Köpråd: Bilar med/utan Startspärr?

Auto-man
9 augusti 2015 · 551 Inlägg

Provade en Renault Scenic JA som var toppen men är nerskriven och det värsta är nog Startspärren. Bra emot tjuvar men inte bra när det krånglar.
Den här är gammal, vilka mer har det som original?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
dawwe ...has left the building...
9 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

I princip alla bilar från o med årsmodell 1996 har startspärr.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
-matte En Medlem
9 augusti 2015 · 405 Inlägg

Du kanske ska titta på en annan bil? Inte direkt så att utbudet är för litet...

Auto-man
9 augusti 2015 · 551 Inlägg

-matte skrev:
Du kanske ska titta på en annan bil? Inte direkt så att utbudet är för litet...

Vi har flera och tittar på flera men det står sällan om startspärr när man köper.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Bilnorden
9 augusti 2015 · 294 Inlägg

Tror att det är krav på startspärr från 1998.

Muttley
9 augusti 2015 ·

Rorys skrev:

-matte skrev:
Du kanske ska titta på en annan bil? Inte direkt så att utbudet är för litet...

Vi har flera och tittar på flera men det står sällan om startspärr när man köper.

Räkna med att alla nyare bilar har det.  Du får nog hålla dig till före 92 för att vara säker på att slippa startspärr.

Men frågar vad du är rädd för med startspärr?   Jag har aldrig haft problem med någon bil pga det.

xXSammy
9 augusti 2015 · 6 576 Inlägg

Så länge man håller batteriet friskt och inte kastar nyckeln i väggen dagligen så krånglar sällan startspärren.

De/Dem
torsen
9 augusti 2015 · 7 238 Inlägg

dawwe skrev:
I princip alla bilar från o med årsmodell 1996 har startspärr.

Mjaa, är det inte från och med 1998 årsmodell?
Inte helt säker, men rätt så.
Kan ju naturligtvis variera för vilken marknad bilen är byggd.

wink

JFfoto
9 augusti 2015 ·

Första gången man läser att startspärr är avgörande köp för en bil, och varför oroa sig just för det? är väl lika som att oroa sig för att bränslepumpen eller något annat ska krångla?

Auto-man
9 augusti 2015 · 551 Inlägg

"Ett annat fel är problem med nycklar och lås. Det beror ofta på en trasig fjärrsändare i nyckeln. Då går inte bilen att starta. En ny nyckel måste programmeras in. Dörrar som går i baklås förekommer också."
http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … enic-12493

Vi har en 7 år gammal nu av annat märke och  ingen startspärr vad jag vet.

Googlar man på RS får man fram många som haft problem med just den, nyckeln och startspärren som är dyrt att fixa.

Vad fan ska jag med startspärr till för en bil ingen tjuv vill ha men kan stoppa min?

Startspärr från 98, verkligen?

Säljaren bytte till en nästan ny bil liksom en till jag känner, får kolla om de vet. Borde rimligen komma upp i sök?

Jag ska inte ha den så värst ofta och skulle kunna chansa, men den som ska till dagis och jobbet vill ha något pålitligt.

Senast redigerat av Rorys (9 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
9 augusti 2015 ·

Jag tror faktiskt du är nojjig.   
Du har säkert en startspärr i den 7 år gamla bilen.

Vågar påstå att du ska vara mer orolig för att köpa en bil med batteri överhuvudtaget då de blir dåliga oftare än en startspärr.

Lasse62
9 augusti 2015 · 292 Inlägg

Immobiliser är ett lagkrav från 1998 men flertalet tillverkare i Europa införde systemet redan i mitten på -90 talet.

Fjärrlås och Immo är två skilda saker och sammanfattningen i Vi Bilägare inte riktigt korrekt, ett ej fungerande fjärrlås innebär sällan problem med att starta bilen, ej heller ett dåligt batteri i nyckeln.

Auto-man
9 augusti 2015 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag tror faktiskt du är nojjig.   
Du har säkert en startspärr i den 7 år gamla bilen.

Vågar påstå att du ska vara mer orolig för att köpa en bil med batteri överhuvudtaget då de blir dåliga oftare än en startspärr.

Nja jag kör en "skrotbil" själv och är van vid risker med bilar, men köper åt frun som litar på mig, då gäller förtänksamhet, redovisning av fakta och samråd för att slippa orättvist gnäll.

Lasse62 skrev:
Immobiliser är ett lagkrav från 1998 men flertalet tillverkare i Europa införde systemet redan i mitten på -90 talet.

Fjärrlås och Immo är två skilda saker och sammanfattningen i Vi Bilägare inte riktigt korrekt, ett ej fungerande fjärrlås innebär sällan problem med att starta bilen, ej heller ett dåligt batteri i nyckeln.

Verkar vara speciellt med just med just Renault?

http://www.lindqvist.com/koppla-forbi-s … lt-scenic/

Sedan hittas mkt mer liknande men gäller alla bilar?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
9 augusti 2015 · 551 Inlägg
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Volvo 940 fick immo 1996 som tillval. 97 och 98 är det standard

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Auto-man
9 augusti 2015 · 551 Inlägg

Läste på i handboken till vår nyare bil nu och den har startspärr, så nu får man läsa på om Renault är annorlunda.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
-matte En Medlem
9 augusti 2015 · 405 Inlägg

Låter som att du kanske borde köpa en cykel istället? smile

Auto-man
9 augusti 2015 · 551 Inlägg

Som jag skrev är det bil till frun som gärna får använda sin fina cykel som samlar damm nu, jag har 2 egna bilar. Men ska renovera hennes. Barn till dagis med cykel är inte så kul så vi tänkte köpa en till bil i reserv.

Jag har köpt och sålt några hundra bilar, vi har 3 och funderar på en fjärde. Det ser ut som ägare till RS kan ha förväxlat fjärr med startlås när de skriver på nätet, får läsa på mer.

Senast redigerat av Rorys (9 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
9 augusti 2015 · 551 Inlägg
Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
fax110
10 augusti 2015 · 344 Inlägg

Rorys skrev:
Låste upp bilen utan fjärr nu, inga problem att starta........

Jaha? jag förstår inte vad du försöker förmedla med det sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang