Köpråd: förstabil 20k~ budget kom med förslag!

SportPilot Ubåtsingenjör
26 april 2015 · 7 228 Inlägg

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:

Dodge90dart skrev:
Volvo 940 97-98 ltt, bästa första bilen du kan ha som är bakhjulsdriven till dem pengarna, aldrig några problem med den jag hade 0.75 milen vid blandad körning, E36 får du up mot 30k om du vill ha en fin 940 kan du få en jätte fin för 20k. Bmw är dyrare i försäkring med(Törstigare om du ska ha 6.a över litern).

Alla andra här har missat att du vill ha bakhjulsdrift, AWD till dem pengarna 20k finns inget som är värt nåt att ha blir bara massa bekymer med delar(Dyrt).


Vad skrev du där?

TS har fått förslag på bakhjulsdrivna bilar såsom:
Miata.
Granada.
Omega.
C-Klasse.
740 GLT.
940 GLT.

Samt några framhjulsdrivna bilar då TS skrev "helst bakhjulsdrivet":
MG ZS180.
9-3.
S80.

Du själv däremot verkar fullständigt ha missat att TS vill ha minst 150hk i sin bil. lol
Who said Jehova?

Dessutom låter 0,75 blandat i en 940 turbo lite av en drömsiffra va? Enligt spec ska den dra 0,99 blandat så räkna snarare med litern!

Jag är glad om jag får ner min 9-3 2005 till 0,75 (vilket nästan aldrig händer) smile

0,99 är även det en dröm siffra... räkna med 1,2

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Knugcab
26 april 2015 · 5 111 Inlägg

Om vi bortser för en stund från att C-klassen som rekommenderas är från den epok då Mercedes kvalitetsarbete och rostskydd var i en svacka, så visst är det en bra bil. Jag har en sådan, fast med mindre motor, och den är välbalanserad och fin, kvick genom kurvorna som en liten gokart, man får plåga den hårt för att få den att tappa greppet, som ett strykjärn redan på vinterdäck. Det enda som saknas är effekt, och i en 200K så får du ju plötsligt det. Perfekt va?

Så idag när det var en underbart fin vårdag så....tog jag min W123 i stället. Att slå sig ner där, känna den mekaniska känslan i allting som var så perfekt att den inte behövde filtreras bort från fabrik, att höra M102an med sitt retromässiga sugtrim som säkert inte höjt toppeffekten nämnvärt ruppa igång, greppa den stora tunna läderkringlan och glida iväg i solskenet bara för att köpa en suspekt ingefärsläsk i burk a la tyskimport till överpris.....

....får mig att bara sitta och le nöjt under hela bilfärden på ett sätt jag definitivt aldrig gör i 203an, som troligen kan köra åttor runt den i konbana.

Så mycket för begreppet körglädje, det är något jag upplevt till max i en Ford Model A från 1930, mer har jag aldrig flinat under ett körpass med personbil, trots 40 hk, primitiv osynkad växellåda, styrning som påminner om en jordbrukstraktors, hjulupphängningar från Fred Flintas tid med stel axel och bladfjädrar även fram osv.

Så visst kan en fin Granada vara en rolig bil idag, men kanske inte på det sättet de flesta ser den saken på.

Senast redigerat av Volvo544special65 (26 april 2015)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Dodge90dart
26 april 2015 · 48 Inlägg

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:

Dodge90dart skrev:
Volvo 940 97-98 ltt, bästa första bilen du kan ha som är bakhjulsdriven till dem pengarna, aldrig några problem med den jag hade 0.75 milen vid blandad körning, E36 får du up mot 30k om du vill ha en fin 940 kan du få en jätte fin för 20k. Bmw är dyrare i försäkring med(Törstigare om du ska ha 6.a över litern).

Alla andra här har missat att du vill ha bakhjulsdrift, AWD till dem pengarna 20k finns inget som är värt nåt att ha blir bara massa bekymer med delar(Dyrt).


Vad skrev du där?

TS har fått förslag på bakhjulsdrivna bilar såsom:
Miata.
Granada.
Omega.
C-Klasse.
740 GLT.
940 GLT.

Samt några framhjulsdrivna bilar då TS skrev "helst bakhjulsdrivet":
MG ZS180.
9-3.
S80.

Du själv däremot verkar fullständigt ha missat att TS vill ha minst 150hk i sin bil. lol
Who said Jehova?

Dessutom låter 0,75 blandat i en 940 turbo lite av en drömsiffra va? Enligt spec ska den dra 0,99 blandat så räkna snarare med litern!

Jag är glad om jag får ner min 9-3 2005 till 0,75 (vilket nästan aldrig händer) smile

Kör man bara förståndigt så, blyfot funkar ju inte, men kan lätt ligga på 3 liter milen om man åker brett;) Man kan ju ekonomichippa den med smile ca, 170 hk.

lgz
3 maj 2015 · 3 Inlägg

Har haft ett internet uppehåll på ett par dar och har varken kunnat läst eller svara.

Trevliga diskussioner som kommit upp och jag har nu rentav rensat blocket på ett par bilar jag fann intressanta, vad tycks?

http://www.blocket.se/vastmanland/Audi_ … 10&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_I … 10&w=2
http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ … 10&w=2
http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_a4 … 10&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Ro … 10&w=2
http://www.blocket.se/dalarna/Lexus_is2 … 10&w=3

Är Lexus en bil som är pålitlig (japanskt) och är den svaga 2.0 liters motorn något att ha?

xXSammy
3 maj 2015 · 6 569 Inlägg

156 V6 är en FÖRBANNAT kul bil! Men under en liter milen? Snålast möjliga är 0.85L milen om du kör i 90kmh. Blandat blir det ungefär 1.4L milen

*Kamrem var 8000mil/4år lugn körning, 6000 mil/3år vid hård körning (3.2orna är känsligast, men går remmen av på någon av V6orna är det sallad på nästan alla cylindrar)
*Dålig på att hålla temp? Termostat är vanligt, nu när bilarna börjar bli till åren kan även kylaren oxiderat
*Hög motor temp? Vattenpumpen är antagligen en snik eller original pump, dessa har plast impeller som brukar spricka.
*Gnek i framvagn, länkarma fram är inte de bästa.. Eftermarknaden TRW har de bästa att erbjuda.
*Rostiga golv, känns innanför sparklådan.. inte ovanligt att de rostat där, bilarna är hel galvade men mer rostskydd än så finns inte.

Skulle hellre köpa en 2.0 Twinspark och spara ihop till en 3.2 GTA smile
2.0an går på ungefär 0.8L/Mil i blandat.

Senast redigerat av Malheus (3 maj 2015)

De/Dem
caromania Forummoderator
3 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Lexus är nog mest pålitlig av de där, men just IS med den ganska trötta sexan är väl ingen höjdare? Ingen räser och drar en del soppa, mer än den borde. Men bra och pålitlig, synnerligen så.

Mitt råd om MGZS kvarstår. Bra bilar med hyfsat knuff och grannen har inte en likadan. Framhjulsdriven är den dock vilket är betydligt bättre. Varför vill du ha bakhjulsdrivet? Emellertid är de inte så vanliga och du kan få leta någon månad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lgz
3 maj 2015 · 3 Inlägg

caromania skrev:
Lexus är nog mest pålitlig av de där, men just IS med den ganska trötta sexan är väl ingen höjdare? Ingen räser och drar en del soppa, mer än den borde. Men bra och pålitlig, synnerligen så.

Mitt råd om MGZS kvarstår. Bra bilar med hyfsat knuff och grannen har inte en likadan. Framhjulsdriven är den dock vilket är betydligt bättre. Varför vill du ha bakhjulsdrivet? Emellertid är de inte så vanliga och du kan få leta någon månad.

Riktigt enda anledning till RWD är lite vinterkul smile

Angående MgZs så har jag hört mer negativt än positivt, svårt att hitta reservdelar, jävligt dyrt att lämna in om nåt går sönder, men å andra sidan är jag helt oerfaren när de gäller dem. Men de är vad jag fått höra iaf.

caromania Forummoderator
3 maj 2015 · 9 296 Inlägg

lgz skrev:

caromania skrev:
Lexus är nog mest pålitlig av de där, men just IS med den ganska trötta sexan är väl ingen höjdare? Ingen räser och drar en del soppa, mer än den borde. Men bra och pålitlig, synnerligen så.

Mitt råd om MGZS kvarstår. Bra bilar med hyfsat knuff och grannen har inte en likadan. Framhjulsdriven är den dock vilket är betydligt bättre. Varför vill du ha bakhjulsdrivet? Emellertid är de inte så vanliga och du kan få leta någon månad.

Riktigt enda anledning till RWD är lite vinterkul smile

Angående MgZs så har jag hört mer negativt än positivt, svårt att hitta reservdelar, jävligt dyrt att lämna in om nåt går sönder, men å andra sidan är jag helt oerfaren när de gäller dem. Men de är vad jag fått höra iaf.

Ja det florerar många inkorrekta rykten kring Rover/MG.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang