Köpråd: Audi 1.8TS Quattro

ripinpeace
8 mars 2015 · 75 Inlägg

Hej!

Har hittat en Audi 1.8TS Quattro Avant 04, som intresserar.

Tänkte höra om någon har erfarenhet av dem modellerna, är dom rappa? Är bränsleförbrukningen ok? När bys kamrem, är det 12k, 18?

Bilen är BSR optimerad till 230hk. Sliter detta på motorn m.m extra? Bör jag vara skeptisk till detta?

Samt vad jag bör tänka på vid köp av den. Är INTE van bilhandlare big_smile.

Köpte en "carfax" och fick reda på att den haft 7ägare, varav 5 privat personer. Ingen historik om services, men personen som säljer bilen säger att service boken är komplett. Antar att carfax inte får med allt. Det är med ägarna var i princip det ända jag fick reda genom carfax.


Om någon bor i närheten av Falkenberg skulle ha lust och kika på denna bil åt mig då jag bor en bra bit bort så vore det guld. Betalar för tid och transport.

Senast redigerat av ripinpeace (8 mars 2015)

tobbeh78 !
8 mars 2015 · 543 Inlägg

Har ingen åsikt om bilen, men kan bara nämna att carfax är mer eller mindre oanvändbart här i Sverige, då Carfax inte varit etablerade här så finns det knappt någon information, det är inte som USA där man får reda på allt om bilen (ska man köpa en redan importerad bil från USA som finns i Sverige så får man en massa info).

Jag skulle påstå att du får fram mer information om bilen om du kontaktar transportstyrelesen (samt bilprovningen) där du även kan få fram tidigare ägare, antal ägare, skatt etc, som är gratis dessutom.
Appen går också fint att använda, dock får man inte fram tidigare ägare i den utan det måste man ringa om.

Trött och bitter?? javisst!
SportPilot Ubåtsingenjör
9 mars 2015 · 7 234 Inlägg

chippet i sig sliter inte mer på motorn, men körstilen det brukar dra med sig sliter dessto mer

enligt mig så är det pigga och trevliga bilar, men kolla service historiken noga, bilarna kräver ganska täta oljebyten ( ca 1000mi)

lyssna även efter klonk och slammer i framvagnen då det är vanligt på dessa modellerna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TS_quattro fyrkrafsare
9 mars 2015 · 1 443 Inlägg

som sagts ovan, klonk i framvagnen, lättast att höra när man i låg fart kör på gropig väg/över låga trottoarkanter etc. ojämnt slitna däck är ett no-no de ska vara jämnt slitna bak och fram. vad gäller drivlinan så ska det inte klonka mellan acceleration och motorbroms och tvärt om. oljekoks är också vanligt, enda som egentligen hjälper är täta oljebyten (vag longlife är skit rakt av) 1000-1500 mil är att rekommendera mellan byten, vill man vara extra säker så rekommenderar jag att ta ned oljetråget och rensa sugsilen då det är just där de största problemen kommer om den sätter igen med koks - motorn tappar smörjningen och när den röda oljelampan tänds är det för sent.
sen rent allmänt anliggande bromsar bak, inget specifikt audifel utan gäller egentligen de flesta bilar som har skivor bak.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
marcus80 Sir
9 mars 2015 · 935 Inlägg

Har haft en precis samma år och motor. Massor av problem med xenonljus, motorn. Justerskruven till xenonljuset sitter i skarven mellan huv och framskärm och allt vatten rinner ner där och fyller strålkastaren. Då packningen går sönder när ljuset justerar sig upp och ner hela tiden.
Dom går bra i motorn när dom nåväl går men mycket problem med vaccum slangar och backventiler, svåra att få tag i.
våran hade gått 14k mil när vi köpte den och stod hela förra sommaren på att vi inte fick tag i delar. Varken audi eller någonannan kunde levera då allt var restat. Rostade till tusen i skärmar och dörrar och då tvättades den ändå ofta. Leta efter en 05 istället, nya karossen och säkert bättre än den.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
SportPilot Ubåtsingenjör
9 mars 2015 · 7 234 Inlägg

marcus80 skrev:
Har haft en precis samma år och motor. Massor av problem med xenonljus, motorn. Justerskruven till xenonljuset sitter i skarven mellan huv och framskärm och allt vatten rinner ner där och fyller strålkastaren. Då packningen går sönder när ljuset justerar sig upp och ner hela tiden.
Dom går bra i motorn när dom nåväl går men mycket problem med vaccum slangar och backventiler, svåra att få tag i.
våran hade gått 14k mil när vi köpte den och stod hela förra sommaren på att vi inte fick tag i delar. Varken audi eller någonannan kunde levera då allt var restat. Rostade till tusen i skärmar och dörrar och då tvättades den ändå ofta. Leta efter en 05 istället, nya karossen och säkert bättre än den.

låter som du fick tag på ett riktigt måndagsex smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Joakim-S Hobby Fotograf
9 mars 2015 · 650 Inlägg

Kan bar uttala mig om en nära vän som hade en fast en 2.0T vet inte hur stor skillnad det är? Men samma årsmodell iallafall. Han hade problem med Xenonljus, klonk i drivlinan och i framvagnen, strul med luftläckage, el problem med centrallåset osv. Trevlig bil att köra när den väl fungerade dock! wink

MG e-HS (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang