Fått försäkring jag inte beställt, lagligt ?

pulk
13 december 2006 · 143 Inlägg

Om man köper bil så brukar det komma ett erbjudande från "SBM fordons märkning" att märka rutorna på bilen med reg nr(fått 4st bara kastat inga bekymmer). Men nu är det så att jag köpt en bil som redan är märkt av någon tidigare ägare. Då fick jag en räkning från SBM på 99kr för _min_ extraförsäkring ?! kasta den eftersom rutorna är märkta och jag redan har tillräcklig försäkring hos länsförsäkring, men nu får jag påminnelse faktura med senaste betalnings dag 27/12. Ska ringa dom imorn och avbeställa min försäkring jag aldrig velat ha/beställt. Undrar får ett företag i sverige registrera och fakturera en kund utan godkännande? Vill inte få en betalnings anm för sån skit...Kanske är fler som råkat ur för det? http://www.sbmfordon.se/

BMW 323 Ci (1999)
sveddan
13 december 2006 · 1 453 Inlägg

Du får väl kolla med SBM om förra ägaren betalade sin faktura, i annat fall har du ekonomiskt ansvar för bilen som ny ägare, då får du ta upp fallet med förra ägaren.

Hamilton
13 december 2006 · 8 864 Inlägg

Har du inte beställt eller skrivit på så är du inte skylldig att betala.
Vad den förra ägaren hade för försäkringar avtal m.m spelar ingen roll.

Fotograf på tierpidag.se
Thorssa
13 december 2006 ·

Har du inte ingått nåt avtal kan de inte ta betalt för det.

Germax
13 december 2006 · 12 086 Inlägg

Försökringen är ju satt på ägaren, vid ägarbyte kan inte ett företag bara skicka fakturorna vidare.. bråkar de får du gå till konsumentvägledaren lr nått. Onödigt tjafs men du har all rätt på din sida

Kornz Solfilmsmontör
13 december 2006 · 947 Inlägg

Bästa är ju att ta kontakt med de och fråga varför dom skickar en faktura på något DU inte beställt... Om dom sen bråkar om de så kan du ju lika bra betala detta för att slippa en betalnings anmärkning och sen gå vidare med ärendet till konumentverket.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
MrTurbo Better than God \o/
13 december 2006 · 1 882 Inlägg

Kornz skrev:
Bästa är ju att ta kontakt med de och fråga varför dom skickar en faktura på något DU inte beställt... Om dom sen bråkar om de så kan du ju lika bra betala detta för att slippa en betalnings anmärkning och sen gå vidare med ärendet till konumentverket.

Håller med där! Bråka inte så länge att det blir en betalningsanmärkning! Det är det ABSOLUT inte värt! Betala då istället och kräv sedan pengarna + omkostnader tillbaka, via konsumentombudsmannen om så krävs. Har du inte personligen ingått ett avtal med dem kan de inte fakturera dig...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
FreddeK
14 december 2006 ·

MrTurbo skrev:

Kornz skrev:
Bästa är ju att ta kontakt med de och fråga varför dom skickar en faktura på något DU inte beställt... Om dom sen bråkar om de så kan du ju lika bra betala detta för att slippa en betalnings anmärkning och sen gå vidare med ärendet till konumentverket.

Håller med där! Bråka inte så länge att det blir en betalningsanmärkning! Det är det ABSOLUT inte värt! Betala då istället och kräv sedan pengarna + omkostnader tillbaka, via konsumentombudsmannen om så krävs. Har du inte personligen ingått ett avtal med dem kan de inte fakturera dig...

Japp det är det enda rätta! håller med till fullo här! Bättre att tjafsa efter räkningen är betald! såpass lite pengar och dom får ta skammen sedan när du får rätt!

pulk
14 december 2006 · 143 Inlägg

Ringt dom å pratat med dom nu, behöver inte betala iaf. Det var tydligen tidigare ägaren som haft den här extra försäkringen och när den gick ut (följer bilen tydligen) så skickades det "erbjudande om förlängning" vidare till ägaren av bilen. Påpekade att läste man texten så verkade det inte som ett erbjudande utan en räkning som måste betalas, så sa det att hon kunde gärna framföra att det skulle stå tydligt på brevet att: vill man inte fortsätta ha försäkringen behöver man inte betala.
Bifogar bild på brevet...står tex "bäste kund"
http://web.telia.com/~u28004371/bet.jpg

BMW 323 Ci (1999)
dbjanoz
22 december 2006 · 1 785 Inlägg

Råkade ut för att Folksam skickade en räkning för livförsäkring.

Det fick det att se ut som om det vore ett krav att betala mer än ett erbjudande, en kompis till mig betalade utan att tänka sig för. Det är ju ett sätt för försäkringsbolag att få in extra pengar på ett fult sätt. Och inte heller olagligt.

Jag genoskådade däremot tricket.

Nästsista punkten i ditt brev ger enliten föraning om att det inte är ett krav.

"Försäkringen gället t o m ovan angivet datum och kan förlängas"

Men håller med dig om att det är otydligt och det verkar många företag få in extra pengar på att lura till sig kunder mot deras vilja

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang