Nytt luftfilter i en Audi A3 1,8

tottnass Audi | Nybilar
29 juni 2005 · 51 Inlägg

Tja! ska sätta in ett nytt luftfilter i en A3 för att få lite shysstare ljud...o få den att gå lite bättre..nån som har gjort samma "operation"?

// Tottnass
TS_quattro fyrkrafsare
29 juni 2005 · 1 443 Inlägg

om det är en vanlig A3 1.8 sugmotor ska du ha ett panelfilter, men förvänta dig ingen extra effekt av att byta filtret du får lite rappare respons men det är i stort sett allt. om du vill att den ska låta bättre så häng på ett sportavgassystem...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Psychotic Brum säger bilen.
29 juni 2005 · 394 Inlägg

Hej på dig glade audi vänn big_smile

Något du bör vara medveten om är att om bilen har lmm (Luft masse mätare)
så är den mycket känslig när man kör med sport luft filter som man måste olja in.. det är mycket vanligt att dom går sönder..
(vet inte om 1.8an har lmm)

själv kör jag med just sport filter och lmm men är alltid extremt försiktig när det är dags att tvätta och olja in filtet.. så det går men man får väga om det det är värt risken. själv gör jag allt för att bilen ska vara kul at köra wink

annars så är det inga problem.. bara att skruva bort orginal och montera de nya..
men se till att ha en avskärmning från motorn så att du inta drar in varm luft i filtret för så kan det bli att bilen går sämre en med orginal..

Senast redigerat av Psychotic (29 juni 2005)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
TS_quattro fyrkrafsare
29 juni 2005 · 1 443 Inlägg

det var därför jag gav panelfiltret som exempel, ett panelfilter sätts i original luftburk och inte på sugsidan av lmm-huset som ett öppet filter. ett panelfilter sitter i luftburken ca 5 cm under lmm + insugstrumpet vilket gör att risken för att suga in olja i luftmassemätaren är väldigt liten... K&N har relativt billiga panelfilter av mycket hög kvalitet, de finns t.ex att köpa från www.quattro.se för att ta ett exempel.
en sak man ska ha i åtanke är att ett bomullsfilter släpper igenom mer skit än ett originalfilter av papper, de ger dock lite lägre motstånd som i en sugmotorbil ger lite rappare respons och eventuellt aningens bättre bottenvrid när man stampar på gasen...
men man ska självklart inte smeta på för mycket olja även om det är ett panelfilter, det är dock inte lika känsligt som om man har ett öppet filter, tänk på att endast använda de rengöringsmedel och oljor/fett som tillverkaren föreskriver samt att inte rengöra filtret med tryckluft eller torka det med t.ex en hårfön, detta kan skada bomullsväven så att filret blir direkt farligt att använda om man inte vill ha in skit i motorn...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang