5417
Sök

Hög hastighet...Hur länge går det?

(none)
1 725 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
Åkte motorvägen mellan Borås och göteborg.. En streka på ca 8 mil..
Ungefär 6 mil av dom låg jag ganska lagligt på en hastighet på 140 km/h... De 2 mil som var kvar låg jag i ca 160-170 Km/h.. Jag vet inte om jag är nojjig från förra gången då min turbo gick åt helvete på just den vägen och den farten...
Men frågan är då Hur länge man egentligen kan köra i jämna varvtal i en hastighet på 170 hk/h utan att motorn tar stryk, om den verkligen gör det? För det känns som om bilen inte mår såå jätte bra hela tiden...Det blir förvisso väldigt varm..Men som sagt kan det hända något eller finns det några saker som bilen kan göra efter ett tag i de hastigheter i en orginal bil.. (Bilen gäller en Saab 9-3 SE hk 185 år: 01)

Tack på förhand!

Mvh Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

297 Inlägg
15 december 2006
Jag låg me min 740 i 210 i ca 3 mil utan att nått gick sönder.

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

250 Inlägg
15 december 2006
Saab gjorde väl ett test på Talladega banan för några år sedan, har för mig att det var 10.000 mil i max tempo. Man stannade bara för att tanka och byta förare samt snabb service.
Bilarna borde klara av denna belastning ett bra tag, titta bara i Tyskland. 50-60 mil i full rulle när det är tomt på vägen.
Jag var nere med en V70 D5 i våras och vi låg mellan 180-215 i 2-3 timmar och då har bilen ändå gått ca 12000 mil.

10 287 Inlägg
15 december 2006
Beror ju lite på bil också.

Om vi plockar en Porsche 996 GT3 och en Skoda Fabia och låter båda ligga konstant på 80% av maxhastighet så är det nog jobbigt för Skodan trots att Porschen dundrar fram i nästan dubbla hastigheten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

FreddeK
15 december 2006
Sharky skrev:
Beror ju lite på bil också.

Om vi plockar en Porsche 996 GT3 och en Skoda Fabia och låter båda ligga konstant på 80% av maxhastighet så är det nog jobbigt för Skodan trots att Porschen dundrar fram i nästan dubbla hastigheten.

/Göran

Konstig jämförelse tycker jag. Klart att porshen kan ligga och dundra fram i nästan dubbla hastigheten...den kostar ju en mille. skodan kostar 10 procent av det!

(none)
1 725 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
Varför flyttades mitt inlägg????????? Och var finns den?????

Handlar ju om motor = / ööööö

--Lev i går som det vore i morgon--

10 287 Inlägg
15 december 2006
Jag flyttade den då jag tyckte att den hörde mera hemma under allmänt då det inte bara är motor som tar stryk. Kan hålla med om att det är en kantboll men jag tror att du får mera diskussion under Allmänt.

Göran
Moderator

Braather skrev:
Varför flyttades mitt inlägg????????? Och var finns den?????

Handlar ju om motor = / ööööö

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
15 december 2006
Tråd låst.
Trådskaparen skapade en ny tråd och vill bara veta hur länge motorn håller.

Göran
Moderator

(Groucho Marx).

Sök