Köpråd: Betald gammal Alfa Romeo vs snål men dyr Toyota Prius.

Juggen1988
22 april 2015 · 161 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Juggen1988 skrev:
Hur går det hybridsmurfen? Har du hittat en ny bil till frugan smile?

Hon har satt sig på tvären. Hon vill nog åka i sin övermotoriserade Alfa. Vi får se till vintern kanske?

Ajdå! Men det är kanske bra att vänta lite ändå, ser att priserna på Gen 3 börjar falla, så kanske till vintern finns det fina exemplar ute som har rullat runt 15-20k mil för under 100k. Men då har ju priserna på Gen 2 fallit ännu mer, så det får man ju också väga.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
zoopåse
22 april 2015 · 1 171 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Tjejen har tröttnat. Hon tycker det är jobbigt att hela tiden tänka på att bilen faktiskt gurglar i sig en del så fort man ska någonstans. Hon kör mer och mer min Prius... Den brukar vi glömma bort att tanka så efter 4-5 veckor blir det panik när bränslet varnar...

Alfan är betald men drar cirka 1.3 liter/mil när hon kör. Det är en 3.0 24v v6 -99. Snabb som fan men då kör man därefter... Skatten är 2627:- per år.

Jag vill att hon köper en Toyota Prius Plug-in hybrid. Då kan hon i teorin köra fram och tillbaka till jobbet utan att ens starta motorn. Förutsatt att bilen laddas varje natt. Hon har 1.3 mil till jobbet... Elen kostar "inget" då det går via ett företag. 

En sådan kostar cirka hur mycket pengar som helst... Vi får dessutom ta lån. Men det gäller samtliga. Alfapengar på cirka 16-19 tkr kan pyntas in på lånet.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Toyo … 15&w=3

Prius gen3 utan plug-in kostar från 99000:- och uppåt. Men då mister vi vitsen med att kunna köra gratis de flesta sträckor.
http://www.blocket.se/vi/59558256.htm?ca=15

En Prius gen2 går att få för från 60000:- Men då är den lite trött med den mindre motorn. Hade varit bra att ha en bil som kanske tål att köras fort ibland utan att maskin hoppar ur huven...

Jag har gått och funderar ett tag nu varför inte fler kör elbil. Det är som att poletten inte trillat ner än hur mycket billigare det är att köra en lätt begagnad elbil än i princip vilken bensinbil som helst (kanske undantaget en äldre prius då).

Gamla Alfan 1500mil/år:
Värdeminskning: 0kr/mil
Bensin: 19kr/mil
Skatt: 2kr/mil
Reparationer/service: 3kr/mil
totalt: 24kr/mil +däck och försäkring

Nästan ny Elbil 1500mil/år:
Värdeminskning: 10kr/mil
El: 2kr/mil
Batterislitage: 2kr/mil
Skatt: 0kr
Service: 2kr/mil
totalt: 16kr/mil +däck och försäkring

Juggen1988
22 april 2015 · 161 Inlägg

zoopåse skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Tjejen har tröttnat. Hon tycker det är jobbigt att hela tiden tänka på att bilen faktiskt gurglar i sig en del så fort man ska någonstans. Hon kör mer och mer min Prius... Den brukar vi glömma bort att tanka så efter 4-5 veckor blir det panik när bränslet varnar...

Alfan är betald men drar cirka 1.3 liter/mil när hon kör. Det är en 3.0 24v v6 -99. Snabb som fan men då kör man därefter... Skatten är 2627:- per år.

Jag vill att hon köper en Toyota Prius Plug-in hybrid. Då kan hon i teorin köra fram och tillbaka till jobbet utan att ens starta motorn. Förutsatt att bilen laddas varje natt. Hon har 1.3 mil till jobbet... Elen kostar "inget" då det går via ett företag. 

En sådan kostar cirka hur mycket pengar som helst... Vi får dessutom ta lån. Men det gäller samtliga. Alfapengar på cirka 16-19 tkr kan pyntas in på lånet.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Toyo … 15&w=3

Prius gen3 utan plug-in kostar från 99000:- och uppåt. Men då mister vi vitsen med att kunna köra gratis de flesta sträckor.
http://www.blocket.se/vi/59558256.htm?ca=15

En Prius gen2 går att få för från 60000:- Men då är den lite trött med den mindre motorn. Hade varit bra att ha en bil som kanske tål att köras fort ibland utan att maskin hoppar ur huven...

Jag har gått och funderar ett tag nu varför inte fler kör elbil. Det är som att poletten inte trillat ner än hur mycket billigare det är att köra en lätt begagnad elbil än i princip vilken bensinbil som helst (kanske undantaget en äldre prius då).

Gamla Alfan 1500mil/år:
Värdeminskning: 0kr/mil
Bensin: 19kr/mil
Skatt: 2kr/mil
Reparationer/service: 3kr/mil
totalt: 24kr/mil +däck och försäkring

Nästan ny Elbil 1500mil/år:
Värdeminskning: 10kr/mil
El: 2kr/mil
Batterislitage: 2kr/mil
Skatt: 0kr
Service: 2kr/mil
totalt: 16kr/mil +däck och försäkring

Vet inte om jag håller med dig angående din beräkning. Tittade på blocket och såg att den billigaste Nissan Leaf kostade 240tkr och de flesta har ju tyvärr inte 240tkr liggandes så det får man låna. Med en ränta på 5% och en avbetalningstid på 5 år så blir totaltbeloppet cirka 270tkr man betalar (dvs 30tkr ränta/5år/1500mil= 4kr milen).

Så den faktiska kostnaden landar på 20kr/milen + försäkring och däckslitage. Så besparingarna blir inte så stora som man kunde tro vid första anblicken.

EDIT: sökte först på endast elbil, när jag sökte på endast Nissan Leaf såg jag att det fanns en bil ute för 200k.

Senast redigerat av Juggen1988 (22 april 2015)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
zoopåse
22 april 2015 · 1 171 Inlägg

Ja, hittar man en begagnad för kring 200k är det inga problem att räkna hem den mot en vanlig gammal bensinare.

Räntan är låg idag, blancolån ligger på kring 3,5%. Billån kan man få ännu lägre. Ska man låna för hela beloppet blir kreditkostnaden kanske 2kr/mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 april 2015 · 17 512 Inlägg

zoopåse skrev:
Ja, hittar man en begagnad för kring 200k är det inga problem att räkna hem den mot en vanlig gammal bensinare.

Räntan är låg idag, blancolån ligger på kring 3,5%. Billån kan man få ännu lägre. Ska man låna för hela beloppet blir kreditkostnaden kanske 2kr/mil.

Hur fungerar värmen i en sådan? Där min första tanke :-)

Försökte söka men saxat från Expressen.
"Dålig klimatanläggning

Enligt Nissan ska bilen kunna värmas eller kylas via en app på din smartphone, men i praktiken fungerar det inte. Och här är det inte fel på tekniken utan på dimensioneringen. Jag lyckas aldrig få Leafs klimatanläggning att fungera. Det går inte att få ner temperaturen i bilen med annat än att veva ner rutorna och kör den gamla stilen från 1970- och 1980-talet.

Jag undrar lite hur värmen fungerar i bilen - om värmare är lika underdimensionerad som kylanläggningen. I så fall kan svenska Leaf-ägare se fram emot en kall vinter i sina bilar.

En så dålig klimatatnläggning är helt enkelt inte okej i en bil av årsmodell 2013."

Blev lite nojig där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zoopåse
22 april 2015 · 1 171 Inlägg

Värmen fungerar väldigt bra. Den drar 10% av räckvidden ungefär. Med förvärmning inkopplad drar den mindre. Inkopplad är bilen 25grader varm inuti på en kvart. Jag brukar ha min inställd på 17,5grader på fötterna med lägsta fläkt under körning. Det är ganska lagom. Då drar den ca. 1,5kW under vintern. Rattvärme och stolsvärme drar i stort sett försumbart.

Just en dag som denna kring 15grader varmt ute drar klimatanläggningen ingenting.

Kylan har jag inte satt på riktigt test än då det inte varit så varmt. Den ska vara effektiv men snål. Parkera i garage eller skuggan hjälper säkert mycket precis som för alla bilar. Nyare modellerna har kraftigare värmepumpar än Japanmodellen som jag har. Skönt att AC finns, lider ej ifall den är snål. Biljournalister är konstiga och gnälliga när det gäller allt som inte går på Putins bensin.

Ska man jämföra med en fossilbil så drar ju "värmen" och klimatanläggningen 70-80% av energin, resten går åt att driva bilen framåt. Lite skillnad...

Senast redigerat av zoopåse (22 april 2015)

SportPilot Ubåtsingenjör
22 april 2015 · 7 234 Inlägg

klart hon vill åka charmig alfa istället wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
22 april 2015 ·

En av anledningarna att exempelvis jag inte kör elbil är att jag bor i lägenhet utan möjlighet att ladda den vare sig hemma eller på arbetet.
En annan anledning för mig som gärna sträckkör 50mil när jag åker någonstans är att räckvidden inte räcker till, nu händer det väl kanske 2-3gånger/år att dylik resa företas och skulle då kunna hyra bil, men jag valde istället ett annat alternativ för mina transportbehov som gör att jag kan kör min 40km hem från jobbet och utan planering åka till exempelvis goda vänner 85km bort och hem igen utan att behöva fylla på energi.

Jag förstår definitivt er som kan ladda hemma eller/och på arbetet att ni väljer en ren elbil, det skulle jag också göra om jag hade möjligheten till laddning.

Evildan
22 april 2015 ·

Juggen1988 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Juggen1988 skrev:
Hur går det hybridsmurfen? Har du hittat en ny bil till frugan smile?

Hon har satt sig på tvären. Hon vill nog åka i sin övermotoriserade Alfa. Vi får se till vintern kanske?

Ajdå! Men det är kanske bra att vänta lite ändå, ser att priserna på Gen 3 börjar falla, så kanske till vintern finns det fina exemplar ute som har rullat runt 15-20k mil för under 100k. Men då har ju priserna på Gen 2 fallit ännu mer, så det får man ju också väga.

Svart -09 19000mil för begärda 89000kr på firma.

http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … 12&w=1

matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 april 2015 · 2 972 Inlägg

Räckvidden är ju värdelös i de flesta elbilar, och än värre så i en begagnad med osäker livslängd på batterierna?
Jag hade GÄRNA köpr en elbil åt frugan som pendlar 16 mil om dagen, men det fixar inte Leaf och de andra små. Den enda(?) som verkar klara detta är Tesla, men en sån kan jag inte räkna hem ekonomiskt över huvud taget.

(Det är alltså 16 verkliga mil, lägg till en eller två om hon ska nåt ärende på vägen - de flesta elbilar har "upp till 15 mil" eller så, i extremt gynnsamma förhållande som medvind, hemlängtan, "medsol" och annat sånt. Frugan jobbar alla dagar, även när det är motvind...)

Ser man till allmänheten så är det rätt värdelöst när man ska på bilsemester och man måste stanna och ladda i en timme eller två efter 10-15 mil...

Däri ligger många problem med elbilarna - förutom att de är ohyggligt dyra för vad man får. Småbil för 350k ny.. 200k för en begagnad bil med kassa utrymmen? Nä... den dan en "V70" kommer som elbil, med räckvid på över 30 mil iaf och som inte kostar avsevärt mer än en vanlig V70 med rätt ok motor kan vi nog börja kika på att få ut fler på de svenska vägarna.
Eller så får de göra som Norge och ha betydligt dyrare ägande för oss andra - det verkar vara siktet med MP i regering iofs..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
zoopåse
22 april 2015 · 1 171 Inlägg

Evildan: jag bor i lägenhet och laddar hemma. Det går enkelt att ordna. Vi bytte insatsen i motorvärmarstolpen till en med mätare och fasta uttag. Man debiteras då för förbrukad el + 20kr/månad för avskrivning av insatsen. Tänk dig att du varje kväll får 10 nya liter "bensin" i tanken för 20spänn under tiden man sover när bilen är parkerad på natten, dessa liter är även till 95% utsläppsfritt producerade utan att ens välja till något särskilt elavtal. Klockrent!

Vill man köra elbil går det utmärkt och det finns enkla lösningar. Min känsla är att de flesta istället försöker hitta anledningar varför de inte kör elbil. Själv ser jag ingen anledning längre att köra fossilt och jag har kört mycket bil genom åren. Säkert snittat 3000mil/år.

Muttley
22 april 2015 ·

zoopåse skrev:
Evildan: jag bor i lägenhet och laddar hemma. Det går enkelt att ordna. Vi bytte insatsen i motorvärmarstolpen till en med mätare och fasta uttag. Man debiteras då för förbrukad el + 20kr/månad för avskrivning av insatsen. Tänk dig att du varje kväll får 10 nya liter "bensin" i tanken för 20spänn under tiden man sover när bilen är parkerad på natten, dessa liter är även till 95% utsläppsfritt producerade utan att ens välja till något särskilt elavtal. Klockrent!

Vill man köra elbil går det utmärkt och det finns enkla lösningar. Min känsla är att de flesta istället försöker hitta anledningar varför de inte kör elbil. Själv ser jag ingen anledning längre att köra fossilt och jag har kört mycket bil genom åren. Säkert snittat 3000mil/år.

För min del som bor i hyresrätt så är de tyvärr inte görbart. Jag hade gärna köpt en el för pendling till framtida jobb.
Fast även om jag har garage så är de inte på tal om att min hyresvärd hade gått med på att sätta in uttag för att kunna ladda en elbil.  Hade vi haft de hade jag nog köpt en twizy för skojs skull smile

zoopåse
22 april 2015 · 1 171 Inlägg

Och det går att köra 4000mil/år i en elbil med "helt värdelös räckvidd". wink har nu kört 2100mil på 6månader genom hela vintern.

tdk_rille: har du frågat? Allt går att lösa om man är envis. Tänk om 30år när soppan snart är slut och kostar 100kr/litern. Tror du det är omöjligt att ladda elbil om man bor i lägenhet då? Är mest att folk inte är beredda på att man ställer frågan idag.

Senast redigerat av zoopåse (22 april 2015)

SportPilot Ubåtsingenjör
22 april 2015 · 7 234 Inlägg

zoopåse skrev:
Och det går att köra 4000mil/år i en elbil med "helt värdelös räckvidd". wink har nu kört 2100mil på 6månader genom hela vintern.

tdk_rille: har du frågat? Allt går att lösa om man är envis. Tänk om 30år när soppan snart är slut och kostar 100kr/litern. Tror du det är omöjligt att ladda elbil om man bor i lägenhet då? Är mest att folk inte är beredda på att man ställer frågan idag.

Jag kör ofta i jobbet, ibland blir det sträckor på 60-80 mil med släp...  tungt släp dessutom. Vilken elbil rekommenderar du ? Tid är som bekant pengar, har därför inte tid att stanna vid varje laddstolpe i en timme.

Jag kan köpa att elbil är ett bra alternativ om man inte ska åka längre sträckor och bor ganska centralt... men sådan är inte verkligheten för alla tyvärr vare sig man vill det eller ej

Senast redigerat av CHEEVA (22 april 2015)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
22 april 2015 ·

zoopåse skrev:
Evildan: jag bor i lägenhet och laddar hemma. Det går enkelt att ordna. Vi bytte insatsen i motorvärmarstolpen till en med mätare och fasta uttag. Man debiteras då för förbrukad el + 20kr/månad för avskrivning av insatsen. Tänk dig att du varje kväll får 10 nya liter "bensin" i tanken för 20spänn under tiden man sover när bilen är parkerad på natten, dessa liter är även till 95% utsläppsfritt producerade utan att ens välja till något särskilt elavtal. Klockrent!

Vill man köra elbil går det utmärkt och det finns enkla lösningar. Min känsla är att de flesta istället försöker hitta anledningar varför de inte kör elbil. Själv ser jag ingen anledning längre att köra fossilt och jag har kört mycket bil genom åren. Säkert snittat 3000mil/år.

I vår förening låts det inte göras. Detta har redan varit uppe för diskussion.
Där har vi som jag skrev ett problem för mig att åka elbil, jag kan inte ladda hemmavid eller på arbetet. Då finner jag det svårt att köra elbil när det inte finns någonstans för mig att på ett praktiskt vis ladda den.

Det andra som jag upplever som ett problem för mig är just räckvidden i ekonomiskt överkomliga elbilar såsom LEAF, Zoe, C-Zero, Berlingo eller den alltjämt läckra Clio Electrique osv.
12-23 mil anser jag inte räcker för mina behov då jag som jag skrev vill kunna åka iväg till exempelvis centrala Stockholm dit vi har ca 115km. Då måste jag antingen hinna ladda bilen direkt efter hemkomst från arbetet
(som jag i nuläget ändå inte har möjlighet till)
eller stanna på vägen upp på en sådan kort resa för snabbladdning och väl i Stockholm hitta någonstans att ladda ytterligare den så vi kommer hem.
När laddningsstationsnätet är mer utbyggt blir det en helt annan sak, om jag då kan ladda hemma, och det är bra att ni som tar er det extra besväret finns så bilarna kommer ut på marknaden och just behovet av laddningsstationer ökar.

Våran Toylåda rullar just nu ca 3000mil/år och främst då 80km tor landsväg i arbetsresor.

Muttley
22 april 2015 ·

zoopåse skrev:
Och det går att köra 4000mil/år i en elbil med "helt värdelös räckvidd". wink har nu kört 2100mil på 6månader genom hela vintern.

tdk_rille: har du frågat? Allt går att lösa om man är envis. Tänk om 30år när soppan snart är slut och kostar 100kr/litern. Tror du det är omöjligt att ladda elbil om man bor i lägenhet då? Är mest att folk inte är beredda på att man ställer frågan idag.

Inte frågat rakt ut. Men vet att de har nekat att installera uttag för att kunna koppla in dammsugare. Men visst går man ihop alla som har i garagen så kan de nog förhandlas till.
Jag planerar att inte bo för länge till i just hyresrätt, så framtiden för min del pekar på att jag har en laddstolpe på min tomt smile

zoopåse
22 april 2015 · 1 171 Inlägg

CHEEVA skrev:

zoopåse skrev:
Och det går att köra 4000mil/år i en elbil med "helt värdelös räckvidd". wink har nu kört 2100mil på 6månader genom hela vintern.

tdk_rille: har du frågat? Allt går att lösa om man är envis. Tänk om 30år när soppan snart är slut och kostar 100kr/litern. Tror du det är omöjligt att ladda elbil om man bor i lägenhet då? Är mest att folk inte är beredda på att man ställer frågan idag.

Jag kör ofta i jobbet, ibland blir det sträckor på 60-80 mil med släp...  tungt släp dessutom. Vilken elbil rekommenderar du ? Tid är som bekant pengar, har därför inte tid att stanna vid varje laddstolpe i en timme.

Jag kan köpa att elbil är ett bra alternativ om man inte ska åka längre sträckor och bor ganska centralt... men sådan är inte verkligheten för alla tyvärr vare sig man vill det eller ej

Nu blev det en sidodiskussion här, men kan fatta mig kort:
Att dra tunga släp är elbilar idag inte dimensionerade (batteri och motor) för. De är dimensionerade för kortare uttag av hög effekt och sedan låg medeleffekt.

För tyngre transporter tror jag mer på lastbil eller ännu hellre godståg. Att släpa tunga saker som hästar och fritidshus efter en bil är bara en bra idé så länge det finns oändlig tillgång till billig bensin... Kanske 20-30år till alltså max. Sedan får man hitta på annat.

Däremot att transportera sig själv och sätskilt då i glesbygd är elbilen perfekt för eftersom den är så effektiv och el finns i princip framdraget överallt. Det gäller att stå på sig lite bland alla "det går aldrig" man får som svar på de mest enkla problem att lösa (som att dra fram ett eluttag på 10A för nattladning). När bensinen kom trodde man att det skulle snabbt bli problem med brist på apotek att köpa den i för i början var det bara apotek som sålde den...

Senast redigerat av zoopåse (22 april 2015)

zoopåse
22 april 2015 · 1 171 Inlägg

Evildan skrev:

zoopåse skrev:
Evildan: jag bor i lägenhet och laddar hemma. Det går enkelt att ordna. Vi bytte insatsen i motorvärmarstolpen till en med mätare och fasta uttag. Man debiteras då för förbrukad el + 20kr/månad för avskrivning av insatsen. Tänk dig att du varje kväll får 10 nya liter "bensin" i tanken för 20spänn under tiden man sover när bilen är parkerad på natten, dessa liter är även till 95% utsläppsfritt producerade utan att ens välja till något särskilt elavtal. Klockrent!

Vill man köra elbil går det utmärkt och det finns enkla lösningar. Min känsla är att de flesta istället försöker hitta anledningar varför de inte kör elbil. Själv ser jag ingen anledning längre att köra fossilt och jag har kört mycket bil genom åren. Säkert snittat 3000mil/år.

I vår förening låts det inte göras. Detta har redan varit uppe för diskussion.
Där har vi som jag skrev ett problem för mig att åka elbil, jag kan inte ladda hemmavid eller på arbetet. Då finner jag det svårt att köra elbil när det inte finns någonstans för mig att på ett praktiskt vis ladda den.

Det andra som jag upplever som ett problem för mig är just räckvidden i ekonomiskt överkomliga elbilar såsom LEAF, Zoe, C-Zero, Berlingo eller den alltjämt läckra Clio Electrique osv.
12-23 mil anser jag inte räcker för mina behov då jag som jag skrev vill kunna åka iväg till exempelvis centrala Stockholm dit vi har ca 115km. Då måste jag antingen hinna ladda bilen direkt efter hemkomst från arbetet
(som jag i nuläget ändå inte har möjlighet till)
eller stanna på vägen upp på en sådan kort resa för snabbladdning och väl i Stockholm hitta någonstans att ladda ytterligare den så vi kommer hem.
När laddningsstationsnätet är mer utbyggt blir det en helt annan sak, om jag då kan ladda hemma, och det är bra att ni som tar er det extra besväret finns så bilarna kommer ut på marknaden och just behovet av laddningsstationer ökar.

Våran Toylåda rullar just nu ca 3000mil/år och främst då 80km tor landsväg i arbetsresor.

Jag råkar ju jobba just i E-tuna och kan ladda på jobbet (jag frågade VD:n: jag ska skaffa elbil och behöver ladda på jobbet för att kunna komma hem, kan vi ordna det?) och det gick. smile

Det jag skulle komma till var att det finns snabbladdare i Kungens kurva (Linddvreten och Sätra), sedan tar man sig lätt till Tokholm med 100-tals destinationsladdare.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 april 2015 · 2 972 Inlägg

zoopåse: Det är säkert fullt möjligt att köra 4000 mil per år i en elbil, såklart. Men det ska ju funka med vardagen, och där blir det problem om man pendlar 16mil (+ eventuellt 1-2 till) varje dag och inte kan ladda på jobbet.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
zoopåse
23 april 2015 · 1 171 Inlägg

matteeee skrev:
zoopåse: Det är säkert fullt möjligt att köra 4000 mil per år i en elbil, såklart. Men det ska ju funka med vardagen, och där blir det problem om man pendlar 16mil (+ eventuellt 1-2 till) varje dag och inte kan ladda på jobbet.

Om det inte går att ladda på jobbet blir det problem, men jag undrar verkligen om det är så svårt att ordna om man vill? El finns ju överallt och kostar väldigt lite.

16mil om dagen med en billig bil blir ju ändå 6400kr/månad. Det är mycket budget att leka med och inga problem att räkna hem vid eldrift.

Senast redigerat av zoopåse (23 april 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang