Det slutade med att jag tog massan med stämjärn och envishet. Tested på att använda värmepistol men det blev för kladdigt.

Var sen och köpte ett par så kallade flap-disks på Biltema. Dessa  avverkade rosten rätt bra, men de tar såklart inte rost nere i kratrarna. Där jag tänkt svetsa har jag jobbat på med stålborstar och annat och nog fått bort i stort sett all rost. Trots det blev det sprättig, korvig och ful svetsning sad Är väl ingen expert men lite bättre brukar det gå tycker jag. Kanske spelar det in att gastrycket är nere på 50bar nu, skall väl vara 200 egentligen. När kan man anse att en gastub är slut egentligen, och var fyller man billig CO2 i sydvästra sverige?

Gillar inte att pausa med bilen så här pass oskyddad. Jag har en del 14% fosforsyra stående som jag sprutade på det hela. Huvudsakligen för att skydda plåten nu under natten, även om den står under tak så blir det ju rätt fuktigt  nu när det regnar och har sig. Får se hur det ser ut imorgon, Jag gissar att rosten blivit svart av fosforsyran samt att en del vitt pulver bildats där det är plåtrent. Jag skall ladda mobilen och ta en bild imorgon smile

RobbanGBG
4 augusti 2017 · 294 Inlägg

Jösses anåda detta med rost är ju jämrans elände.

Har nu lagt in lite färsk plåt i jättehålet som tidigare var så snyggt lagat medelst pop-nit... Slipningen avslöjade dessutom att stolpen inte var så färsk... Nu är den dock lappad på ett par ställen. Dock ej med pop-nitar smile Tyvärr så var den så rutten i nederkant att det inte riktigt gick att se var muttern man skall skruva fast skärmen i sen skall sitta. Det var bara ett stort hål och skruv mutter och allt följde med skärmen ut... Jag har kikat lite på andra sidan och svetsat in en ny plåt med mutter i stolpen. Blir spännande att se hur skärmen sitter sen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-e9b2f3e936396149b7effc966c462628.jpg

Ibland får man ju hjärnsläpp... Höll på att svetsa och dona för glatta livet, sen tar jag en liten fikapaus. Och efter den kunde jag inte svetsa alls. Blev bara fågelbajs och sprut. Tog ett bra tag innan jag insåg att jag stängt av gasen när jag gick och fikade... Och det var väl bra att jag gjorde det, borde bara öppnat kranen sen igen.

RobbanGBG
4 augusti 2017 · 294 Inlägg

Ja just, glömde en sak. Domkraftfästet fram och balken som det sitter i är ruttna. Fästet satt intryckt i balken. Måste skaffa grövre plåt. Det tar aldrig slut...

HG_
5 augusti 2017 · 2 482 Inlägg

lol Mmmmmmmmmmm..........  Vart känner jag igen detta. Ja, just, jag tror det var på min projektsida nummer....... roll
Äh, jag skojade. Bra jobbat. big_smile ta bara en sak i taget & avsluta det du började med så kommer du i mål.
Det är lätt att sväva ut på andra grejer som man hittar under arbetets gång.
Glöm inte & kolla passformen med skärmen så det inte drar iväg någonstans.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang