Tjänstebilsval; Audi A4 A vs SAAB 9-3 SC

energy
13 december 2006 · 12 Inlägg

Jag har ett delikat problem framför mig att välja min nästa tjänstebil. Jag har provkört allt från Skoda RS TDI till BMW 320d men fastat för just Audi och SAAB.

Kommer att köra drygt 6000 mil / år varav 96% är ToR till jobbet, därav valet av dieselmotor.

Bilarna ifråga är;

* Saab 9-3 TiD (150hk) SportCombi Vector, i princip maxutrustad inkl xenon, pdc och avtagbart drag, 300W med CD-Växlare.
Förbrukning 7,8/4,8/5,9 (S/L/B)

*Audi A4 Avant TDI 170hk, ProSport, xenon, pdc, avtagbart drag, stora BOSE-stereon.
Förbrukning 7,9/4,6/5,8 (S/L/B)

* Audi A4 Avant TDI 170hk QUATTRO, ProSport, xenon, pdc, avtagbart drag, stora BOSE-stereon.
Förbrukning 9,3/5,4/6,6 (S/L/B)


Fördelar med Saab;
Dieselvärmare som standard
Skönast stolar, upplever audins som hårda
Lägre förmånsvärde
Nightpanel, en smutt funktion

Fördelar med Audi;
Mer kvalitetskänsla i inredningen, mindre plastigt
Bättre interface på stereon, både folder+filnamn syns i mp3-läge
"Grymmare" front, givetvis högst subjektivt
Quattro - bästa framkomligheten (på bekostnad av bränsleekonomin, ca 500kr högre sopparäkning/mån)
Tystare kupé


Hjärtat säger A4 Quattro och hjärnan/plånboken säger Saab. Alternativet A4 2WD kanske är en gyllene medelväg?

Bästa Garagare, hjälp mig med detta oerhört svåra I-landsproblem! smile

Senast redigerat av energy (13 december 2006)

Greatsnyggo saabtok
13 december 2006 · 1 306 Inlägg

Ja hade  valt saaben och de säger ja inte  för att ja har de själv men ja tycker sabb 9-3 kombi är jäkligt snygg .... men håller samtidigt med att audi är audi har själv ägt de innan ....Men ställ dig frågan  hur ofta behöver du 4wd  ber på vart du bor

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
heli
13 december 2006 · 112 Inlägg

Skulle helt klart valt Audin med 2wd. Känns som du säger som en gyllene medelväg. Quattro är ju grymt, men har du det behovet? Är det värt 500:- i månaden i soppa?
Har själv lite svårt för 9-3 SC.. Tycker den ser konstig ut i profil samt bakifrån. Audin däremot är helgrym från alla vinklar smile

Lycka till med det delikata valet!

Karlzzon The One Evolution
13 december 2006 · 1 627 Inlägg

audin med eller utan quattro beror ju på hur du ska annvända bilen mer

Fäll ner pungen och landa
Albertoo
13 december 2006 · 538 Inlägg

audi helt klart, bättre bil helt enkelt, det är ju en Audi, tysk ingenjörs konst! wink

Kornz Solfilmsmontör
13 december 2006 · 947 Inlägg

Själv tycker jag Audin (quattron) e mycket skönare att köra, lite mer körglädje än Saaben. Visst stolarna är lite hårda som du säger men det kan man leva med. Plus att jag föredrar Audin's utseende framför saaben's.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Erikeri
13 december 2006 · 13 Inlägg

Komforten är viktig tycker jag, så ta SAABen + att den är snyggare enligt mig, och det är ju SAAB, svensk ingenjörskonst! wink

Senast redigerat av Erikeri (13 december 2006)

Miklen
14 december 2006 ·

Om dom nu e likvärdiga så hade jag ju iaf fallit pladask för Audin me sin tystare kupé samt kvalitén...

FreddeK
14 december 2006 ·

jag hade tagit Audin rakt av! visst är saab sköna bilar att åka men tycker kvaliten verkar vara lite dålig...inte ens emblemena håller sig fina. Kör på audin=)

sen med stolarna så tycker jag det är skönt med lite stummare stolar om man ska åka långt.

Senast redigerat av Freddeponken (14 december 2006)

DasAuto
14 december 2006 · 2 751 Inlägg

quattro e gött o ha i vått o tort ;D

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Jonni
14 december 2006 · 1 256 Inlägg

Alla dieselbilar skall ha Dieselvärmare som standard, det är lag på det, dock så har alla inte som standard när det gäller "klockan" så man kan ställa in en tid när den skall starta o värma..

SAAB har haft mycket problem med sin 1.9 TDI motor.. dom har inte riktigt fått ordning på Partikelfiltrena på dem.. tyvärr, men jävligt pigga och fina motorer för övrigt!
Det är förvisso bara på enstaka exemplar och ett lättåtgärdat fel då dom vet vad felet är.

Audi har inte mindre problem, Har fått höra att det rostar.. dessvärre..
Men det är dom inte ensamma om..

Kolla även Cadillac BLS, mycket trevligare bil än SAAB:en, tystare, går mjukare..
Och så är det roligare o ha en bil som inte ALLA andra har smile

Provkör!

Detta är min åsikt..
Jag bryr mig inte om ni tycker annat big_smile

Senast redigerat av Jonni (14 december 2006)

chrizz Administratör
14 december 2006 · 11 783 Inlägg

Jonni skrev:
Alla dieselbilar skall ha Dieselvärmare som standard, det är lag på det, dock så har alla inte som standard när det gäller "klockan" så man kan ställa in en tid när den skall starta o värma..

SAAB har haft mycket problem med sin 1.9 TDI motor.. dom har inte riktigt fått ordning på Partikelfiltrena på dem.. tyvärr, men jävligt pigga och fina motorer för övrigt!
Det är förvisso bara på enstaka exemplar och ett lättåtgärdat fel då dom vet vad felet är.

Audi har inte mindre problem, Har fått höra att det rostar.. dessvärre..
Men det är dom inte ensamma om..

Kolla även Cadillac BLS, mycket trevligare bil än SAAB:en, tystare, går mjukare..
Och så är det roligare o ha en bil som inte ALLA andra har smile

Provkör!

Detta är min åsikt..
Jag bryr mig inte om ni tycker annat big_smile

Är inte Cadillacen en Saab? smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
sveddan
14 december 2006 · 1 453 Inlägg

chrizz skrev:

Jonni skrev:
Alla dieselbilar skall ha Dieselvärmare som standard, det är lag på det, dock så har alla inte som standard när det gäller "klockan" så man kan ställa in en tid när den skall starta o värma..

SAAB har haft mycket problem med sin 1.9 TDI motor.. dom har inte riktigt fått ordning på Partikelfiltrena på dem.. tyvärr, men jävligt pigga och fina motorer för övrigt!
Det är förvisso bara på enstaka exemplar och ett lättåtgärdat fel då dom vet vad felet är.

Audi har inte mindre problem, Har fått höra att det rostar.. dessvärre..
Men det är dom inte ensamma om..

Kolla även Cadillac BLS, mycket trevligare bil än SAAB:en, tystare, går mjukare..
Och så är det roligare o ha en bil som inte ALLA andra har smile

Provkör!

Detta är min åsikt..
Jag bryr mig inte om ni tycker annat big_smile

Är inte Cadillacen en Saab? smile

Är inte dagens Saab en jänkare? tongue
Snart kommer väl alla bilar från Detroit...

deamon
14 december 2006 · 624 Inlägg

Jonni skrev:
Alla dieselbilar skall ha Dieselvärmare som standard, det är lag på det, dock så har alla inte som standard när det gäller "klockan" så man kan ställa in en tid när den skall starta o värma..

SAAB har haft mycket problem med sin 1.9 TDI motor.. dom har inte riktigt fått ordning på Partikelfiltrena på dem.. tyvärr, men jävligt pigga och fina motorer för övrigt!
Det är förvisso bara på enstaka exemplar och ett lättåtgärdat fel då dom vet vad felet är.

Audi har inte mindre problem, Har fått höra att det rostar.. dessvärre..
Men det är dom inte ensamma om..

Kolla även Cadillac BLS, mycket trevligare bil än SAAB:en, tystare, går mjukare..
Och så är det roligare o ha en bil som inte ALLA andra har smile

Provkör!

Detta är min åsikt..
Jag bryr mig inte om ni tycker annat big_smile

eftersom du ine svarar på mina mail så undrar jag var e mina 30000:-??

Toyota Supra "Deamon 1" (1995)
chrizz Administratör
14 december 2006 · 11 783 Inlägg

deamon skrev:

Jonni skrev:
Alla dieselbilar skall ha Dieselvärmare som standard, det är lag på det, dock så har alla inte som standard när det gäller "klockan" så man kan ställa in en tid när den skall starta o värma..

SAAB har haft mycket problem med sin 1.9 TDI motor.. dom har inte riktigt fått ordning på Partikelfiltrena på dem.. tyvärr, men jävligt pigga och fina motorer för övrigt!
Det är förvisso bara på enstaka exemplar och ett lättåtgärdat fel då dom vet vad felet är.

Audi har inte mindre problem, Har fått höra att det rostar.. dessvärre..
Men det är dom inte ensamma om..

Kolla även Cadillac BLS, mycket trevligare bil än SAAB:en, tystare, går mjukare..
Och så är det roligare o ha en bil som inte ALLA andra har smile

Provkör!

Detta är min åsikt..
Jag bryr mig inte om ni tycker annat big_smile

eftersom du ine svarar på mina mail så undrar jag var e mina 30000:-??

Det här har fortfarande ingenting med tråden att göra Håll dig till din egen tråd eller skicka PM.

Vill han inte svara så vill han inte, men du kan inte jaga runt på honom i alla trådar han skriver i och posta privata (och för tråden helt irrelevanta) inlägg.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Redbull Moderator+
14 december 2006 · 1 081 Inlägg

sveddan skrev:

chrizz skrev:

Jonni skrev:
Alla dieselbilar skall ha Dieselvärmare som standard, det är lag på det, dock så har alla inte som standard när det gäller "klockan" så man kan ställa in en tid när den skall starta o värma..

SAAB har haft mycket problem med sin 1.9 TDI motor.. dom har inte riktigt fått ordning på Partikelfiltrena på dem.. tyvärr, men jävligt pigga och fina motorer för övrigt!
Det är förvisso bara på enstaka exemplar och ett lättåtgärdat fel då dom vet vad felet är.

Audi har inte mindre problem, Har fått höra att det rostar.. dessvärre..
Men det är dom inte ensamma om..

Kolla även Cadillac BLS, mycket trevligare bil än SAAB:en, tystare, går mjukare..
Och så är det roligare o ha en bil som inte ALLA andra har smile

Provkör!

Detta är min åsikt..
Jag bryr mig inte om ni tycker annat big_smile

Är inte Cadillacen en Saab? smile

Är inte dagens Saab en jänkare? tongue
Snart kommer väl alla bilar från Detroit...

Dock är ju BLSen en 9-3a, ungefär lika mycket Cadillac som SAAB 9-2X är SAAB.

Mvh

Vem jag?
sveddan
14 december 2006 · 1 453 Inlägg

Redbull skrev:

sveddan skrev:

chrizz skrev:
Är inte Cadillacen en Saab? smile

Är inte dagens Saab en jänkare? tongue
Snart kommer väl alla bilar från Detroit...

Dock är ju BLSen en 9-3a, ungefär lika mycket Cadillac som SAAB 9-2X är SAAB.

Mvh

Jo så är det ju. Men frågan är vad som klassificerar bilens nationalitet - är det tillverkningsland? Är det vilket land företaget är registrerat i som bestämmer detta? Eller är det både och?

Jonni
18 december 2006 · 1 256 Inlägg

hähä, jo BLSen är en 93:a men.. Den är mer isolerad och har goare fjädring så den är mycket goare och åka i smile Prova vetja!

Lycka till!

Mäki Långsam Perfektionist
18 december 2006 · 4 800 Inlägg

Helt klart audin, mor min hade en saab tidigare (alltid audi annars) och jag säger såhär, blir ingen saab för mig i alla fall smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
18 december 2006 · 1 852 Inlägg

audin framför allt, jar provkört båda (dock inte diesel) och audi är en mycket bättre bil.. har du behovet/suget efter quattro så kör på det, annars sparar du pengarna till en 2wd...

man lever bara en gång så lev väl!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang