3919
Sök

Hur arbetar civilpolisbilar?

Avstängd
84 Inlägg
22 juni 2015
Trådstartare
Tjena!

Märkte något skumt idag, därav frågan. En svart Volvo V70 med tonade rutor har stått parkerad längs en väg nära mig i över tre timmar nu. Saken är den att den står olovligt parkerad då det är en huvudled och den står även precis bredvid en busshållplats. Med tanke på att den stått där i tre timmar så känns det som att någon sur gubbe eller gumma hade ringt parkeringsvakter, men nej. Den har stått där i ca tre timmar.

När jag passerade bilen kan jag ha kört ca 20 km/h över hastighetsgränsen, och därav är jag lite nojig. Kan det vara en civilare som står och mäter hastigheter? Det satt ingen i bilen. När jag slog på regnumret visar det sig även att bilen står på en privatperson. Står alla civilbilar på Polismyndighetern?

Är jag överdrivet nojig eller kan det vara en civilare?

Bike
22 juni 2015
Man brukar kunna se om det är civilare om man tittar lite mer noga
ex gömda ljus i grillen
och lite annat smått och gott

Polisen brukar vara väldigt förtjust i extraljus fram på ofta 2

201 Inlägg
22 juni 2015
aricharliegold skrev:
Tjena!

Märkte något skumt idag, därav frågan. En svart Volvo V70 med tonade rutor har stått parkerad längs en väg nära mig i över tre timmar nu. Saken är den att den står olovligt parkerad då det är en huvudled och den står även precis bredvid en busshållplats. Med tanke på att den stått där i tre timmar så känns det som att någon sur gubbe eller gumma hade ringt parkeringsvakter, men nej. Den har stått där i ca tre timmar.

När jag passerade bilen kan jag ha kört ca 20 km/h över hastighetsgränsen, och därav är jag lite nojig. Kan det vara en civilare som står och mäter hastigheter? Det satt ingen i bilen. När jag slog på regnumret visar det sig även att bilen står på en privatperson. Står alla civilbilar på Polismyndighetern?

Är jag överdrivet nojig eller kan det vara en civilare?

Nej alla polisbilar som är aktiva inom trafik eller närliggande områden är alltid skrivna på Polismyndigheten.
Vill tro att alla är det men det kan INGEN utomstående veta säkert smile

Det är troligen någon som lämnat bilen där bara. Det finns civilbilar som inte har något avslöjande alls utåt. Så man kan inte helt förlita sig på diverse lyktor, antenner, toning eller liknande. Jag har blivit stannad i en gammal svart smutsig 900 utan någonting. Dom hade bara en handhållen skylt inne i bilen.

1 705 Inlägg
22 juni 2015
Kolla om den har någon reklam på exempelvis skylthållaren.
Polismyndigheten får inte göra reklam för privata företag så dom har aldrig något firmanamn på skylthållaren, vilket i princip alla andra bilar har som standard.

Dock händer det faktiskt att trafikpolisen åker runt i hyrbilar, och då kan det förstås vara reklam på den ändå.

1 354 Inlägg
22 juni 2015
rcy skrev:
Kolla om den har någon reklam på exempelvis skylthållaren.
Polismyndigheten får inte göra reklam för privata företag så dom har aldrig något firmanamn på skylthållaren, vilket i princip alla andra bilar har som standard.

Dock händer det faktiskt att trafikpolisen åker runt i hyrbilar, och då kan det förstås vara reklam på den ändå.

Har dom något annat val än att åka hyrbil när halva flottan står på verkstad? lol

Nejdå skoja bara, kunde inte låta bli.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
22 juni 2015
Jodå polisen kan ha reklam på skylthållaren, på mitt gamla jobb hade vi några polisbilar som var skrivna på våran firma och hade våran reklam (bilfirma) för att vara "extra civila" så att säga.

Man är aldrig säker wink

- Time Attack -

Muttley
22 juni 2015
Bike skrev:
Man brukar kunna se om det är civilare om man tittar lite mer noga
ex gömda ljus i grillen
och lite annat smått och gott

Polisen brukar vara väldigt förtjust i extraljus fram på ofta 2

Säg det till den bilen som stoppa mig wink. Hade du ens kunnat se dioderna utan att trycka in huvudet i grillen har du supersyn.  Enda som ens tala om att de var en civil var kameran placerad till höger om innerspegeln

Men denna Volvo kan säkert vara en som havererat ?

1 705 Inlägg
23 juni 2015
NIzmO skrev:
Jodå polisen kan ha reklam på skylthållaren, på mitt gamla jobb hade vi några polisbilar som var skrivna på våran firma och hade våran reklam (bilfirma) för att vara "extra civila" så att säga.

Man är aldrig säker wink

Då har reglerna ändrats, tidigare fick inte polismyndigheten göra reklam för privata aktörer eftersom det är statligt.

Sök