TS_quattro
fyrkrafsare
29 juni 2005
· 1 443 Inlägg
det var därför jag gav panelfiltret som exempel, ett panelfilter sätts i original luftburk och inte på sugsidan av lmm-huset som ett öppet filter. ett panelfilter sitter i luftburken ca 5 cm under lmm + insugstrumpet vilket gör att risken för att suga in olja i luftmassemätaren är väldigt liten... K&N har relativt billiga panelfilter av mycket hög kvalitet, de finns t.ex att köpa från www.quattro.se för att ta ett exempel.
en sak man ska ha i åtanke är att ett bomullsfilter släpper igenom mer skit än ett originalfilter av papper, de ger dock lite lägre motstånd som i en sugmotorbil ger lite rappare respons och eventuellt aningens bättre bottenvrid när man stampar på gasen...
men man ska självklart inte smeta på för mycket olja även om det är ett panelfilter, det är dock inte lika känsligt som om man har ett öppet filter, tänk på att endast använda de rengöringsmedel och oljor/fett som tillverkaren föreskriver samt att inte rengöra filtret med tryckluft eller torka det med t.ex en hårfön, detta kan skada bomullsväven så att filret blir direkt farligt att använda om man inte vill ha in skit i motorn...
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!