Hellbergarns Packard - I snigelfart för framgång

2015 hämtar en skäggig hedning hem denna vagn från en grannsocken i Närke. Bedagad, dåligt ommålad och med rost lite varstans men med ett besked från SBP att kärran var trafikduglig. Vad hände sen? Följ med här :)
  • 60 Följare
  • 97 638 Visningar
  • Projektet avslutat 15 augusti 2020
JohnWayne
18 september 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Jasså, du har också en Grålle big_smile

Jajemen! En av dom sista med 120cui continental motor smile

Vår är en Standard diesel årsmodell 1954.

turbo57
18 september 2015 · 1 011 Inlägg

Nu blir jag nästan avundsjuk, inte på stenen men hur det förmodligen blir när du är färdig med verkstan:)

Bob-Miller
18 september 2015 · 1 312 Inlägg

Glöm OSB skivor på väggarna om du inte klär dom me gips direkt...har såna utan gips i min maskinhall,dom har slått sig fruktansvärt..o så suger dom ut allt ljus om du inte målar skiten....ja har målat allt vitt nu,,jösses vilken skillnad..

turbo57
18 september 2015 · 1 011 Inlägg

vanlig råspont under gips är perfekt:)

vEight Baronen
18 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Jasså, du har också en Grålle big_smile

Jajemen! En av dom sista med 120cui continental motor smile

Vår är en Standard diesel årsmodell 1954.

Dom är rara dom också! Framförallt är dom inga bensinalkisar som denna. Min är från -48. Det är en liten bastard. Baserat på grålleklubben i sverige så tillverkades dom inte upp till detta serienummer med continental. Så förmodligen kan jag smälla grålleklubben på fingrarna och säga fel fel fel fel! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
18 september 2015 · 1 434 Inlägg

turbo57 skrev:
Nu blir jag nästan avundsjuk, inte på stenen men hur det förmodligen blir när du är färdig med verkstan:)

Tack så mycket! Detta är den låga delen av verkstan där jag tänkt ha svetsbänken,  framtida svarven och liknande. smile I nästa bås ska 2pelarn stå för där har jag typ 8m i takhöjd.. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
18 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Glöm OSB skivor på väggarna om du inte klär dom me gips direkt...har såna utan gips i min maskinhall,dom har slått sig fruktansvärt..o så suger dom ut allt ljus om du inte målar skiten....ja har målat allt vitt nu,,jösses vilken skillnad..

I lagården är det putsade tegelväggar så det blir bara dubbelgips i taket. Men i andra hallen blir det eventuellt plåt smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
19 september 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

Jajemen! En av dom sista med 120cui continental motor smile

Vår är en Standard diesel årsmodell 1954.

Dom är rara dom också! Framförallt är dom inga bensinalkisar som denna. Min är från -48. Det är en liten bastard. Baserat på grålleklubben i sverige så tillverkades dom inte upp till detta serienummer med continental. Så förmodligen kan jag smälla grålleklubben på fingrarna och säga fel fel fel fel! smile

Även experterna kan ha fel smile

vEight Baronen
19 september 2015 · 1 434 Inlägg

Haj haj!

Fick ett ryck idag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-ac0dd42a22611c7d9943ad4ae9466d5f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-0bef5c824bc3521aafcb99ef48033b57.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-28d172001dd5a06edc7b45c0cfaacedb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-64dc77225525994214f92cf9428a76fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-377c595b050b21b41308a84bfe605667.jpg

Så nu kan man väl säga att hälften är ute. Finns lite foderbord kvar att slå ut men det tar jag som terapiarbete när jag haft en dålig dag på jobbet. Avreagering! cool

Nu ska jag äta hambörjare och dricka en öl.

God afton mina vännerrrr smile

Elbilar kan dra åt helvete.
HG_
19 september 2015 · 2 484 Inlägg

lol Du kan ju alltid sälja stenen som avfall från Berlin muren. Så kan du få in en liten hacka. lol

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
vEight Baronen
19 september 2015 · 1 434 Inlägg

HG_ skrev:
lol Du kan ju alltid sälja stenen som avfall från Berlin muren. Så kan du få in en liten hacka. lol

Affärside! smile Ska jag ta betalt per kilo?

Elbilar kan dra åt helvete.
Bob-Miller
19 september 2015 · 1 312 Inlägg

Hahaha,,går de inte tungt me punka på kärran,?????????blir för jävla bra de där...smile

vEight Baronen
19 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Hahaha,,går de inte tungt me punka på kärran,?????????blir för jävla bra de där...smile

Haha, jo som fan smile Men jag skiter i det just nu. Lägger i en ny slang där sen smile Kånkade upp en stenbumling på kärran förut som nog säkert vägde 75kg. Sprängd granit! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
21 september 2015 · 1 434 Inlägg

Godkväll!
Inte mycket att förtälja men nångång i november kommer mina pys prylar. Och då snackar vi inte pilsner utan luftbälgar. Kan åandrasidan inte stå för, i dagsläget, att jag inte kommer knäppa några tyskimporterade mjödkannor vid monteringen av ovan nämnda pys prylar. Vi lär bli varse..
Nog om det..
Har lastat sten idag.. Lägger inte upp nån bild på det utan ni får titta på föregående bilder och föreställa er vad jag gjort. Jag hade kläder på mig så låt inte fantasin skena iväg..

Har gått och lurat på vad det skulle kosta att få en kopparpackning utskuren till thunderbolten. Ifall man skulle vilja överladda den gamle svarten. Det är populärt med överladdning på dessa hyvelbänkar i Amerikat så jag är inte den ända som gjort kantarellstuvning på små prickiga svampar, det har dom på andra sidan vattenpölen också gjort.

Igår tröskade jag vete. Gick bra. Lekte lite efteråt på stubben med pickupen . Gick bra det med. Börjar faktiskt gilla den bilen! smile

För att inte tråka ut er helt och hållet med bildlösa updates så kommer här en bonusbild på rördragningen på min grålle. (Lite tillägnad JohnWayne som också rattar grålle)
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-1d325185f7d1f674f5a5769b9c781dd7.jpg
Bonnasmide från tidigt 50tal i ett fattigt (eller snålt..) Närke.

Ja, mer än så va det inte. Nu ska jag krypa ner i sänghalmen och drömma om gipsskivor och makadam.

Godnatt mina vännerrrr smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
22 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:
Man tackar smile

Dagens ungdom fattar inte hur man kunde åstadkomma någonting på åkern med så små traktorer som dessa. Man jämför med dagens jätte Valtra/Valmet, John Deere och liknande. Men om man jämför med en häst så kunde Grållen göra underverk smile

Ja, dom har en otrolig framkomlighet! Störst är inte alltid bäst. Nu i skördetid som exempel så har ju regnet gjort så att marken inte bär överallt. Då kommer 3miljoner kronors tröskorna inte fram och således blir grödan kvar på åkern. Vi kör med två ekipage för under 100.000kr totalt. Två gamla Sampo, som tillsammans skördar 22fot. Dessa tröskorna är så lätta så dom går att köra på grumligt vatten nästan. Så när vi har skördat färdigt så har storfräsarna massor kvar smile Om dom inte har tröskorna med banddrift såklart, dom går fram.. tongue

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
22 september 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Man tackar smile

Dagens ungdom fattar inte hur man kunde åstadkomma någonting på åkern med så små traktorer som dessa. Man jämför med dagens jätte Valtra/Valmet, John Deere och liknande. Men om man jämför med en häst så kunde Grållen göra underverk smile

Ja, dom har en otrolig framkomlighet! Störst är inte alltid bäst. Nu i skördetid som exempel så har ju regnet gjort så att marken inte bär överallt. Då kommer 3miljoner kronors tröskorna inte fram och således blir grödan kvar på åkern. Vi kör med två ekipage för under 100.000kr totalt. Två gamla Sampo, som tillsammans skördar 22fot. Dessa tröskorna är så lätta så dom går att köra på grumligt vatten nästan. Så när vi har skördat färdigt så har storfräsarna massor kvar smile Om dom inte har tröskorna med banddrift såklart, dom går fram.. tongue

Störst och dyrast är sällan bäst. Jasså ni använder finska Sampo smile

vEight Baronen
22 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Man tackar smile

Dagens ungdom fattar inte hur man kunde åstadkomma någonting på åkern med så små traktorer som dessa. Man jämför med dagens jätte Valtra/Valmet, John Deere och liknande. Men om man jämför med en häst så kunde Grållen göra underverk smile

Ja, dom har en otrolig framkomlighet! Störst är inte alltid bäst. Nu i skördetid som exempel så har ju regnet gjort så att marken inte bär överallt. Då kommer 3miljoner kronors tröskorna inte fram och således blir grödan kvar på åkern. Vi kör med två ekipage för under 100.000kr totalt. Två gamla Sampo, som tillsammans skördar 22fot. Dessa tröskorna är så lätta så dom går att köra på grumligt vatten nästan. Så när vi har skördat färdigt så har storfräsarna massor kvar smile Om dom inte har tröskorna med banddrift såklart, dom går fram.. tongue

Störst och dyrast är sällan bäst. Jasså ni använder finska Sampo smile

Japp, en Sampo och en Massey Ferguson. Fast ferguson tröskan är egentligen en Sampo. Precis likadana är dom utseendemässigt. Det som skiljer är att ferguson tröskan är röd, har perkins motor och 2fot bredare skärbord.

Sen har vi en Valtra också tongue

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
22 september 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

Ja, dom har en otrolig framkomlighet! Störst är inte alltid bäst. Nu i skördetid som exempel så har ju regnet gjort så att marken inte bär överallt. Då kommer 3miljoner kronors tröskorna inte fram och således blir grödan kvar på åkern. Vi kör med två ekipage för under 100.000kr totalt. Två gamla Sampo, som tillsammans skördar 22fot. Dessa tröskorna är så lätta så dom går att köra på grumligt vatten nästan. Så när vi har skördat färdigt så har storfräsarna massor kvar smile Om dom inte har tröskorna med banddrift såklart, dom går fram.. tongue

Störst och dyrast är sällan bäst. Jasså ni använder finska Sampo smile

Japp, en Sampo och en Massey Ferguson. Fast ferguson tröskan är egentligen en Sampo. Precis likadana är dom utseendemässigt. Det som skiljer är att ferguson tröskan är röd, har perkins motor och 2fot bredare skärbord.

Sen har vi en Valtra också tongue

Se man på smile Väldigt Finländskt där smile

vEight Baronen
22 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

Störst och dyrast är sällan bäst. Jasså ni använder finska Sampo smile

Japp, en Sampo och en Massey Ferguson. Fast ferguson tröskan är egentligen en Sampo. Precis likadana är dom utseendemässigt. Det som skiljer är att ferguson tröskan är röd, har perkins motor och 2fot bredare skärbord.

Sen har vi en Valtra också tongue

Se man på smile Väldigt Finländskt där smile

Ja, farsan har hålt Valmet/Valtra högt sen han gick på lantbruksskolan. Sampo har vi kört hela min livstid. Jag gillar dom också, men min favorit är stora Zetor traktorer från 80talet! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang