Hej.
Jag sitter och funderar på att införskaffa mig en sommarbil. Jag vill ha en stor och bekväm bil, sedan skadar det inte om det är lite pulver under huven.
Jag tänker mig en bil för ca 130 000 - 160 000. Jag funderar just nu på att köpa en större BMW (funderar främst på BMW 335i coupé eller 5-/7-serie), Mercedes CLS (gillar coupékänslan men ändå att det är fyrdörrars). Med den budgeten kanske det är svårt att få tag i en vettig 335i?, men om jag satsar på 5-/7-serie, vilka årsmodeller är värda att satsa på, och i vilka utföranden?
Jag kommer troligen inte betala hela summan direkt utan den kommer delvis finansieras med hjälp av lån (ca 50%)
Eftersom bilarna jag funderar på har ett ganska rejält nypris undrar jag om reservdelar och service följer det mönstret och alltså är svindyra eller kommer jag som "vanlig arbetare" att klara det?
Och min tanke är alltså att endast köra bilen under sommaren, vilket alltså betyder att jag kommer betala av den även under vintertid. Kommer jag lyckas bromsa värdeminskningen i och med att den inte körs vintertid och inte kommer gå lika långt eller är det endast marginellt?
Sedan vill jag gärna ha era tips och erfarenheter vad gäller liknande bilar och om ni gått i några fällor när ni haft samma tankar som mig?
Tack på förhand
Mvh Pinturicchio