Toyota Prius 07-08, hur är de att köra?

Evildan
31 maj 2015 ·

Vettemannen skrev:
Nu har jag läst lite i denna tråd och vill ställa en fråga till alla Priusfreak. Hur ofta och hur länge kör ni på el?

/Benny

Det är något som bilen i regel sköter helt själv utan att vi förare behöver tänka något på.
Vid låga farter till exempel när man dumt nog fått för sig att hämta käk på Spicy Hot en fredag eftermiddag och tänker åka mot Sundbyholm så går den hela vägen från Kuriren till Årbyrondellen på enbart el i 25minuter.
Ett annat exempel är om man kommer från västerleden och åker mot Slagsta, då rullar bilen enbart på el från Ärnaberget hela vägen förbi Motorcentralen.
Några kilometer på ren el i farter upp till 50km/h är inga problem när batteriet är uppvärmt och har fått laddning.

Däremot brukar det smidigaste och mest ekonomiska vara att låta datorerna sköta val av framdriften då dom gör bättre val än föraren.

El Camino, HAHA, den var bra.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 maj 2015 · 14 054 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Nu har jag läst lite i denna tråd och vill ställa en fråga till alla Priusfreak. Hur ofta och hur länge kör ni på el?

/Benny

Det är något som bilen i regel sköter helt själv utan att vi förare behöver tänka något på.
Vid låga farter till exempel när man dumt nog fått för sig att hämta käk på Spicy Hot en fredag eftermiddag och tänker åka mot Sundbyholm så går den hela vägen från Kuriren till Årbyrondellen på enbart el i 25minuter.
Ett annat exempel är om man kommer från västerleden och åker mot Slagsta, då rullar bilen enbart på el från Ärnaberget hela vägen förbi Motorcentralen.
Några kilometer på ren el i farter upp till 50km/h är inga problem när batteriet är uppvärmt och har fått laddning.

Däremot brukar det smidigaste och mest ekonomiska vara att låta datorerna sköta val av framdriften då dom gör bättre val än föraren.

El Camino, HAHA, den var bra.

Javisst var den! Dumma jag fattade ju inte det först. sad

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
31 maj 2015 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Nu har jag läst lite i denna tråd och vill ställa en fråga till alla Priusfreak. Hur ofta och hur länge kör ni på el?

/Benny

Det är något som bilen i regel sköter helt själv utan att vi förare behöver tänka något på.
Vid låga farter till exempel när man dumt nog fått för sig att hämta käk på Spicy Hot en fredag eftermiddag och tänker åka mot Sundbyholm så går den hela vägen från Kuriren till Årbyrondellen på enbart el i 25minuter.
Ett annat exempel är om man kommer från västerleden och åker mot Slagsta, då rullar bilen enbart på el från Ärnaberget hela vägen förbi Motorcentralen.
Några kilometer på ren el i farter upp till 50km/h är inga problem när batteriet är uppvärmt och har fått laddning.

Däremot brukar det smidigaste och mest ekonomiska vara att låta datorerna sköta val av framdriften då dom gör bättre val än föraren.

El Camino, HAHA, den var bra.

Javisst var den! Dumma jag fattade ju inte det först. sad

/Benny

Ärligen kliade även jag mig i huvudet initialt när Caromania postade upp bilden.
lol

caromania Forummoderator
31 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Det är något som bilen i regel sköter helt själv utan att vi förare behöver tänka något på.
Vid låga farter till exempel när man dumt nog fått för sig att hämta käk på Spicy Hot en fredag eftermiddag och tänker åka mot Sundbyholm så går den hela vägen från Kuriren till Årbyrondellen på enbart el i 25minuter.
Ett annat exempel är om man kommer från västerleden och åker mot Slagsta, då rullar bilen enbart på el från Ärnaberget hela vägen förbi Motorcentralen.
Några kilometer på ren el i farter upp till 50km/h är inga problem när batteriet är uppvärmt och har fått laddning.

Däremot brukar det smidigaste och mest ekonomiska vara att låta datorerna sköta val av framdriften då dom gör bättre val än föraren.

El Camino, HAHA, den var bra.

Javisst var den! Dumma jag fattade ju inte det först. sad

/Benny

Ärligen kliade även jag mig i huvudet initialt när Caromania postade upp bilden.
lol

Mission accomplished. cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
31 maj 2015 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Javisst var den! Dumma jag fattade ju inte det först. sad

/Benny

Ärligen kliade även jag mig i huvudet initialt när Caromania postade upp bilden.
lol

Mission accomplished. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-66fae1aa554fb7f68af7f5cee9aedf77.jpg
tongue

Mattia-SS
1 juni 2015 · 188 Inlägg

Nu har jag lagt ut min Volvo på blocket. Nu ska här letas Prius:-) En 10a tänkte jag mig. Har runt 120.000 att leka med. Det verkar som om alla Prius finns i Stockholms området!!

Evildan
1 juni 2015 ·

Mattia-SS skrev:
Nu har jag lagt ut min Volvo på blocket. Nu ska här letas Prius:-) En 10a tänkte jag mig. Har runt 120.000 att leka med. Det verkar som om alla Prius finns i Stockholms området!!

Jag läste någonstans att Stockholm är världens Priustätaste stad räknat per capita.

Hittade en långmilare i Burlöv.
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Priu … 21&w=2

En lågmilare i Ystad. Bör gå att pruta nära taket på din budget.
http://www.blocket.se/ystad/Toyota_Priu … 21&w=2


Vänta med att måla garaget tills du vet vilken färg din Prius har så kan du färgkoordinera. wink

Mattia-SS
1 juni 2015 · 188 Inlägg

Jag är livrädd för långmilare, då kommer alla problem som ett  brev på posten. 10.000 mil känns ganska ok. Svart som verkar vara en vanlig färg på Prius försöker jag undvika då den färgen inte går att hålla iordning på en bruksbil.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2015 · 14 054 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Jag är livrädd för långmilare, då kommer alla problem som ett  brev på posten. 10.000 mil känns ganska ok. Svart som verkar vara en vanlig färg på Prius försöker jag undvika då den färgen inte går att hålla iordning på en bruksbil.

Jag tycker att svart är förbannat snyggt på en rak och fin bil men minsta damm och det ser skitigt ut.

På en entusiastbil....JA!!
På en bruksbil.......NEJ!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mattia-SS
1 juni 2015 · 188 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mattia-SS skrev:
Jag är livrädd för långmilare, då kommer alla problem som ett  brev på posten. 10.000 mil känns ganska ok. Svart som verkar vara en vanlig färg på Prius försöker jag undvika då den färgen inte går att hålla iordning på en bruksbil.

Jag tycker att svart är förbannat snyggt på en rak och fin bil men minsta damm och det ser skitigt ut.

På en entusiastbil....JA!!
På en bruksbil.......NEJ!!

/Benny

kan bara hålla med till 100%. Silver eller grå hade varit idealet.

Evildan
3 juni 2015 ·

Mattia-SS skrev:

Vettemannen skrev:

Mattia-SS skrev:
Jag är livrädd för långmilare, då kommer alla problem som ett  brev på posten. 10.000 mil känns ganska ok. Svart som verkar vara en vanlig färg på Prius försöker jag undvika då den färgen inte går att hålla iordning på en bruksbil.

Jag tycker att svart är förbannat snyggt på en rak och fin bil men minsta damm och det ser skitigt ut.

På en entusiastbil....JA!!
På en bruksbil.......NEJ!!

/Benny

kan bara hålla med till 100%. Silver eller grå hade varit idealet.

Jag instämmer jag med, det var en av anledningarna att jag sålde min genII och köpte genIII.

Men vi har alla olika uppfattningar och smak, därav att jag länkade in dom jag hittade.

Min 1F7 Classic silver metallic är en smidig kulör att hålla efter.

Bara att jaga på då... wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2015 · 17 478 Inlägg

Någon skrev "Vad drar en Prius i 160 km/h?" JO, det kan jag numera svara på. 0.61 l/mil ville den ha på cirka 2,5 mil. Kraftiga inbromsningar och pedalen tryggt planterad i botten större delen av tiden. Motorn skrek som en Ekorre som blivit påsatt av en Älg. Utan förvarning.

Varför jag nu vet detta kan vi låta vara vilande. Tack.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
9 juni 2015 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Någon skrev "Vad drar en Prius i 160 km/h?" JO, det kan jag numera svara på. 0.61 l/mil ville den ha på cirka 2,5 mil. Kraftiga inbromsningar och pedalen tryggt planterad i botten större delen av tiden. Motorn skrek som en Ekorre som blivit påsatt av en Älg. Utan förvarning.

Varför jag nu vet detta kan vi låta vara vilande. Tack.

Underbart! Det låter som en tillräckligt vetenskaplig studie som åtminstone jag godtar. Däremot tycker jag minst lika synd om älgen som om ekorren. Snacka om rostade nötter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
10 juni 2015 ·

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Någon skrev "Vad drar en Prius i 160 km/h?" JO, det kan jag numera svara på. 0.61 l/mil ville den ha på cirka 2,5 mil. Kraftiga inbromsningar och pedalen tryggt planterad i botten större delen av tiden. Motorn skrek som en Ekorre som blivit påsatt av en Älg. Utan förvarning.

Varför jag nu vet detta kan vi låta vara vilande. Tack.

Underbart! Det låter som en tillräckligt vetenskaplig studie som åtminstone jag godtar. Däremot tycker jag minst lika synd om älgen som om ekorren. Snacka om rostade nötter.

Ujujuj, gör om det med den där uttjatade bayerska familjesportsläden som alltid nämns när det diskuteras förbrukning på en Prius i högre farter. big_smile

Var det en premiumshipkörande Älg tror jag inte ekorren led nämnvärt.wink

Mack Forum- och sitemoderator
10 juni 2015 · 26 149 Inlägg

En kort fråga - hur är en Prius att dra släpvagn med? Eller husvagn för den delen?

Inte många tror jag som tänker på den aspekten, att man ibland vill på semester eller har behovet av att frakta skotrar/köpa bräder och så vidare.

Senast redigerat av Mack (10 juni 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Evildan
10 juni 2015 ·

Mack skrev:
En kort fråga - hur är en Prius att dra släpvagn med? Eller husvagn för den delen?

Inte många tror jag som tänker på den aspekten, att man ibland vill på semester eller har behovet av att frakta skotrar/köpa bräder och så vidare.

Svaret blir kort men för den skull inte aggressivt.
Får inte släpa något efter Prius.
Däremot kan det släpas grejor efter Lexus RX 400H/450H.

Mattia-SS
17 juni 2015 · 188 Inlägg

Uppdaterar min tråd för skojs skull samt en fråga till: Hur kan Priusen gå så snålt på landsväg, då är den väl som en vanlig bil med en 1.8L motor??

Jag har inte hittat nåt än av intresse, har heller inte fått några seriösa svar på min Volvo S80 mer än sms o mail prutande!!

-matte En Medlem
17 juni 2015 · 405 Inlägg

Flera anledningar som inkluderar bla motor som använder Atkinsoncykel, konstant variabel utväxling för att optimera varvtalet, elmotor för vridmomentsökning mm. Bilen har också ett extremt lågt luftmotstånd 0.26 Cd (drag-coefficient).

Kort sagt är det ingen vanlig 1.8L motor i den.

Senast redigerat av -matte (17 juni 2015)

xXSammy
17 juni 2015 · 6 570 Inlägg

Priusen har en 1.5L motor utöver elmotorn.

De/Dem
-matte En Medlem
17 juni 2015 · 405 Inlägg

Malheus skrev:
Priusen har en 1.5L motor utöver elmotorn.

Beror väl faktiskt på vilken årsmodell det är... roll

Men "förbränningsmotor" är väl den korrekta termen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang