4636
Sök

Behöver hjälp. Många frågor ang köp

1 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
God kväll!

Går i tankarna på att köpa bil (Begagnad). Jag hade tänkt köpa en tysk bil för 250.000kr (+25.000).
Är i 30års åldern och haft haft körkort sen jag var 18. Haft bil/ar sen jag fick körkort som jag inte behövt finansiera själv då jag arbetat inom familjens företag. Flyttade för några år sedan för att studera och har nyligen fått ett nytt jobb och är nu billös för första gången på länge.

Det jag undrar är hur jag kommer undan på billigast och smartaste sätt? Jag hade tänkt betala ca 80.000kr kontant vid ett eventuellt köp.

Jag har en bostadsrätt som är värderad till 700.000kr mer än när jag köpte den. Tjänar 31k innan skatt.

Hur hade ni gjort?

Tagit lån på resterande summan?

Bakat in bilen i lägenhetslånet?

Är det smartare att familjeföretaget står som ägare på bilen och jag betalar mina föräldrar för kostnaderna? Eller att företaget leasar en bil som jag betalar månadskostnaden för och sedan köper ut efter x antal år?

Känns som en djungel. Vet inte hur många trådar jag läst men blir inte klokare då alla förespråkar "sina" sätt. Jag har ju en del valmöjligheter, hur kommer jag undan smartast och billigast?

Kom gärna med synpunkter. All hjälp uppskattas!

The Sitch
Senast redigerat av TheSitch (9 juli 2015)

Sök