Renault Megane 1,6 -06 Går ojämt, 3½ cylindrar typ

Jagankan
19 april 2015 · 3 Inlägg

Inlägg från April 2015. /Mod

Hej

Jag har en Renault Megane 1,6 -06 som inte går "rent". Några lampor lyser och felmeddelanden som "Check Injection" och "ESP/ASR system fault" kommer upp samtidigt som triangeln för antispinnen lyser och även lampan, ser ut som ett motorblock, lyser och ibland blinkar.

De lyser med oranget sken och BARA när bilen går ojämnt (det händer att jag kan åka en bit innan bilen börjar gå ojämnt).
Bilen går bättre på högre varvtal.

Bytt:
4x tändstift
4x tändspolar
Samt kört en Injection Cleaner i bensintanken

Vi har köpt en kompressionsmätare som vi ska testa senare idag.

Funderar även på att byta luft- och oljefilter (och olja) samt bränslefiltret. Senast servad för 2 år sen, kör 1000-1500 mil/år.
När det gäller bränslefiltret har jag läst på olika forum att en del har integrerat i pumpen men inte lyckats utläsa om det gäller min bil - någon som vet?
Jag tycker inte att bränslepumpen låter annorlunda och eftersom det går att köra så verkar det iaf komma bensin. :-)

Är det någon som har mer tips/ideér på vidare felsökning? Kanske egen erfarenhet av samma problem?

Jag ger detta en chans innan jag får lämna in bilen för avläsning av felkoder.

TACK!

xXSammy
19 april 2015 · 6 566 Inlägg

Läst ur felkoder?
Använt Renault Original tändstift?

Prova med startgas, kolla efter insugs läcka.
Eventuella spridare.

De/Dem
Jagankan
19 april 2015 · 3 Inlägg

Ok, hur/var kollar jag efter insugsläcka?

Kan startgas hjälpa även om bilen startar utan problem? Kan låta konstigt med "utan problem", det jag menar är att startmotorn och så fungerar, den startar ju om än inte fullt ut på alla cylindrar. :-D

Det är Bosch-tändstift.

Senast redigerat av Jagankan (19 april 2015)

xXSammy
19 april 2015 · 6 566 Inlägg

Följ insuget, spraya startgas emot det där insuget slutar och går in i topplocket, varvar den själv då läcker insuget.

Blir i framkant på motorn

Senast redigerat av Malheus (19 april 2015)

De/Dem
Jagankan
19 april 2015 · 3 Inlägg

Ah, tack! Värt att prova! :-D

Kvantfysik
30 april 2015 · 65 Inlägg

Det är inte en etanolare va? om så är fallet hade jag slått ett öga på insprutningsventilerna. Annars är gasspjället värt att titta över!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2015 · 17 376 Inlägg

Jagankan skrev:
Hej

Jag har en Renault Megane 1,6 -06 som inte går "rent". Några lampor lyser och felmeddelanden som "Check Injection" och "ESP/ASR system fault" kommer upp samtidigt som triangeln för antispinnen lyser och även lampan, ser ut som ett motorblock, lyser och ibland blinkar.

De lyser med oranget sken och BARA när bilen går ojämnt (det händer att jag kan åka en bit innan bilen börjar gå ojämnt).
Bilen går bättre på högre varvtal.

Bytt:
4x tändstift
4x tändspolar
Samt kört en Injection Cleaner i bensintanken

Vi har köpt en kompressionsmätare som vi ska testa senare idag.

Funderar även på att byta luft- och oljefilter (och olja) samt bränslefiltret. Senast servad för 2 år sen, kör 1000-1500 mil/år.
När det gäller bränslefiltret har jag läst på olika forum att en del har integrerat i pumpen men inte lyckats utläsa om det gäller min bil - någon som vet?
Jag tycker inte att bränslepumpen låter annorlunda och eftersom det går att köra så verkar det iaf komma bensin. :-)

Är det någon som har mer tips/ideér på vidare felsökning? Kanske egen erfarenhet av samma problem?

Jag ger detta en chans innan jag får lämna in bilen för avläsning av felkoder.

TACK!

Om ESP-systemet inte vill vara med så kan det vara detta som stryper motorn. Har du provat att ge fullt och provocera fram hjulspinn? Megané är behäftad med mycket elfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nnouur
4 augusti 2016 · 3 Inlägg

Hej !! Har samma problem
ESP/ARS Check injecktion
Motorlampan lyser

bilen går ojämnt (strypt) på höga varv och ACCELERERAR och hoppar på låga varv!

Har bytt
Tändspolar, spjällhus, spridare, kamaxelgivare men inget som har hjälpt SÅ SNÄLLA NÅÅÅGON

PS::Inga felkoder kunde hjälpa

nnouur
4 augusti 2016 · 3 Inlägg

Hur gjorde du här sen med bilen för verkar som vi har samma problem

nnouur
4 augusti 2016 · 3 Inlägg

Jagankan skrev:
Hej

Jag har en Renault Megane 1,6 -06 som inte går "rent". Några lampor lyser och felmeddelanden som "Check Injection" och "ESP/ASR system fault" kommer upp samtidigt som triangeln för antispinnen lyser och även lampan, ser ut som ett motorblock, lyser och ibland blinkar.

De lyser med oranget sken och BARA när bilen går ojämnt (det händer att jag kan åka en bit innan bilen börjar gå ojämnt).
Bilen går bättre på högre varvtal.

Bytt:
4x tändstift
4x tändspolar
Samt kört en Injection Cleaner i bensintanken

Vi har köpt en kompressionsmätare som vi ska testa senare idag.

Funderar även på att byta luft- och oljefilter (och olja) samt bränslefiltret. Senast servad för 2 år sen, kör 1000-1500 mil/år.
När det gäller bränslefiltret har jag läst på olika forum att en del har integrerat i pumpen men inte lyckats utläsa om det gäller min bil - någon som vet?
Jag tycker inte att bränslepumpen låter annorlunda och eftersom det går att köra så verkar det iaf komma bensin. :-)

Är det någon som har mer tips/ideér på vidare felsökning? Kanske egen erfarenhet av samma problem?

Jag ger detta en chans innan jag får lämna in bilen för avläsning av felkoder.

TACK!

Hur gjorde du med bilen sen för vi har samma problem med vår bil.

Zilverzurfarn
8 augusti 2016 · 25 Inlägg

Jag plockade bort allt onödigt på min ända in tills bara filterenheten var kvar.Blev som en helt annan bil!!! minst 10 hästar till.Men ni kan ju ha nåt skumt fel på nån givare med.Men...byt filter minst 1 gång om året.Vad esp/asr är vet jag inte men det låter som nåt med insuget.

Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2016 · 17 376 Inlägg

Zilverzurfarn skrev:
Jag plockade bort allt onödigt på min ända in tills bara filterenheten var kvar.Blev som en helt annan bil!!! minst 10 hästar till.Men ni kan ju ha nåt skumt fel på nån givare med.Men...byt filter minst 1 gång om året.Vad esp/asr är vet jag inte men det låter som nåt med insuget.

Det är ESP som spökar.
10hk till?
Va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Byggarn7903
17 december 2016 · 1 Inlägg

nnouur skrev:
Hej !! Har samma problem
ESP/ARS Check injecktion
Motorlampan lyser

bilen går ojämnt (strypt) på höga varv och ACCELERERAR och hoppar på låga varv!

Har bytt
Tändspolar, spjällhus, spridare, kamaxelgivare men inget som har hjälpt SÅ SNÄLLA NÅÅÅGON

PS::Inga felkoder kunde hjälpa

Hur har det gått med bilen? Har samma fel o symptom som du..

arabsweden
29 mars 2018 · 2 Inlägg

Hej!
Om Esp lampa lyser i din bil och du kan inte köra bilen  mer än 110, så du måste göra hjulinställningar och sen läsa fel koder sen.
hjulinställning koster 850 - 1200 kr för alla fyra hjul.
mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2018 · 17 376 Inlägg

arabsweden skrev:
Hej!
Om Esp lampa lyser i din bil och du kan inte köra bilen  mer än 110, så du måste göra hjulinställningar och sen läsa fel koder sen.
hjulinställning koster 850 - 1200 kr för alla fyra hjul.
mvh

Trådlyft där ja...

Men hjulinställning? Var i hela friden fick du den iden ifrån?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
arabsweden
9 april 2018 · 2 Inlägg

Jo, när det bli fel i en av hjulbalans  så reagerar Esp då påverkar hela skiten. så fick jag veta av någon som jobbar i Renault verkstad.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 april 2018 · 4 917 Inlägg

Då fick vi lära oss något nytt..
Det tar aldrig slut med lärandet..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2018 · 17 376 Inlägg

Suck...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
9 april 2018 · 2 250 Inlägg

Min Skoda, med ESP, drar ned på effekten om något av hjulen snurrar med allt för avvikande hastighet mot övriga. T ex slirar eller avvikande storlek. Så hjulen på min
4 wd, måste vara jämnt slitna, inom vissa gränser.

På min bil kan man med en knapp, märk ESP, koppla ur funktionen.
Bra när man kör på isig väg och vet hur man häver en sladd.

ESP är alltså till för att förhindra att något av de drivande hjulen spinner, drar då ned på effekten.
Men om man kör fast, kan det hända att man vill ha full effekt på de drivande hjulen
o s v.


Läs instruktionsboken!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang