Ratten skakar vid låg och höghastighet pga fel på fälgarna?

ilaali
19 maj 2015 · 167 Inlägg

Nu börjar jag störa mig på detta som f***n

Förra året innan vintern så skakade ratten. Trodde det berodde på hjulinställningen eller däcken så jag gjorde detta:
Köpte nya sommar och vinterdäck runt om
Gjorde hjulsinställning.
balanserade om fälgarna


Kör med vinterdäcken och det är guld och gröna skogar. Skakar/vibrerar inget.

Men nu när jag slog på sommardäcken. Trodde först jag glömt spänna åt däcket. Stannar bilen och försöker dra åt. Ingen bult var lös.
Ratten skakar typ hela tiden. allt mellan 45 till 110km/h

Fattar inte vad som kan vara för fel sad
Om man balanserar fälgarna så borde man väl se om dom är skeva eller något sådant?
Sommarfälgarna är kantstötta men det borde inte skapa sådana skakningar?

caromania Forummoderator
19 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Har du rätt mått på ringarna i fälgarna som ligger mot navet, sk spigot rings? Annars blir inte fälgarna centrerade.
Vad har du för fälgar? Har du skaffat något sådant billigt paket med bling-fälgar så är de tyvärr ofta ovala och ojämna i kvaliteten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mattias_Vejdeland
19 maj 2015 · 329 Inlägg

köpt billiga skitdäck??

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
Sushikocken Sleeper
19 maj 2015 · 3 084 Inlägg

Är dem nya så lär det inte vara skit invändigt iaf.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
ilaali
20 maj 2015 · 167 Inlägg

Om det är skitdäck? Det hoppas jag inte. Har köpt Nokian Hakka Blue 1000kr/st. Så 4000kr har jag lagt ut.

Nu när du pratar om sk spigot rings. Så kommer jag ihåg nu att jag glömde lägga dem(2 däck som saknar dom. Självklart är det framdäcken.) i förvaringspåsen med däcket. Så den har legat ute hela vintern på parkeringen.
Nu har plogbilen skyfflat iväg den. Och nu har sandbilen säkerligen sandat upp den  sad sad sad

Kan man köpa dessa ringar någonstans? Kanske lika bra att köpa nya fälgar?
Vad jag har för fälgar? Ingen aning. Förra ägaren som köpte dom. Kan fota dom och se om någon känner igen dom.

Senast redigerat av ilaali (20 maj 2015)

caromania Forummoderator
20 maj 2015 · 9 296 Inlägg

ilaali skrev:
Om det är skitdäck? Det hoppas jag inte. Har köpt Nokian Hakka Blue 1000kr/st. Så 4000kr har jag lagt ut.

Nu när du pratar om sk spigot rings. Så kommer jag ihåg nu att jag glömde lägga dem(2 däck som saknar dom. Självklart är det framdäcken.) i förvaringspåsen med däcket. Så den har legat ute hela vintern på parkeringen.
Nu har plogbilen skyfflat iväg den. Och nu har sandbilen säkerligen sandat upp den  sad sad sad

Kan man köpa dessa ringar någonstans? Kanske lika bra att köpa nya fälgar?
Vad jag har för fälgar? Ingen aning. Förra ägaren som köpte dom. Kan fota dom och se om någon känner igen dom.

Om du vet navmått och hålet i fälgen så kan du beställa på nätet. Annars har tex Vianor. Självklart köper du ringar och testar. Kostar några hundralappar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
JonasK -.-
20 maj 2015 · 383 Inlägg

De flesta gummiverkstäder har nav-ringar.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang