Bromsproblem VW Passat 1.8T - 98

phma75
11 december 2006 · 5 Inlägg

Hej

Jag har problem med bromsarna på min Passat och det artar sig på följande vis:

1. När jag bromsar lätt, låter det ungefär som att ABSen går in, dvs ett frekvent knackande ljud. Ljudet kommer framifrån. Det pumpar också i bromspedalen.

2. Bromsar jag lite kraftigare uppkommer inte ovanstående, i alla fall inte i lika kraftigt. Det kanske pumpar något i bromspedalen.

3. Problemet verkar vara som värst då man bromsar lätt på en något ojämn väg.

4. Kör jag över en liten kant med bilen händer det nästan alltid att det "knakande" ljudet jag beskriver ovan hörs, fast då bara en gång och ganska kraftigt.

5. Nu de sista dagarna har jag även märkt att det kommer ett liknande ljud om jag har foten på bromspedalen då jag startar bilen.

6. Problemet har blivit värre och värre med tiden.

7. Det är ingen skillnad om jag precis börjat köra bilen eller om jag kört under en längre tid.

Tack på förhand!

sveddan
11 december 2006 · 1 453 Inlägg

Kolla att det finns bromsvätska.

phma75
11 december 2006 · 5 Inlägg

Bra att du nämnde det. Det finns tillräckligt med bromsvätska, MEN bilen har druckit lite bromsolja på sistone, i storleksorningen 2 dl / år. Det ända jag har kunnat konstatera här är att jag inte kan se något läckage kring bromsskivorna.

Zoltrix
11 december 2006 · 438 Inlägg

phma75 skrev:
Hej

Jag har problem med bromsarna på min Passat och det artar sig på följande vis:

1. När jag bromsar lätt, låter det ungefär som att ABSen går in, dvs ett frekvent knackande ljud. Ljudet kommer framifrån. Det pumpar också i bromspedalen.

2. Bromsar jag lite kraftigare uppkommer inte ovanstående, i alla fall inte i lika kraftigt. Det kanske pumpar något i bromspedalen.

3. Problemet verkar vara som värst då man bromsar lätt på en något ojämn väg.

4. Kör jag över en liten kant med bilen händer det nästan alltid att det "knakande" ljudet jag beskriver ovan hörs, fast då bara en gång och ganska kraftigt.

5. Nu de sista dagarna har jag även märkt att det kommer ett liknande ljud om jag har foten på bromspedalen då jag startar bilen.

6. Problemet har blivit värre och värre med tiden.

7. Det är ingen skillnad om jag precis börjat köra bilen eller om jag kört under en längre tid.

Tack på förhand!

Svar på punkt 4: Så låter det som du har problem med ett klassiskt VAG-fel nämligen kassa länkarmar. Ang bromsfelet börja med att plocka bort framhjulen och kolla skivorna om allt ser ut som det ska samt beläggen. Det är kanske dags att byta dessa (vanliga slitdelar). Hur långt har bilen gått?

Senast redigerat av Zoltrix (11 december 2006)

sveddan
11 december 2006 · 1 453 Inlägg

phma75 skrev:
Bra att du nämnde det. Det finns tillräckligt med bromsvätska, MEN bilen har druckit lite bromsolja på sistone, i storleksorningen 2 dl / år. Det ända jag har kunnat konstatera här är att jag inte kan se något läckage kring bromsskivorna.

Ok, vanligtvis beror vibrationer i bromspedalen på att skivorna slagit sig skeva pga överhettning, men det brukar bli värre ju hårdare man bromsar. Är bromsarna korrekt monterade är då frågan?

phma75
11 december 2006 · 5 Inlägg

Bilen har snart gått 20000 mil.

När jag var inne med bilen på besiktning för ett tag sedan bad jag dem kolla länkarmarna ordentligt och där var enligt dem inget fel på dessa.

Jag har även kollat bromsskivorna och klossarna fram och de ser bra ut. Det fanns lite beläggningar längst ut på bromsskivorna som jag tog bort.

Bromsskivorna bak byttes för minde än ett år sedan.

Kan det vara något fel på bromsservon eller huvudbromscylindern?

phma75
11 december 2006 · 5 Inlägg

sveddan skrev:

phma75 skrev:
Bra att du nämnde det. Det finns tillräckligt med bromsvätska, MEN bilen har druckit lite bromsolja på sistone, i storleksorningen 2 dl / år. Det ända jag har kunnat konstatera här är att jag inte kan se något läckage kring bromsskivorna.

Ok, vanligtvis beror vibrationer i bromspedalen på att skivorna slagit sig skeva pga överhettning, men det brukar bli värre ju hårdare man bromsar. Är bromsarna korrekt monterade är då frågan?

Bromsarna fram har inte bytts under den tiden som jag har haft bilen (de sista 4000 milen).
Eftersom inte problemet har funnits hela tiden antar jag att de är rätt monterade.

Däremot kan jag ju säga att känslan jag får när jag lägger an bromsen är att det är något som är löst, men det är ju bara en känsla :-)

lixon
11 december 2006 · 27 Inlägg

Låter som att någon skiva är sne... kolla med indikator klocka på båda skivorna. blev det så bara sådär eller har du kört på någon trottoar?
Kolla bussningar och kolla att alla skruvar och muttrar sitter fast och att inget glappar..
Inte hållt på med abs så där kan jag ej uttala mig.

phma75
11 december 2006 · 5 Inlägg

lixon skrev:
Låter som att någon skiva är sne... kolla med indikator klocka på båda skivorna. blev det så bara sådär eller har du kört på någon trottoar?
Kolla bussningar och kolla att alla skruvar och muttrar sitter fast och att inget glappar..
Inte hållt på med abs så där kan jag ej uttala mig.

Det har kommit gradvis.

Jag tror inte att det har med ABS-en att göra. Jag testade nämligen att dra säkringen till den, men felet kvarstod likväl.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang