5224
Sök

Min abs låter konstigt!

bullsmugglare
190 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
har fått lite problem med min Ford explorer 96:a o hoppas på att nån kan gissa sej till vad det kan vara för fel.

Det är som så att när man bromsar in med bilen och kommer ner till ca 10 kmh så börjar det knacka, låter lite som ett drev eller liknande som kuggar över.
och så låter den tills bilen står stilla.

nån som har en aning om vad det kan vara??

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"

498 Inlägg
17 december 2006
det brukar låta och ta emot lite i pedalen när man bromsar till lite hårdare.. då funkar abs:en

eller det är inte så du menar?

bullsmugglare
190 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
trycker man till ordentligt så slutar det låta men såfort pedalen kommer upp lite igen så börjar det "kugga igen"

nån bra ide?

och pedalen vibrerar i takt med ljudet om man säger.. fan vad bra jag är på o förklara *skrattar*

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
18 december 2006
Testa på en grusväg (ganska löst grus helst ej fruset) med att slå på en tvärnit. blir det tydliga riv/släpspår efter däcken så låser hjulen och då tyder det på fel i absen.
Är det däremot så man i princip kan se däckmönstret (kanske något "pulserande" mönster) så verkar absen vara i funktion.

9 108 Inlägg
18 december 2006
Det du känner är ju ABSen som går i för att hjulen inte ska låsa sig, det är helt normalt.. Lärde dom dig inte det på halkkörningen/bilskolan?

bullsmugglare
190 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
jo men det här är inte alls som när en vanlig abs går i, det vet jag ju självklart hur det låter.

och Absen funkar som den ska, inga problem alls med det och dom sa inte ett ljud om det på bes=) och man märker att hjulet inte låser sej.

Men det smattrar rätt ordentligt precis som något skulle kugga över eller nått i den stilen. fan det är skit svårt o förklara...

Men jag får väl lämna in skiten o kolla vad det är, tack för ideerna iafa=)

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
19 december 2006
Om abs:en funkar som den ska varför ska du då lämna in bilen? "Hej kan du felsöka min fungerande abs?" Har du nyligen köpt bilen? Isf kanske abs:en låter lite olika på olika bilar så tror du att nåt är fel bara....

bullsmugglare
190 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
sådär ska inte en abs låta, hade du hört ljudet hade du förstått=) man hör det liksom över stereon o allt=)

Nått är fel! och det kan ju vara kul o byta grejerna innan allt går sönder helt och kanske ta med sej nå annat.

9 108 Inlägg
19 december 2006
Åk förbi ett fordonsgymnasium eller någonting och fråga om en snabb koll.. Onödigt att betala dyra felsökningskostnader om ABSen funkar.

bullsmugglare
190 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
fan det där var en bra ide=)
kanske ska ringa in till lindeskolan o be dom kolla, tackar tackar

bullsmugglare
190 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Ricaro skrev:
Kan ju börja med att kolla kransarna så det är hela och rena. Hade liknande problem med min Volvo att abs:n förde ett himla liv när man bromsade. Var då en av kransarna som var trasiga och därför gick abs:n in och jobbade samt att den förde ett riktigt oväsen eftersom själv avläsning blev felaktig vid det hjulet.

Det skulle det kunna vara ja... ska riva isär det o kolla på fredag, nu när jag tänker efter så låter det fan från v fram.

tackar så mycket!

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
19 december 2006
herr lilltroll skrev:
sådär ska inte en abs låta, hade du hört ljudet hade du förstått=) man hör det liksom över stereon o allt=)

Nått är fel! och det kan ju vara kul o byta grejerna innan allt går sönder helt och kanske ta med sej nå annat.

Joo ijfs, lycka till i vilket fall!

Sök