3387
Sök

Köpråd Volvo 850 2,5 144 HK 1997

Stars can't shine without Darkness
80 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
Hej !
Har sökt runt för att hitta nackdelar och fördelar med just denna modell av 855.
Det är så att jag eventuellt byter till mig en 850 nu i veckan, automat med 144 hk motorn.
Det är så att hastighetsmätaren har gett upp , men enligt ägaren så är det bara att byta givaren som kostar ungefär 200 kr.

Det jag funderar på är om det kan leda till några andra problem ? Eller om det bara är ett enkelt fel att åtgärda.
Vill inte ha en bil som krånglar då jag måste ha den som pendlar bil.

Har saknat 850 så mycket så kom just denna bilen upp och blev så glad.
Är det något med just denna 144 hk som krånglar ?
Är van med en T5R som enbart krånglat med oljeläckaget mellan motor o låda. Så det vet jag är standard på alla 850.

Vore tacksam för snabbt svar då det eventuella bytet kommer ske antingen imorgon eller på torsdag.
Med vänlig hälsning Amini

Fear No Speed

1 803 Inlägg
8 juni 2015
Om hastighetsmätaren lagt av så är det antingen instrumenthuset som gett upp (ovanligt) eller så givaren vid vänster framhjul (mer vanligt). Om det är givaren så lär inte heller ABS fungera som det ska, och det är inte säkert att det är givaren heller för det kan mycket väl vara ABS-kransen som rostat bort eller så är det avbrott på kabeln dit. Kolla så att ABS-lampan tänds upp när man slår på tändningen och slocknar efter ett par sekunder.
Det är en del demontering för att kunna byta givare eller krans.
Jag hade nog på något vis sett till att få läst ut felkoderna innan köp så det inte är mer som spökar.

Kolla också färgen på oljan i automatlådan.
Spindelleder fram är ju en akilleshäl på dessa.

I övrigt är det nog varken mer eller mindre problematiskt att äga denna än någon annan modell.

80 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
Han säger att det givaren som sitter på växellådan som behöver bytas för att få igång hastighetsmätaren.
Stämmer inte det ?

Fear No Speed

80 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
Amini skrev:
Han säger att det givaren som sitter på växellådan som behöver bytas för att få igång hastighetsmätaren.
Stämmer inte det ?

Han har nämligen försökt att byta instrumentpanel, men det funkade inte. Bilen är besiktigad förra månaden så detta måste ju ha hänt efter. eller så har han lånat en givare.

Fear No Speed

1 803 Inlägg
8 juni 2015
På en -97a så får hastighetsmätaren sin signal från ABS-enheten, jag TROR att det är vänster fram som styr denna signal. Så har du otur kan det vara ABS-enheten som gett upp.
På de äldre däremot togs signalen från växellådan.
Senast redigerat av Hilmer (8 juni 2015)

80 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
ändå när jag söker efter givaren till hastighetsmätaren på bildemonteringar så står den att den sitter på växellådan.
Nu börjar jag bli lite fundersam, jag vill ju jättegärna ha denna bilen.

Fear No Speed

1 803 Inlägg
8 juni 2015
92-95 tar signal från givare på växellådan, 96- tar sin signal från ABS-enheten.

80 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
Borde jag avstå den här bilen ?
Bilen är för övrigt i jättefint skick. Besiktigad den 20/5-2015

Fear No Speed

80 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
Kan man verkligen med att ta med en dator och felsöka bilen ?
Finns det inget annat sätt att ta reda på om det är fel på ABS?
Vill ju inte ha en krångelbil. Men hur fick han igenom den på besiktningen?

Fear No Speed

1 803 Inlägg
8 juni 2015
Avstå eller ej, ja det är ju enbart du själv som kan svara på den frågan egentligen!
Hur kommer bilen att repareras, kommer du själv att fixa eller kommer du att lämna den på verkstad?
Det är ju sådant man får ta med i beräkningen. Felet i sig är relativt enkelt även om det krävs en hel del demontering om det handlar om en krans eller givare.
Är det ABS-enheten så är den enkelt att plocka ur och löda, det finns många bra guider kring detta om man söker.
Om det är fel på ABSen så lär ju indikatorlampan påvisa detta, OM den finns kvar alls då många löser problemet genom att plocka ur lampan...

Ett sånt här fel kan ju uppkomma plötsligt, för antingen är det ju helt eller inte! Så det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett fel som fuskats genom bilprovningen.

80 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
Har bestämt mig för att chansa. smile.
Bilen är såpass fint i skicket för övrigt. Och har allt jag vill ha. Har en del grejer liggandes hemma till 850. Annars så får jag lösa det om det skulle vara ett större problem.

Fear No Speed

Sök