8032
Sök

Gnistor från tändspolen

3 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
Hej, jag blir inte klok på min Chevrolet van G20 88,  har bytt alla tänd delar inkl spolen, men det slår gnistor mellan spolens chassi och tändkabel knoppen... och motorn går ryckigt :-/  någon som känner ihen detta eller har någon förklaring ??  Walle

2 253 Inlägg
7 maj 2015
När det uppstår gnistor på fel ställe, så kan inte spänning ta den avsedda vägen, eller så är det lättare att ta en annan väg.

Några exempel:

Saknat eller avbrutet grafitstift inuti fördelarlocket. Det som sen vilar mot rotorn. För mig slog det då gnistor överallt på utsidan av tändelarna som dessutom var nedgeggade med bl a vägsalt o fukt.

Avbrott i en eller flera tändkablar. Vanligt om det är " kolkablar". Spänningen tar då en lättare väg mot gods.

Skit på utsidan av tändfördelare eller tändspole, just där det slår över.
Poppis i ungdomen var att rita ett streck med en mjuk blyertspenna, mellan en strömförande del (högspänningssidan) och till gods. Drog man strecket under gummihatten till tändkabeln och utefter tändfördelarlockets utsida mot gods, så misstände motorn på en cylinder.
Moppar startade inte alls om man drog strecket på tändstiftets porslin.
Små sprickor i isoleringen med skit i, fungerar på samma sätt. Blir oftast värre o värre.
Senast redigerat av Meaganeowner (7 maj 2015)

3 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
:-) ska köpa nya kablar,  snålade lite där när jag bytte service delar ;.)

Forummoderator
26 616 Inlägg
7 maj 2015
WalleWillewalle skrev:
:-) ska köpa nya kablar,  snålade lite där när jag bytte service delar ;.)

I så fall hade du ju inte bytt alla tänddelar, som du skrev om i ursprungsinlägget?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 Inlägg
8 maj 2015
Trådstartare
Sant, dom såg, nya ut när jag bytte delar....
Senast redigerat av WalleWillewalle (8 maj 2015)

Sök