2739
Sök

Logitech Z906 (230V) I bilen, hur ska jag säkra av? AKUT!!!

245 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
Tjena, jag har petat in mitt 5:1 ljudsystem i bilen (230V) 500 Watt max-effekt.
12v från batteriet kommer infarandes in i en spänningsomvandlare, som omvandlar spänningen till 230V.

Ska jag då säkra av med 500 Watt/12 Volt = 41 Ampere på 12 volts-kabeln???
Alltså en flatstiftsäkring på 40 Ampere t.ex. anledningen till att jag tänker mig 40A-säkring är för att en högtalare är borttagen så det kommer inte upp riktigt i 500W.
Senast redigerat av Wheel_Spin (25 april 2015)

Avstängd
598 Inlägg
25 april 2015
Ojojoj! Hembio i bilen! Fett asså! Med så långa avstånd behöver du nog koppla in den där remote kabeln du! Annars får inget steg någon ström!

245 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
WolframU skrev:
Om 230systemet är på 500 watt så har du 500w / 230 v, 2.179 ampere.
Men det är inte det intressanta här, du får kolla i pappren för din transformator och se dess maxförbrukning och avsäkra med detta.

Info:
Input: DC 12-13.8V (Normal cigguttags-ström)
Output: AC 220-240V~50Hz, DC 12V/1000mA
Output USB-uttag: DC 5V /500mA
Utgående effekt: 500W (1000W max.)

Maxförbrukningen är alltså 1000W?

1000/230 = 4,3A.

Ska jag säkra med 4A på inkommande 12v kabel till transformatorn då?
Senast redigerat av Wheel_Spin (25 april 2015)

272 Inlägg
26 april 2015
Kolla vad det står för input på hemmabio-systemet, det är det som är intressant.

245 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
Trekmeister skrev:
Kolla vad det står för input på hemmabio-systemet, det är det som är intressant.

Vad menar du exakt? :p

272 Inlägg
26 april 2015
Wheel_Spin skrev:

Det borde på ditt ljudsystem stå något liknande det du skrivit att det står på din omformare. Dvs input 230VAC xxxW.

Det är den maximala effekten ljudsystemet skall dra, de där påstådda 500W bör man ta med en nypa salt.

Räkna sedan med en verkningsgrad på ~90% för omformaren, alltså dela den effekt det står på ljusystemet med 0.9. Då får du en effekt att avsäkra för. Sen får du räkna ut hur många ampere det blir vid normalspänning i bilen.
Senast redigerat av Trekmeister (26 april 2015)

245 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
Trekmeister skrev:
Wheel_Spin skrev:

Det borde på ditt ljudsystem stå något liknande det du skrivit att det står på din omformare. Dvs input 230VAC xxxW.

Det är den maximala effekten ljudsystemet skall dra, de där påstådda 500W bör man ta med en nypa salt.

Räkna sedan med en verkningsgrad på ~90% för omformaren, alltså dela den effekt det står på ljusystemet med 0.9. Då får du en effekt att avsäkra för. Sen får du räkna ut hur många ampere det blir vid normalspänning i bilen.

______________________________________________________________________________________

Högtalarsystem:
Systemkomponenter    Kontrollenhet, 5 högtalare, bashögtalare
Typ av högtalare    Aktiv
Nominell uteffekt (total)    500 Watt
THX-garanterad    Ja
Inbyggda avkodare    Dolby Digital, DTS-dekoder
Inkluderade högtalare    4 x surround-kanalhögtalare - 67 Watt
1 x högtalare för mittenkanal - 67 Watt
1 x bashögtalare - 165 Watt

En högtalare är alltså borttagen som jag sa (mitten-högtalaren)
67*4 = 268 + bashögtalare 165 = 433 = 440W att räkna från ungefär? Förstår inte hur jag kan göra på annat sätt.
Hittar för övrigt inte mer information än den ovan.

Funderade även på en sak, om jag nu ska säkra 12 volt sidan, vilket man gör. Borde det inte bli 440W/12V = 36A? Det är ju fan hur mycket ampere som helst, behöver ju grövre kabel än den jag har mellan benen -.-

Och när vi ändå är inne på 36A, HUR I HELVETE, klarar den nuvarande 1,5 kvadrat-kabeln denna ström utan o brinna upp?
Senast redigerat av Wheel_Spin (26 april 2015)

272 Inlägg
26 april 2015
Wheel_Spin skrev:
67*4 = 268 + bashögtalare 165 = 433 = 440W att räkna från ungefär? Förstår inte hur jag kan göra på annat sätt.

Funderade även på en sak, om jag nu ska säkra 12 volt sidan, vilket man gör. Borde det inte bli 440W/12V = 36A? Det är ju fan hur mycket ampere som helst, behöver ju grövre kabel än den jag har mellan benen -.-

Och när vi ändå är inne på 36A, HUR I HELVETE, klarar den nuvarande 1,5 kvadrat-kabeln denna ström utan o brinna upp?

Säkrar du av på 40A tror jag du är safe. Behövs inte ens attack-grova kablar för det. Tycker lite synd om din eventuella bättre hälft om det är så tunt där nere. tongue

När du pratar om 1.5-kvadrat, är det på 230V-sidan du tänker på då? Där handlar det inte om mer än ett par ampere. Fördelen med högre spänningar! smile

245 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
Trekmeister skrev:
Wheel_Spin skrev:

Säkrar du av på 40A tror jag du är safe. Behövs inte ens attack-grova kablar för det. Tycker lite synd om din eventuella bättre hälft om det är så tunt där nere. tongue

När du pratar om 1.5-kvadrat, är det på 230V-sidan du tänker på då? Där handlar det inte om mer än ett par ampere. Fördelen med högre spänningar! smile

Behöver ju typ 10-kvadrat för 40A eller?
Hahah ja, jag provade med 1,5-kvadrat på 12v-sidan alltså kablaget från batteriet in i transformatorn, och högsta volym på skiten, spelade hur bra som helst, men hur fan är detta möjligt med 1,5 kvadrat? Spelade ju minst i en timma, wtf?

Jo jag vet, synd bilbatterierna inte va på 230V wink

272 Inlägg
26 april 2015
Wheel_Spin skrev:
Hahah ja, jag provade med 1,5-kvadrat på 12v-sidan alltså kablaget från batteriet in i transformatorn, och på högsta volym på skiten, spelade hur bra som helst, men hur fan är detta möjligt med 1,5 kvadrat? Spelade ju minst i en timma, wtf?

Därför jag säger att den där siffran på 500W skall tas med en näve salt. Den effekten kommer du nog knappt upp i ens om du kör en fyrkantsvåg med maxamplitud. Lär dista som bara den dessutom! Normalt spelande ligger du säkert på något 10-tal watt bara.

Du kan säkert gå ner på betydligt mindre än 40A, som du själv märkt. Kommer fungera så länge du inte kopplar in något som faktiskt suger i sig ett antal hundra watt konstant, typ en byggstrålkastare eller nått. smile

245 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
Trekmeister skrev:
Wheel_Spin skrev:
Hahah ja, jag provade med 1,5-kvadrat på 12v-sidan alltså kablaget från batteriet in i transformatorn, och på högsta volym på skiten, spelade hur bra som helst, men hur fan är detta möjligt med 1,5 kvadrat? Spelade ju minst i en timma, wtf?

Därför jag säger att den där siffran på 500W skall tas med en näve salt. Den effekten kommer du nog knappt upp i ens om du kör en fyrkantsvåg med maxamplitud. Lär dista som bara den dessutom! Normalt spelande ligger du säkert på något 10-tal watt bara.

Du kan säkert gå ner på betydligt mindre än 40A, som du själv märkt. Kommer fungera så länge du inte kopplar in något som faktiskt suger i sig ett antal hundra watt konstant, typ en byggstrålkastare eller nått. smile

Ja, förstår vad du menar nu smile
Ska inskaffa mig en tångamperemeter och mäta ampere helvetet imon, men kommer ju bli att man får dra grövre kabel när mätaren säkert visar typ 20A -.-, räknade på 230v för någon anledning, därför jag tog så tunn äckel kabel.

Haha! ska lägga det på minnet att inte koppla in en byggstrålkastare då wink

Avstängd
10 388 Inlägg
26 april 2015
Varför blandar du in den påstådda effekten med vad förstärkaren i systemet förbrukar?

Det intressanta är inte huruvida de påstår att ett system blåser ut "10.000W", det intressanta är vad förbrukningen är.

Vidare är det ju inte intressant alls vad effektförbrukaren drar, utan vad omvandlaren drar. Vad är den i sig avsäkrad till?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 778 Inlägg
26 april 2015
är helt ointresant vad som sitter i andra änden av kabeln.

man säkrar av kabeln så den inte överbelastas  sen om det är för att man försöker mata för mycket effekt igenom den eller om den är kortsluten spelar ingen roll

tanken är att säkeringen går sönder innan kabeln sätter eld på sig själv och omgivningen

säkeringens styrka styrs av kabelns storlek och längd

att säkra av en 1.5mm2 med 40amp och sen är kabeln 5meter lång så är en brand att förvänta sig.
sen att det fungerar på kort sikt spelar ingen som helst roll..

för enkelhetens skull så säger vi att du mosar fullt med omvandlaren som ger 500watt konstant  så kommer inte en 40amps säkring hålla utan för eller senare smäller den.
den klarar av att ge 480watt  men eftersom du har en förlust på MINST 10% i omvandlaren så drar den minst 550watt så du bör ligga på minst 50amp säkring.

när man vet det kan man välja rätt kabel personligen skulle jag säkra av det på max effekten på enheten alltså 1000watt+ 10%  så 1100watt  drar 91amp vid 12volt

nu vet jag att man har mer ström i en bil men räknar man på 12volt så riskerar man inte att ha för klena grejer.

1meter kabel =10mm2
2meter kabel =16mm2
3meter kabel =25mm2
4meter kabel =35mm2
5meter kabel =50mm2

avsäkras 100amp så har man lite på säkrasidan sätt till vad en kina byggd grej har för effektivtet.

går jhu att räkna på 14.4volt också men hur många bilar har det under full last.
man inser rätt snabbt att många kör för klena kablar i sina bilar till slutsteg.

nu drar inte dom där grejerna några 500watt ur omvandlaren oavsätt vad den är märkt så ger den garanterat några ynka watt till högtalarna. men man måste endå räkna med max uteffekt på grejerna för att få rätt grejer.
Senast redigerat av Growe (26 april 2015)

Kör fort så hinner inget hända...

2 075 Inlägg
26 april 2015
Growe skrev:
http://www.docentdecibel.se/faq/beraekna-kabel-area/info_7.html

Räknar inte den kabellängd som avståndet till förbrukaren med en dubbelledare?
Så om man skriver dit 3 meter så blir totala kabellängden 6 meter?

36 Inlägg
26 april 2015
Det går att driva grejen direkt med 12v om man kopplar från transen.

272 Inlägg
26 april 2015
it_mutt skrev:
Varför blandar du in den påstådda effekten med vad förstärkaren i systemet förbrukar?

Det intressanta är inte huruvida de påstår att ett system blåser ut "10.000W", det intressanta är vad förbrukningen är.

Vidare är det ju inte intressant alls vad effektförbrukaren drar, utan vad omvandlaren drar. Vad är den i sig avsäkrad till?

Varför blanda in den påstådda effekten? Tja, det finns inte så mycket annan data i det här fallet. Det första jag efterfrågade var data från ljudanläggningen angående förbrukning, vilket tydligen inte fanns. Jag har prylar för att mäta äkta RMS förbrukning, men jag tror inte TS har det. Det är få nog som har en multimeter, ännu färre en med "true RMS". Räknar man sen bort alla som jag verkligen inte skulle be göra en mätning på 230V är det inte så många kvar. De få som är kvar kan säkert räkna ut själva. smile

Vad förbrukaren drar är i högsta grad relevant. Omvandlarens förbrukning lär vara proportionerlig mot lastens, annars kommer den antingen att generera en onödig mängd värme eller skapa energi ur tomma intet. En genomsnittlig verkningsgrad på ~90% är inte helt orimlig.

Visst kan man köra på att dra kablar för max-förbrukning hos omformaren, men är det verkligen lönt, eller ens att rekommendera? Även korrekt avsäkrade kablar i de dimensionerna kan lätt tända på både det ena och det andra - det är inte alltid man får en total kortslutning som bränner säkringen direkt...

Avstängd
10 388 Inlägg
26 april 2015
Trekmeister skrev:
it_mutt skrev:

Varför blanda in den påstådda effekten? Tja, det finns inte så mycket annan data i det här fallet. Det första jag efterfrågade var data från ljudanläggningen angående förbrukning, vilket tydligen inte fanns. Jag har prylar för att mäta äkta RMS förbrukning, men jag tror inte TS har det. Det är få nog som har en multimeter, ännu färre en med "true RMS". Räknar man sen bort alla som jag verkligen inte skulle be göra en mätning på 230V är det inte så många kvar. De få som är kvar kan säkert räkna ut själva. smile

Vad förbrukaren drar är i högsta grad relevant. Omvandlarens förbrukning lär vara proportionerlig mot lastens, annars kommer den antingen att generera en onödig mängd värme eller skapa energi ur tomma intet. En genomsnittlig verkningsgrad på ~90% är inte helt orimlig.

Visst kan man köra på att dra kablar för max-förbrukning hos omformaren, men är det verkligen lönt, eller ens att rekommendera? Även korrekt avsäkrade kablar i de dimensionerna kan lätt tända på både det ena och det andra - det är inte alltid man får en total kortslutning som bränner säkringen direkt...

Att någon påstår "Den här förstärkaren levererar 1000wrms" är totalt ointressant, om förstärkaren (slutsteget, kalla det det vad du vill) har en effektförbrukning på max 200w, eller för all del 2000w. Alltså är det inte intressant vad den påstådda uteffekten är, utan vad som systemet förbrukar. Jag köper dock resonemanget, men, jag tror nog att det (förbrukningen) går att rota tag i via google, om man orkar och vill, alternativt via något mail.

Gällande lönt och rekommenderbart, så anser jag inte att det här "projektet" är någotdera, men det är en annan femma.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

245 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
WolframU skrev:
Haha, nu säger jag det en sista gång innan jag ger upp.
Ditt hemmabioljudsystem är inte intressant i frågan, det är vad din transformator drar vid maxlast som är intressant då det är denna ström du skall säkra av.

Kabelarean efter maxlast av transformatorn förstår jag, men att säkra av efter maxlast? varför? bör jag inte säkra av efter vad systemet ungefär drar i ström på 12v sidan? istället för dubbelt så hög ampere på avsäkringen.

Kretsen borde väl bli säkrare på detta vis?

Sök