Evildan skrev:
Varför inte en genIII, mig veterligen är en sådan skattebefriad, stryktålig, hållbar som få skrindor, går att få mycket bra sprutt på om man känner någon som är duktig på mjukvaruprogrammering

väldigt enkelt att skruva med de få gånger det behövs då reservdelstillgången är 100% och även billig och miljövänligare än någon Amazon.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12Det kan vara roligt att räkna vidare på för som du nämner tar de siffrorna inte hänsyn till hela cykeln. Enligt siffror från Gröna bilister* får man räkna med en faktor 1.25 för att få utsläppen från källa till bilens hjul från utsläppen från tank till hjul. Bilen från 90-talet som dricker 9.0L/100km släpper alltså ut 241.2g/km (från tank till hjul)*1.25=301.5g/km.
*.PDF man får ladda ner, sök och ni skall finna.
Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.
Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.
x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.
Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.
6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.