Queenie skrev:
Hej,
så här ligger det till:
Jag kommer inom ca ett år behöva införskaffa ytterligare en bil pga flytt. Har för närvarande en 9-3 SC '06 som får fungera som barntransportör.
Jag kommer alltså behöva en andrabil eller vad man ska säga. Ska bara använda den till och från jobbet (ca 4 mil tur och retur) vilket inte ställer särskilt höga krav på vare sig komfort eller utseende, billig skatt och försäkring väger desto tyngre.
Tanken är att jag inom tre år (2018) ska köpa en nyare kombi och ha kvar Saaben och använda den som extrabil. Behöver alltså spara ihop pengar till dess så en billig bil är jag ute efter.
Då står jag inför tre val som jag kan se det:
Alternativ 1: Jag köper en bil kontant för max 15 000:-. Finns en hel del potentiella bilar inget snack om saken men det slår mig att alla bilar riskerar att ramla ihop dagen efter jag köpet. Och att reparera en bil för nära på bilens värde känns inte lockande.
Alternativ 2: Jag hittar en bil för ca 50 000 och lägger 10 000 kontant och tar ett lån på resten som jag betalar av på 2 år vilket blir totalt ca 52-53 000 med ränta. För 50 000 kan jag nog hitta en bil som är helt okej, självklart kan även denna gå sönder vilket känns så där.
Alternativ 3: Privatleasing. Säg att jag letar upp den billigaste bilen (typ Seat Ibiza 1.2 för ca 1400/mån) då har jag en fast kostnad som om inget oförutsett inträffar, kommer ligga inom en rimlig gräns. Fördelen är då att jag får en sprillans ny bil med all säkerhet och alla garantier på köpet. Denna lämnar jag då tillbaka efter 3 år och köper min "nya" bil.
Alt 1 är alltså mest ekonomiskt förutsatt att bilen inte går sönder/måste repas stup i kvarten.
Alt 2 känns mest riskabelt då en bil för 50' kan vara lika rutten som en bil för 15'.
Alt 3 känns mest "safe", men det är ändå 30-40' jag inte kan spara till den nya bilen.
Ge mig lite tips och synpunkter, hur skulle ni ha gjort??