2282
Sök

Köpråd: Betald gammal Alfa Romeo vs snål men dyr Toyota Prius.

En Medlem
405 Inlägg
23 april 2015
#101
matteeee skrev:
zoopåse: Det är säkert fullt möjligt att köra 4000 mil per år i en elbil, såklart. Men det ska ju funka med vardagen, och där blir det problem om man pendlar 16mil (+ eventuellt 1-2 till) varje dag och inte kan ladda på jobbet.

16 Mil eller mer per dag... Jag skulle nog se över min bostadssituation först ärligt talat, kan inte vara roligt att behöva åka så långt varje dag.

Genomsnittliga personbilen går 4 mil om dagen i Sverige, och 75% av resorna är kortare än så, elbil skulle nog fungera för nästan alla i hela landet om viljan fanns. Bara ett fåtal långresor per år skulle behöva göras med "vanlig" bil.
Senast redigerat av -matte (23 april 2015)

Forummoderator
18 319 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
#102
-matte skrev:
matteeee skrev:
zoopåse: Det är säkert fullt möjligt att köra 4000 mil per år i en elbil, såklart. Men det ska ju funka med vardagen, och där blir det problem om man pendlar 16mil (+ eventuellt 1-2 till) varje dag och inte kan ladda på jobbet.

16 Mil eller mer per dag... Jag skulle nog se över min bostadssituation först ärligt talat, kan inte vara roligt att behöva åka så långt varje dag.

Genomsnittliga personbilen går 4 mil om dagen i Sverige, och 75% av resorna är kortare än så, elbil skulle nog fungera för nästan alla i hela landet om viljan fanns. Bara ett fåtal långresor per år skulle behöva göras med "vanlig" bil.

Jag råkar köra cirka 3,8 mil varje dag ToR jobbet. Affären ligger på vägen som det heter. Detta skulle fungera för oss, absolut! Kan ladda överallt. Tål att tänkas på, lite billigare än Opel Ampera :-)

Men Priusen behåller vi! Ibland måste man köra långt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
23 april 2015
#103
zoopåse skrev:
Evildan skrev:
zoopåse skrev:
Evildan: jag bor i lägenhet och laddar hemma. Det går enkelt att ordna. Vi bytte insatsen i motorvärmarstolpen till en med mätare och fasta uttag. Man debiteras då för förbrukad el + 20kr/månad för avskrivning av insatsen. Tänk dig att du varje kväll får 10 nya liter "bensin" i tanken för 20spänn under tiden man sover när bilen är parkerad på natten, dessa liter är även till 95% utsläppsfritt producerade utan att ens välja till något särskilt elavtal. Klockrent!

Vill man köra elbil går det utmärkt och det finns enkla lösningar. Min känsla är att de flesta istället försöker hitta anledningar varför de inte kör elbil. Själv ser jag ingen anledning längre att köra fossilt och jag har kört mycket bil genom åren. Säkert snittat 3000mil/år.

I vår förening låts det inte göras. Detta har redan varit uppe för diskussion.
Där har vi som jag skrev ett problem för mig att åka elbil, jag kan inte ladda hemmavid eller på arbetet. Då finner jag det svårt att köra elbil när det inte finns någonstans för mig att på ett praktiskt vis ladda den.

Det andra som jag upplever som ett problem för mig är just räckvidden i ekonomiskt överkomliga elbilar såsom LEAF, Zoe, C-Zero, Berlingo eller den alltjämt läckra Clio Electrique osv.
12-23 mil anser jag inte räcker för mina behov då jag som jag skrev vill kunna åka iväg till exempelvis centrala Stockholm dit vi har ca 115km. Då måste jag antingen hinna ladda bilen direkt efter hemkomst från arbetet
(som jag i nuläget ändå inte har möjlighet till)
eller stanna på vägen upp på en sådan kort resa för snabbladdning och väl i Stockholm hitta någonstans att ladda ytterligare den så vi kommer hem.
När laddningsstationsnätet är mer utbyggt blir det en helt annan sak, om jag då kan ladda hemma, och det är bra att ni som tar er det extra besväret finns så bilarna kommer ut på marknaden och just behovet av laddningsstationer ökar.

Våran Toylåda rullar just nu ca 3000mil/år och främst då 80km tor landsväg i arbetsresor.

Jag råkar ju jobba just i E-tuna och kan ladda på jobbet (jag frågade VD:n: jag ska skaffa elbil och behöver ladda på jobbet för att kunna komma hem, kan vi ordna det?) och det gick. smile

Det jag skulle komma till var att det finns snabbladdare i Kungens kurva (Linddvreten och Sätra), sedan tar man sig lätt till Tokholm med 100-tals destinationsladdare.

Med dylik arbetsgivare är det betydligt enklare. big_smile
Alla har ju inte den suveräna möjligheten av olika skäl såsom ingen parkering i anslutning till arbetsplatsen eller en ovillig arbetsgivare.

Jo ,jag vet att de finns en mängd laddare där borta, problemet uppstår som jag skrev om resan skall företas direkt i anslutning till hemkomst från eventuell pendling, då kommer man inte ens till K.K utan blir stående i Strängnäs eller om man tar sig upp till K.K eller däromkring så finns det ändå inga garantier för att det finns tillgängliga laddstationer för då har ngn mupp parkerat sitt tyska premiumship där istället (har sett detta flertalet gånger på olika stormarknaders parkeringar) och då kan man ändå inte åka vidare.

Jag vet att jag kan framstå som negativ i mitt skrivande men jag tänker mig som så att en traditionell petroleumförbrännande personbil med en dylik räckvidd skulle floppa rejält.
Det är som att ha en 8 liters bränsletank på min Prius som sedan tar 30 minuter att fylla till 75% med en reservdunk du endast kan tanka från på särskilda ställen som du kanske måste vänta 30 minuter eller så beroende på belastning på att få tillgång till. Det fungerar inte i min vardag hur gärna jag än önskar att det vore så.
Hade jag haft möjlighet till laddning hemma hade jag konverterat min befintliga bil med ett 11KW batteri till laddhybrid, då kan jag köra upp till 122km innan bränslemotorn behövs.
http://www.caraboo.nu/elbilar/22-konvertera-din-elbil
http://www.pluginsupply.com/

Det jag behöver för att kunna köra elbil är:
Räckvidd om 30mil mellan laddningar.
Laddningsmöjligheter minst hemmavid beroende på räckvidden.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
23 april 2015
#104
Blacken, det är lönlöst att diskutera med miljömaffian, alltid samma 4-5 personer. De kommer jämt med samma gamla långdragna utlägg. Diverse hån mot motparten om hur dum i huvudet man är om man inte köper en Prius och går på MP:s årsmöten är inte heller ovanligt. Inte värt att lägga ner någon tid på dessa egentligen, men det är ett kul tidsfördriv.

Nöjeskör närproducerat

1 171 Inlägg
23 april 2015
#105
Det många säger att de behöver behövs i regel inte är min erfarenhet. Hörde i helgen om någon vars kollega tyckte hans Tesla hade för kort räckvidd. Han ville kunna åka tor till fjällen utan att behöva ladda... Det handlar mest om ett minimum av planering för dessa 95% av sträckorna som elbilen täcker. I undantagsfall behöver man snabbladda, en välbehövlig paus man kan planera in ärenden på. Läste någonstans att över hälften av alla bilresor är kortare än 5km. I stort sett alla dessa resor sker alltså med en kall, sur bensinmotor eller liknande. Värmen i kupén har inte ens hunnit komma och en stor del av bränslet går åt till tomgångskörning och skrapande av rutor mm andandes sura äckliga orenade bensinavgaser med iskall katalysator. Detta är standard. Det är så de flesta gör. För mig är det obegripligt efter en vinter i elbil varm från start till mål och där inte 70-80% av bränslet går åt till att värma vintergatan året runt.

Sedan håller jag med om att längre räckvidd och fler snabbladdare är välkommet, men den är inte nödvändig. Det kommer nya laddare som poppar upp hela tiden. Batterierna blir billigare och bättre. Bränslen blir bara dyrare och tar snart slut. Frågan är snarare vill man lägga pengarna på teknik som är i utveckling eller inverstera i bränslen som garanterat håller på att avvecklas och blir mindre och mindre lönt att köra på. Redan idag lönar det sig att köra på el.

Och till blue_speed vill jag bara säga att vara i gott sällskap är inget som räcker längre för mig. Jag har varit i gott sällskap och kört upp massor med diesel och bensin ända sedan jag tog körkort. Men med lite perspektiv har jag kommit fram till att det är helt onödigt att köra på bensin. Vill man fortsätta göra det så är det bara att gasa på, och i gott sällskap är man definitivt. Men det behövs inte om man inte vill.
Senast redigerat av zoopåse (23 april 2015)


84 Inlägg
23 april 2015
#106
Mja, det är ju väldigt personligt, men för mig är en räckvidd på 60+ mil och en 100% laddning på max 10 min ett krav

även om det är sällan som resorna är över just 60 mil så är det inget jag kompromissar med precis som jag inte kommer köra någon "slö" bil.

Men visst 30mil och 2-3 min för max laddning så är det inte omöjligt att även jag kör med något annat än bensin i tanken i framtiden.

Tråden verkar dock vara rätt off

Of World
3 378 Inlägg
23 april 2015
#107
_Blue_Speed_ skrev:
Blacken, det är lönlöst att diskutera med miljömaffian, alltid samma 4-5 personer. De kommer jämt med samma gamla långdragna utlägg. Diverse hån mot motparten om hur dum i huvudet man är om man inte köper en Prius och går på MP:s årsmöten är inte heller ovanligt. Inte värt att lägga ner någon tid på dessa egentligen, men det är ett kul tidsfördriv.

Förlåt men är du helt dum i huvudet eller? läser du ens vad folk skriver? DOM KÖPER DESSA BILAR FÖR ATT ÅKA BILLIGT. likt mig snart, blir en prius just för att åka billigt då en sketen liten v50 drar lika mycket som en bmw 6a.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Muttley
23 april 2015
#108
_Blue_Speed_ skrev:
Blacken, det är lönlöst att diskutera med miljömaffian, alltid samma 4-5 personer. De kommer jämt med samma gamla långdragna utlägg. Diverse hån mot motparten om hur dum i huvudet man är om man inte köper en Prius och går på MP:s årsmöten är inte heller ovanligt. Inte värt att lägga ner någon tid på dessa egentligen, men det är ett kul tidsfördriv.

Hahaha.
Du måste nog vara den roligaste på länge smile

Så fort de diskuteras så ska du slå slag för ditt lyxåk.   De finns inget annat. Du har en guldklimp wink Du har långa föreläsningar om att den är perfekt jämfört med splitternya bilar som inte kostar 500 tusen plus.


Jag måste bara fråga. När din bil rasar så pass att du inte kan få den rullande igen. Hur ska du göra då, du kommer ju inte ha råd med något nyare smile

Ubåtsingenjör
7 373 Inlägg
23 april 2015
#109
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Blacken, det är lönlöst att diskutera med miljömaffian, alltid samma 4-5 personer. De kommer jämt med samma gamla långdragna utlägg. Diverse hån mot motparten om hur dum i huvudet man är om man inte köper en Prius och går på MP:s årsmöten är inte heller ovanligt. Inte värt att lägga ner någon tid på dessa egentligen, men det är ett kul tidsfördriv.

Hahaha.
Du måste nog vara den roligaste på länge smile

Så fort de diskuteras så ska du slå slag för ditt lyxåk.   De finns inget annat. Du har en guldklimp wink Du har långa föreläsningar om att den är perfekt jämfört med splitternya bilar som inte kostar 500 tusen plus.


Jag måste bara fråga. När din bil rasar så pass att du inte kan få den rullande igen. Hur ska du göra då, du kommer ju inte ha råd med något nyare smile

jävligt ot, men kan en bil rasa så pass att man inte kan få den rullande igen yikes


Muttley
23 april 2015
#110
CHEEVA skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Blacken, det är lönlöst att diskutera med miljömaffian, alltid samma 4-5 personer. De kommer jämt med samma gamla långdragna utlägg. Diverse hån mot motparten om hur dum i huvudet man är om man inte köper en Prius och går på MP:s årsmöten är inte heller ovanligt. Inte värt att lägga ner någon tid på dessa egentligen, men det är ett kul tidsfördriv.

Hahaha.
Du måste nog vara den roligaste på länge smile

Så fort de diskuteras så ska du slå slag för ditt lyxåk.   De finns inget annat. Du har en guldklimp wink Du har långa föreläsningar om att den är perfekt jämfört med splitternya bilar som inte kostar 500 tusen plus.


Jag måste bara fråga. När din bil rasar så pass att du inte kan få den rullande igen. Hur ska du göra då, du kommer ju inte ha råd med något nyare smile

jävligt ot, men kan en bil rasa så pass att man inte kan få den rullande igen yikes

De var ju ett exempel. Vi kan ta att han kör och voltar och den verkligen inte går att laga överhuvudtaget.  Lägg till att de inte får finnas 850 att tillgå när de ska köpas en ny.   Då finns där inga kvar.

Aja, jag hoppar av denne nu med smile  Kan ju hoppas att de startas en hybrid/eltråd utan några hybridhatare som förstör  (ja jag vet att jag var off med smile )

Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2015
#111
_Blue_Speed_ skrev:
Blacken, det är lönlöst att diskutera med miljömaffian, alltid samma 4-5 personer. De kommer jämt med samma gamla långdragna utlägg. Diverse hån mot motparten om hur dum i huvudet man är om man inte köper en Prius och går på MP:s årsmöten är inte heller ovanligt. Inte värt att lägga ner någon tid på dessa egentligen, men det är ett kul tidsfördriv.

Du har alltså inte förstått varför vissa (exempelvis jag) kallat dig dum i huvudet. Vad jag vet har -ingen- kallat dig (eller någon annan) dum i huvudet för att du (de) inte köper en Prius eller går på MP:s årsmöten (varav det sista aldrig varit förespråkat i någon tråd).

Så, vi kan väl nu då konstatera att din förkortning på ditt användarnamn stämmer rätt bra, för uppenbarligen sitter du gärna och ljuger helt till ingen nytta alls.

Jag överger iaf tråden innan jag kallar dig ........ ...... igen.
Senast redigerat av it_mutt (23 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 171 Inlägg
23 april 2015
#112
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as … 68c6e13b22
Evildan: Här är en nyöppnad snabbladdare i Katrineholm om ni ska söderut. Har inte provat den än. Gratis.

Jag tycker det fattas en snabbladdare i Strängnäs för att göra kartan komplett, inget måste, men kan vara bra att ha.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 april 2015
#113
Skippa båda och köp en Volvo Amazon.

Ligger lägre i inköpspris än Prius, vilket innebär att ni kan använda överskottet till en partyresa till Ayia Napa.
Obefintlig värdeminskning, snarare värdeökning.
Amazon är en äkta svensk och idag sällsynt klassiker som framkallar tonvis av nostalgi.
Befriad från överflödiga finesser som moderna kärror är fullsmetade av.
Löjligt enkel att skruva med.
Billiga reservdelar.
Skattebefriad
Överkomlig försäkringspremie.
Varje morgon när ni ser den glänsa på parkeringen så kommer mungiporna sannolikt att peka uppåt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
23 april 2015
#114
tkd_rille skrev:
CHEEVA skrev:
tkd_rille skrev:
Hahaha.
Du måste nog vara den roligaste på länge smile

Så fort de diskuteras så ska du slå slag för ditt lyxåk.   De finns inget annat. Du har en guldklimp wink Du har långa föreläsningar om att den är perfekt jämfört med splitternya bilar som inte kostar 500 tusen plus.


Jag måste bara fråga. När din bil rasar så pass att du inte kan få den rullande igen. Hur ska du göra då, du kommer ju inte ha råd med något nyare smile

jävligt ot, men kan en bil rasa så pass att man inte kan få den rullande igen yikes

De var ju ett exempel. Vi kan ta att han kör och voltar och den verkligen inte går att laga överhuvudtaget.  Lägg till att de inte får finnas 850 att tillgå när de ska köpas en ny.   Då finns där inga kvar.

Aja, jag hoppar av denne nu med smile  Kan ju hoppas att de startas en hybrid/eltråd utan några hybridhatare som förstör  (ja jag vet att jag var off med smile )

Haha, ja mitt underbara lyxåk. Fantastisk bil. wink Rasar den så köper jag väl en annan modell om det inte går att få tag på en ny. Inte svårare än så. big_smile

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 april 2015
#115
IceEyes skrev:
Skippa båda och köp en Volvo Amazon.

Ligger lägre i inköpspris än Prius, vilket innebär att ni kan använda överskottet till en partyresa till Ayia Napa.
Obefintlig värdeminskning, snarare värdeökning.
Amazon är en äkta svensk och idag sällsynt klassiker som framkallar tonvis av nostalgi.
Befriad från överflödiga finesser som moderna kärror är fullsmetade av.
Löjligt enkel att skruva med.
Billiga reservdelar.
Skattebefriad
Överkomlig försäkringspremie.
Varje morgon när ni ser den glänsa på parkeringen så kommer mungiporna sannolikt att peka uppåt.

Jag har inget emot en Amazon. Tvärtom så ägde jag en i 15 år som jag vårdade ömsint och den var djupt rotad i mitt hjärta. Men det är inget att åka runt i för gemene man och familj. Så enkelt är det faktiskt. Dessutom är en rak och trevlig amazon dyrare idag än man kan tro, både i inköp och reparation.

Jag vill hellre ha en ful, äcklig och tråkig "mp/el/hybrid/priusaktig eller vad ni vill kalla den för"- bil för att kunna ha en rolig hobbybil.

Jag har glädjen att äga 4 bilar nu. Tre engelsmän och en klassisk "sossekontainer", dvs en grå tråki kombi avsedd att frakta kött i så säkert som möjligt. Jag har verkligen inget emot att byta min "sossekontainer" mot en "miljöpartistkontainer" om det ger lite klirr i kassan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 319 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#116
Kan vi lämna diskussionen om en gammal "Åttfemti" nu? Har Liiite personliga åsikter i frågan (som sagt) men det har inte riktigt med diskussionen att göra.

Tack.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

825 Inlägg
24 april 2015
#117
Vem kan motstå en Alfa Romeo V6 a ? Denna otroligt trevliga och vackra motor har en sång, som nästan ingen v6 a kommer i närheten av , själv hade jag kört alfan, mycket trevligare bilar smile

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

Forummoderator
18 319 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#118
fontheking5 skrev:
Vem kan motstå en Alfa Romeo V6 a ? Denna otroligt trevliga och vackra motor har en sång, som nästan ingen v6 a kommer i närheten av , själv hade jag kört alfan, mycket trevligare bilar smile

Jag tror inte hon släpper den i första taget, nej.

Som exempel:
Telefonen ring för några dagar sedan, det var tjejen. Hon hade en BMW 520d framför sig som stod på rätt friskt. "Kan jag köra ifrån den?" Tja..? Det bör väl gå? Den har nog 177 hk, sa jag. en halv sekund senare hör jag bara en v6:a yla på toppvarv... Nej, den blir nog kvar till kolvarna hoppar ur. Hur lång tid det nu tar med den körstilen :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

161 Inlägg
24 april 2015
#119
opel_vectra_gts skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Blacken, det är lönlöst att diskutera med miljömaffian, alltid samma 4-5 personer. De kommer jämt med samma gamla långdragna utlägg. Diverse hån mot motparten om hur dum i huvudet man är om man inte köper en Prius och går på MP:s årsmöten är inte heller ovanligt. Inte värt att lägga ner någon tid på dessa egentligen, men det är ett kul tidsfördriv.

Förlåt men är du helt dum i huvudet eller? läser du ens vad folk skriver? DOM KÖPER DESSA BILAR FÖR ATT ÅKA BILLIGT. likt mig snart, blir en prius just för att åka billigt då en sketen liten v50 drar lika mycket som en bmw 6a.

Precis! Jag har funderat på att trycka upp en dekal till min Prius där följande står:

"Jag är inte miljöpartist, bara snål!"


Forummoderator
18 319 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#120
Juggen1988 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Blacken, det är lönlöst att diskutera med miljömaffian, alltid samma 4-5 personer. De kommer jämt med samma gamla långdragna utlägg. Diverse hån mot motparten om hur dum i huvudet man är om man inte köper en Prius och går på MP:s årsmöten är inte heller ovanligt. Inte värt att lägga ner någon tid på dessa egentligen, men det är ett kul tidsfördriv.

Förlåt men är du helt dum i huvudet eller? läser du ens vad folk skriver? DOM KÖPER DESSA BILAR FÖR ATT ÅKA BILLIGT. likt mig snart, blir en prius just för att åka billigt då en sketen liten v50 drar lika mycket som en bmw 6a.

Precis! Jag har funderat på att trycka upp en dekal till min Prius där följande står:

"Jag är inte miljöpartist, bara snål!"

Vectra: Jag tror inte det går in, nej.

Juggen: Skriv upp mig för en sådan tack.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök