Volvo 244 (85) Jävligt hög bränsleförbrukning?

Wheel_Spin
10 maj 2015 · 245 Inlägg

Tjena, har en väldigt hög bränsleförbrukning på min volvo 244 -85a. Motor (B200K, 2L). Fyllde upp den till 3/4 delar för någon dag sen, har kört MAX 10 mil och nu är den nära rött.
Vilka är de vanligaste felen till att detta uppstår? Läckage från tank o fram och förgasaren eller?

Vill även påpeka att bilen har en ojämn tomgång, allt i tändväg är bytt. (stift, rotor, fördelarlock och tändkablar)
Den puttrar på och helt plötsligt sjunker varven, för att sedan återgå till normalt oså håller den på så..

Senast redigerat av Wheel_Spin (10 maj 2015)

Samuel3
10 maj 2015 · 360 Inlägg

Wheel_Spin skrev:
Tjena, har en väldigt hög bränsleförbrukning på min volvo 244 -85a. Motor (B200K, 2L). Fyllde upp den till 3/4 delar för någon dag sen, har kört MAX 10 mil och nu är den nära rött.
Vilka är de vanligaste felen till att detta uppstår? Läckage från tank o fram och förgasaren eller?

Vill även påpeka att bilen har en ojämn tomgång, allt i tändväg är bytt. (stift, rotor, fördelarlock och tändkablar)
Den puttrar på och helt plötsligt sjunker varven, för att sedan återgå till normalt oså håller den på så..

Byt luftfiltret

Knugcab
10 maj 2015 · 5 111 Inlägg

Tankmätaren är inget precisionsinstrument, visst låter det som att den sörplat i sig i överkant men för att se om den tar för mycket bränsle måste du tanka tills det inte går i nåt mer, köra med bilen, tanka fullt igen och jämföra hur många liter du får i med körsträckan.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Wheel_Spin
10 maj 2015 · 245 Inlägg

Samuel3 skrev:

Wheel_Spin skrev:
Tjena, har en väldigt hög bränsleförbrukning på min volvo 244 -85a. Motor (B200K, 2L). Fyllde upp den till 3/4 delar för någon dag sen, har kört MAX 10 mil och nu är den nära rött.
Vilka är de vanligaste felen till att detta uppstår? Läckage från tank o fram och förgasaren eller?

Vill även påpeka att bilen har en ojämn tomgång, allt i tändväg är bytt. (stift, rotor, fördelarlock och tändkablar)
Den puttrar på och helt plötsligt sjunker varven, för att sedan återgå till normalt oså håller den på så..

Byt luftfiltret

Det är bytt, även bättre luftintag har jag ordnat. luftslang sitter precis bakom motorgrillen så luft lättare tar sig in.

Wheel_Spin
10 maj 2015 · 245 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Tankmätaren är inget precisionsinstrument, visst låter det som att den sörplat i sig i överkant men för att se om den tar för mycket bränsle måste du tanka tills det inte går i nåt mer, köra med bilen, tanka fullt igen och jämföra hur många liter du får i med körsträckan.

Har tänkt på detta också, men att rengöra förgasaren kanske ändå är lite bra att göra? smile
Eller har du andra förslag på vad jag kan göra? Vill ju att den ska må så bra som möjligt. Så små saker som hjälper till vill jag gärna göra.

Senast redigerat av Wheel_Spin (10 maj 2015)

JonasHalt
10 maj 2015 · 699 Inlägg

Nålen och huvudmunstycket i förgasaren brukar vara slitet.. Det påverkar förbrukningen mycket..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
volvochefen
10 maj 2015 · 514 Inlägg

Tankmätaren är det sista du ska gå efter i en gammal 240, haft flera stycken och antingen funkar mätarna inte alls eller vandrar franm o tillbaka som den vill

Volvo 945 "tdi" (1992)
Wheel_Spin
10 maj 2015 · 245 Inlägg

volvochefen skrev:
Tankmätaren är det sista du ska gå efter i en gammal 240, haft flera stycken och antingen funkar mätarna inte alls eller vandrar franm o tillbaka som den vill

Är det själva givaren, mätaren eller kablaget som brukar spöka? Man vill ju ha en fungerande bränslemätare sad

Eftersom mätaren är i närheten av rött, så borde 40-50 liter bensin gå i tanken. Om den rymmer 60 liter totalt, eller vad de rymmer? Om nu närmare 40-50 liter går i, så är ju mätaren okej. Då har jag stora problem hmm

Senast redigerat av Wheel_Spin (10 maj 2015)

EmilHammarlund
10 maj 2015 · 44 Inlägg

Jag hade en 244 (B21A) som jag lämnade in till ett proffs. Delar i förgasaren byttes, den rengjordes och en EGR?- ventil byttes. Hade snabbt igen de pengarna.
Det luktade bensin från avgassystemet, t o m kom ut bensin där. smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (10 maj 2015)

Tampongpunkarn
11 maj 2015 · 786 Inlägg

Kan bra hända det är Nålmunstycket i föggen som är slitet, då stänger den ej helt..

kommer du 600 km med full tank får du vara glad, för det kommer jag med min wink

Byt Packningarna te Förgasaren övre och under, Blås ur Luftfiltret, Kolla så nålmunstycket är tätt, Kolla efter glapp i förgasarens Delar som öppnar spjäll, Ägg under Gaspedalen wink , Huvudmunstycket skall vara nytt.

Kolla och fixa det så kommer den dra mindre.

om den har ojämn tomgång så är de troligen Nålmunstycket som är slitet, Eller Ventilerna som har gått på högvarv, Komp testa.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Wheel_Spin
11 maj 2015 · 245 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Kan bra hända det är Nålmunstycket i föggen som är slitet, då stänger den ej helt..

kommer du 600 km med full tank får du vara glad, för det kommer jag med min wink

Byt Packningarna te Förgasaren övre och under, Blås ur Luftfiltret, Kolla så nålmunstycket är tätt, Kolla efter glapp i förgasarens Delar som öppnar spjäll, Ägg under Gaspedalen wink , Huvudmunstycket skall vara nytt.

Kolla och fixa det så kommer den dra mindre.

om den har ojämn tomgång så är de troligen Nålmunstycket som är slitet, Eller Ventilerna som har gått på högvarv, Komp testa.

Ska snarast kompressions prova helvetes maskinen, om den mår bra så kanske det är värt att investera i en ny original förgasare (1500 kr) på Misab.

Senast redigerat av Wheel_Spin (11 maj 2015)

Putteliten
11 maj 2015 · 9 081 Inlägg

K motorn med orginalförgasare va?
Kolla alla vaccumslangar mm.

Wheel_Spin
11 maj 2015 · 245 Inlägg

Putteliten skrev:
K motorn med orginalförgasare va?
Kolla alla vaccumslangar mm.

Det stämmer det, är det T-korset med små luftslangar du pratar om? Ska jag kolla anslutningar och läckage då eller.. känna med fingrarna wink

Vad har dessa för uppgift om jag får fråga?

Senast redigerat av Wheel_Spin (11 maj 2015)

Tampongpunkarn
11 maj 2015 · 786 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Volvo240Driver skrev:
Kan bra hända det är Nålmunstycket i föggen som är slitet, då stänger den ej helt..

kommer du 600 km med full tank får du vara glad, för det kommer jag med min wink

Byt Packningarna te Förgasaren övre och under, Blås ur Luftfiltret, Kolla så nålmunstycket är tätt, Kolla efter glapp i förgasarens Delar som öppnar spjäll, Ägg under Gaspedalen wink , Huvudmunstycket skall vara nytt.

Kolla och fixa det så kommer den dra mindre.

om den har ojämn tomgång så är de troligen Nålmunstycket som är slitet, Eller Ventilerna som har gått på högvarv, Komp testa.

Ska snarast kompressions prova helvetes maskinen, om den mår bra så kanske det är värt att investera i en ny original förgasare (1500 kr) på Misab.

om det är en Motor (b200k) som såldes i Finland och Sverige Samt hela Norden,  skall den ha runt 10 bar per cylle. Tror det är bar man säger..

runt 8,5 bar på en b200k som blev ut såld te andra länder.
Min Komp värden var följande 1 cyll: 13,6 , 2 Cyll: 13,5 , 3 Cyll: 13,3 , 4 cyll: 13,4 Vid 495 tkm på den motorn. Dock på pillad motor av mej själv.

Men du skall ej gå ut efter mina värden, är Värden på din motor ganska lika så är det bara att vara nöjd wink

T-anslutningen skall böra gå till flamskyddet om jag ej minns fel, Ett väldigt vanligt problem på en b200k är slangen som går ifrån bromsservo till insuget, är den sprucken blir det en jävla rolig tomgång.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Wheel_Spin
11 maj 2015 · 245 Inlägg

Volvo240Driver skrev:

Wheel_Spin skrev:

Volvo240Driver skrev:
Kan bra hända det är Nålmunstycket i föggen som är slitet, då stänger den ej helt..

kommer du 600 km med full tank får du vara glad, för det kommer jag med min wink

Byt Packningarna te Förgasaren övre och under, Blås ur Luftfiltret, Kolla så nålmunstycket är tätt, Kolla efter glapp i förgasarens Delar som öppnar spjäll, Ägg under Gaspedalen wink , Huvudmunstycket skall vara nytt.

Kolla och fixa det så kommer den dra mindre.

om den har ojämn tomgång så är de troligen Nålmunstycket som är slitet, Eller Ventilerna som har gått på högvarv, Komp testa.

Ska snarast kompressions prova helvetes maskinen, om den mår bra så kanske det är värt att investera i en ny original förgasare (1500 kr) på Misab.

om det är en Motor (b200k) som såldes i Finland och Sverige Samt hela Norden,  skall den ha runt 10 bar per cylle. Tror det är bar man säger..

runt 8,5 bar på en b200k som blev ut såld te andra länder.
Min Komp värden var följande 1 cyll: 13,6 , 2 Cyll: 13,5 , 3 Cyll: 13,3 , 4 cyll: 13,4 Vid 495 tkm på den motorn. Dock på pillad motor av mej själv.

Men du skall ej gå ut efter mina värden, är Värden på din motor ganska lika så är det bara att vara nöjd wink

T-anslutningen skall böra gå till flamskyddet om jag ej minns fel, Ett väldigt vanligt problem på en b200k är slangen som går ifrån bromsservo till insuget, är den sprucken blir det en jävla rolig tomgång.

Precis, hyfsat jämnt mellan cylindrarna e allt ja e ute efter, inga större läckage då wink
Ska kolla upp detta, eventuellt byta slangarna för skoj skull, även om ja inte hittar något läckage. Dem har väl vart med sen innan jag låg i magen.

Meaganeowner
12 maj 2015 · 2 250 Inlägg

Plugga tillfälligt vacuumanslutningen till bromsservot på Insugsröret och se om det blir skillnad.  I s f
membranet i servot.

Obs du får dålig bromsverkan om du lossar slangen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang