Fel utrustning på ny bil

FLindgren
8 juni 2015 · 5 089 Inlägg

Det är ju inte direkt återförsäljarens fel att fabriken har gjort fel heller.
Eller går ni till Elgiganten med kaffekokaren som inte funkar och kräver att ni får ett paket bryggkaffe som kompensation också?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
8 juni 2015 · 329 Inlägg

FLindgren skrev:
Det är ju inte direkt återförsäljarens fel att fabriken har gjort fel heller.
Eller går ni till Elgiganten med kaffekokaren som inte funkar och kräver att ni får ett paket bryggkaffe som kompensation också?

Klart man går tillbaka till återförsäljaren. Man ber om en fungerande maskin, inte själva kaffet haha. Det är återförsäljaren som bär ansvaret så de får tackla med problemet. Du ska inte behöva ringa runt till tillverkarna. Det är högst troligt att återförsäljaren har glömt att kryssa i de utrustningarna. Anar är det sjukt konstigt att missa panorama tak. Inte en liten grej direkt.

När jag köpte min Volvo S80 2008 så var det faktiskt en lagerbil men det stod en massa utrustning på beskrivningen. Även inbyggd bluetooth för telefonen. Dock så märkte vi att bilen saknade den funktionen. Så vi åkte tillbaka med farsan och ville att de skulle eftermontera detta. Volvo kunde konstigt nog inte montera originala saker på sina egna bilar så de erbjöd en eftermarknad skit som skulle sitta på ratten och störa mig kraftigt. Jag var inte med på det och ville ha kompensation och fick tillbaka 10 000:- utan att ens behöva diskutera med återförsäljaren. Är säker på att jag skulle fått 15 ifall jag hade sagt det först.

Navigator är bara att glömma oavsett för det är för "mycket" kompensation. Du får troligtvis dina pengar för vad utrustningen kostar och vinterdäck som du kan kräva.

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Muttley
8 juni 2015 ·

FLindgren skrev:
Det är ju inte direkt återförsäljarens fel att fabriken har gjort fel heller.
Eller går ni till Elgiganten med kaffekokaren som inte funkar och kräver att ni får ett paket bryggkaffe som kompensation också?

Om man har lite stake kan du få kaffet med dig.   1 missnöjd kund talar illa om en affär för minst 20 st medans en nöjd kund talar om det för ett par stycken. 

Om försäljaren slänger med ordentlig kompensation så slipper de möjligtvis besvär i efterhand.   

Så länge inte kunden gjort fel så är de skitsamma var i kedjan de gått fel för de är försäljaren som har kontakten.

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
8 juni 2015 · 329 Inlägg

tkd_rille skrev:

FLindgren skrev:
Det är ju inte direkt återförsäljarens fel att fabriken har gjort fel heller.
Eller går ni till Elgiganten med kaffekokaren som inte funkar och kräver att ni får ett paket bryggkaffe som kompensation också?

Om man har lite stake kan du få kaffet med dig.   1 missnöjd kund talar illa om en affär för minst 20 st medans en nöjd kund talar om det för ett par stycken. 

Om försäljaren slänger med ordentlig kompensation så slipper de möjligtvis besvär i efterhand.   

Så länge inte kunden gjort fel så är de skitsamma var i kedjan de gått fel för de är försäljaren som har kontakten.

+1

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
DasAuto
8 juni 2015 · 2 751 Inlägg

FLindgren skrev:
Det är ju inte direkt återförsäljarens fel att fabriken har gjort fel heller.
Eller går ni till Elgiganten med kaffekokaren som inte funkar och kräver att ni får ett paket bryggkaffe som kompensation också?

En återförsäljare är oftast inte en märkesbunden säljare.
Beställer du en Audi hos Audi Hässleholm så ska det inte spela en roll vart det går fel, AUDI har gjort fel helt enkelt.
Vissa standarder skall hållas, såklart skall man inte lyncha säljaren men en kompensation är något som används och skall användas, det är inte direkt att företaget går 1:1 i tillverkningen och försäljningen av bilen, de tjänar en fin summa ändå.

Kan jämföra med mitt eget jobb som är ett serviceyrke, gör vi något fel eller våran leverantör, så kompenserar vi oftast kunden med att få "arbetet" utfört snabbare än vad det är tänkt.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Garpen86
10 juni 2015 · 13 Inlägg

Då har jag beställt en ny bil och fick navigation, p-sensor fram och röststyrning som kompensation. Säljaren skötte det hela mycket bra smile plus att jag fick behålla lånebilen.

Djo
10 juni 2015 · 10 157 Inlägg

Garpen86 skrev:
Då har jag beställt en ny bil och fick navigation, p-sensor fram och röststyrning som kompensation. Säljaren skötte det hela mycket bra smile plus att jag fick behålla lånebilen.

Suveränt Hoppas nästan gång att din bil stämmer med specifikationen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
10 juni 2015 · 329 Inlägg

Garpen86 skrev:
Då har jag beställt en ny bil och fick navigation, p-sensor fram och röststyrning som kompensation. Säljaren skötte det hela mycket bra smile plus att jag fick behålla lånebilen.

Fy fan vilken bra säljare! Du kan inte vara mer än nöjd!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
DasAuto
10 juni 2015 · 2 751 Inlägg

Garpen86 skrev:
Då har jag beställt en ny bil och fick navigation, p-sensor fram och röststyrning som kompensation. Säljaren skötte det hela mycket bra smile plus att jag fick behålla lånebilen.

Jag vill med få en felbeställning lol

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
_Thor_
10 juni 2015 · 512 Inlägg

Garpen86 skrev:
Då har jag beställt en ny bil och fick navigation, p-sensor fram och röststyrning som kompensation. Säljaren skötte det hela mycket bra smile plus att jag fick behålla lånebilen.

Jag kan lova att han ville göra sitt yttersta för att undvika ryktesspridning och behålla kunder osv.

Men självklart gick han också plus på affären.

RGH
10 juni 2015 · 134 Inlägg

Chippet- skrev:
varför ska man alltid ha kompensation för allt ??? ALLA gör misstag ibland !  inte så att det har skadat dig på något sätt att du får vänta lite längre eller ? + att du redan fått lånebil !

Håller helt och hållet med. Folk är så, ursäkta ordvalet, jävla giriga så jag tappar hopp om mänskligheten. Eller ja, nästan, finns ju iaf minst en person till som verkar tycka som jag :-) dom har erkänt sitt misstag och erbjuder lånebil, problem löst.
Fridens

BMW 318iS "T" (1990)
Putteliten
10 juni 2015 · 9 077 Inlägg

RGH skrev:

Chippet- skrev:
varför ska man alltid ha kompensation för allt ??? ALLA gör misstag ibland !  inte så att det har skadat dig på något sätt att du får vänta lite längre eller ? + att du redan fått lånebil !

Håller helt och hållet med. Folk är så, ursäkta ordvalet, jävla giriga så jag tappar hopp om mänskligheten. Eller ja, nästan, finns ju iaf minst en person till som verkar tycka som jag :-) dom har erkänt sitt misstag och erbjuder lånebil, problem löst.
Fridens

Då har jag 2 undringar här.

1. Om ni beställer en ny bil, och den saknar utrustning som ni beställt. Skulle ni då säga jaja det duger, ja tar den ändå och betalar summan för den ni beställt. Vilket lär vara dyrare än den bilen som kom...


Eller alt 2. Väljer att vänta på en ny bil och när säljaren säger att han vill kompensera detta så säger ni. Det är lugnt ja kan vänta ett tag till och behöver ingen kompensation + att ni inte tar lånebilen.

Senast redigerat av Putteliten (10 juni 2015)

Chippet-
12 juni 2015 · 86 Inlägg

Putteliten skrev:

RGH skrev:

Chippet- skrev:
varför ska man alltid ha kompensation för allt ??? ALLA gör misstag ibland !  inte så att det har skadat dig på något sätt att du får vänta lite längre eller ? + att du redan fått lånebil !

Håller helt och hållet med. Folk är så, ursäkta ordvalet, jävla giriga så jag tappar hopp om mänskligheten. Eller ja, nästan, finns ju iaf minst en person till som verkar tycka som jag :-) dom har erkänt sitt misstag och erbjuder lånebil, problem löst.
Fridens

Då har jag 2 undringar här.

1. Om ni beställer en ny bil, och den saknar utrustning som ni beställt. Skulle ni då säga jaja det duger, ja tar den ändå och betalar summan för den ni beställt. Vilket lär vara dyrare än den bilen som kom...


Eller alt 2. Väljer att vänta på en ny bil och när säljaren säger att han vill kompensera detta så säger ni. Det är lugnt ja kan vänta ett tag till och behöver ingen kompensation + att ni inte tar lånebilen.

Nej såklart så ska man ju absolut inte ta något man inte vill ha = det man inte beställt.
men problemet har ju aldrig varit att han har varit tvungen att ta den bilen med fel utrustning.

sen så är ju lånebil en kompensation, och sen att säljaren vill ge något mer är ju bara bra.
men sen att komma och kräva att man ska ha vissa saker är för mej bara rätt girigt.

och om jag skulle ta lånebil beror ju lite på hur min situation ser ut,  om man har något bil eller inte.

Johan85 Avstängd
12 juni 2015 · 1 418 Inlägg

beställer ja en ny bil och inte får det ja har beställt så kommer ja kräva lånebil, alt min bil tillbaka under tiden om ja bytt in den utan pris dropp, från det datum bilen skulle anlänt och att ja ska ha massa grejer extra eftersom förlorad arbetsinkomst när man ska hämta bilen, så igentligen borde man kräva några fria servisar

it_mutt Avstängd
12 juni 2015 · 10 388 Inlägg

Johan85 skrev:
beställer ja en ny bil och inte får det ja har beställt så kommer ja kräva lånebil, alt min bil tillbaka under tiden om ja bytt in den utan pris dropp, från det datum bilen skulle anlänt och att ja ska ha massa grejer extra eftersom förlorad arbetsinkomst när man ska hämta bilen, så igentligen borde man kräva några fria servisar

Tveklöst bland "Topp 5" över jobbiga inlägg att läsa.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
NIzmO Ollikkala Racing
13 juni 2015 · 1 724 Inlägg

Klart man ska ha kompensation, tänkt er själv att invrigt vänta flera månader på sin nya bil och sen är det fel och du får vänta flera månader till.
Att få sitta i en lånebil under tiden är givet och en klen tröst men knappast nån kompensation.

En ny bil med kund-specificerad utrustning kan ta 3-4 månader att få hem.

- Time Attack -
RGH
15 juni 2015 · 134 Inlägg

Chippet- skrev:

Putteliten skrev:

RGH skrev:

Håller helt och hållet med. Folk är så, ursäkta ordvalet, jävla giriga så jag tappar hopp om mänskligheten. Eller ja, nästan, finns ju iaf minst en person till som verkar tycka som jag :-) dom har erkänt sitt misstag och erbjuder lånebil, problem löst.
Fridens

Då har jag 2 undringar här.

1. Om ni beställer en ny bil, och den saknar utrustning som ni beställt. Skulle ni då säga jaja det duger, ja tar den ändå och betalar summan för den ni beställt. Vilket lär vara dyrare än den bilen som kom...


Eller alt 2. Väljer att vänta på en ny bil och när säljaren säger att han vill kompensera detta så säger ni. Det är lugnt ja kan vänta ett tag till och behöver ingen kompensation + att ni inte tar lånebilen.

Nej såklart så ska man ju absolut inte ta något man inte vill ha = det man inte beställt.
men problemet har ju aldrig varit att han har varit tvungen att ta den bilen med fel utrustning.

sen så är ju lånebil en kompensation, och sen att säljaren vill ge något mer är ju bara bra.
men sen att komma och kräva att man ska ha vissa saker är för mej bara rätt girigt.

och om jag skulle ta lånebil beror ju lite på hur min situation ser ut,  om man har något bil eller inte.

Min vän

BMW 318iS "T" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang