Subaru Legacy RS -93, totalt ombyggd och genomgången

Subaru Legacy Turbo från 1993 som byggs om till 1989-1991 RS utseende och identisk exteriör med 1993 års Prodrive grupp A bilar
  • 66 Följare
  • 37 918 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 mars 2018
ImprezaGC8
1 november 2015 · 373 Inlägg

uranium skrev:
Hur gick det på mappningen Åskar? tongue

Jadu, det som jag visste skulle begränsa effekten begränsade mycket mer än jag förväntade mig så jag har inte varit sådär superexhalterad över resultatet... tongue

Jag kör ju en SC46 billet twin scroll turbo, specad för 460bhp (därav namnet) men de brukar ge mer effekt än de är specade för, detta är på bensin, min motor är ordentligt byggd och ska klara 500hk+, med ordentlig laddluftkylning så skulle min motor ge minst 450hk på bensin, troligtvis mer, och ca 500hk på E85.

Det jag tycker är ett kännetecken för just Legacymodellen, chargecooler-systemet som jag ville behålla av utseendeskäl, jag ville ha värmeväxlaren i motorrummet och jag ville helst inte ha grova tryckrör ner till fronten för då måste man ju skära mycket i plåten på karossen, så jag la mycket tid och pengar på att försöka få det att fungera med mkt större vattenkyl och Bosch pump för chargecoolern, men tyvärr hjälpte inte det och insugstempen skjöt i höjden redan vid 0,7 bars laddtryck! Det ska ladda ca 1.7 bar med den setupen jag har.... Inte nog med det, min motor ska varva minst 8000rpm, men över 7000rpm så blev temperaturerna återigen för höga, vilket gjorde att varvstoppet var tvunget att sättas på 7000rpm...

Det saknas alltså minst 1000rpm och det saknas 1 bars laddtryck, då kan nog alla räkna ut att det saknas väldigt väldigt många hästar och vrid också wink Den ger 334hk och 397nm vid 0,7 bars laddtryck, toppeffekten ligger vid 6877rpm så toppeffekten ligger i princip på varvstoppet wink

Vad gör man åt detta då? Jo inse att all tid och pengar man la på chargecooler systemet är bortkastat, och bara inse att man får gå på en frontmonterad luft/luft intercooler! Bilen går bra som den gör nu, den är absolut inte slö men när det finns sån potential i bitarna så kan man inte ha en sån enorm flaskhals som det är nu, det saknas ju typ 130hk, säkert minst 100nm och 1000rpm... roll Det gick inte ens att ställa in launch control pga den dåliga laddluftkylningen tongue

Det positiva är att vi fick ordning på alla småbekymmer ett nytt bygge har, och allt fungerar problemfritt, så det är "bara" intercoolerbyte och sen en snabbjustering av mappningen som tar någon timme, jag kan verkligen rekommendera Maxxtuning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c7352d50818cdf0815ec5ad38bdb8f6a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-aa9f6cb81a3f0cf565ef62876553ffec_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-77b5e735e5efc8d1789a4f4dfbb6958f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-fe30d9ac78c91ca9244b716497048bf8_large.jpg

Effekten räckte för att köra av en främre drivaxel samma dag som den mappades wink Men jag hade en i reserv så det byttes dagen efter, här är den gamla (dock är den yttre knuten från min "nya" drivaxel då jag skiftade över de yttre knutarna mellan axlarna) Drivaxeln gick av vid splinsen vid den inre drivknuten, detta är Impreza GT drivaxlar och de ska bytas ut mot newage STI axlar som håller mycket bättre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-68ae67870463cd7fe5c70e7e41ad063c_large.jpg

Lite filmer:

Mappning: https://www.youtube.com/watch?v=_xwcHaI5r1k

Sladdar och donuts: https://www.youtube.com/watch?v=rJDcM_Q827U

Donuts med GoPro: https://www.youtube.com/watch?v=GnU8xM4fKZ8

Bus på rolig väg med mobilkamera: https://www.youtube.com/watch?v=L0pR1pn4KAc

Bus på rolig väg med GoPro: https://www.youtube.com/watch?v=LZOC_QaYBIc

Lucif3r
1 november 2015 · 2 208 Inlägg

Heh, ja 0.7 i ladd är ju inte mycket att skryta med tongue Men det är ju rätt skaplig effekt ändå med så pass lågt laddtryck. Min gamla orginal T5a laddar ju 0.8 orginal, men lämnar dryga 100hk mindre lol.
Hur mycket laddar dom orginal? Och hur tidigt/sent börjar den ladda?

Christian S
2 november 2015 · 4 816 Inlägg

du har inte funderat på en vattenkyld intercooler? då slipper du ha en stor intercooler i fronten.
magnus&stefan har monterat en vattenkyld intercooler i deras bil och det ska bli kul att se hur det funkar när dom får igång bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
uranium
2 november 2015 · 78 Inlägg

Tråkigt att det inte fungerade som tänkt med chargecoolern, men skönt ändå att bilen funkade bra i övrigt då och att småfel blev utsorterat smile

Är ju lite nervöst med ett helt nytt bygge när man ska se hur allt lirar tillsammans. Innan jag mappade evon varmkörde jag noga flera gånger för att se till så det inte fanns några läckage. Men väl på mappningen när grejerna fick bli pressade i flera timmar så uppkom småläckage på både vatten och olja..

Bara byte intercooler och mappa om så blir de lite mer fart i grejerna nu då wink

334hk är det på hjulen eller uträknad motoreffekt? Hur mkt drivlineförlust räknade ni på isåfall?

ImprezaGC8
4 november 2015 · 373 Inlägg

Christian S skrev:
du har inte funderat på en vattenkyld intercooler? då slipper du ha en stor intercooler i fronten.
magnus&stefan har monterat en vattenkyld intercooler i deras bil och det ska bli kul att se hur det funkar när dom får igång bilen.

Det är ju precis det jag har ju wink Stor vattenkyl i fronten, riktig Bosch pump avsett for chargecooler som går konstant på full effekt när tändningen är på och sedan Legacyns värmeväxlare från en jdm-modell som har något större tryckrör än europamodellerna. Jag har kollat insugstemperaturerna själv, en kall kväll så blev insugstempen 50g på nolltid, så det funkar inte alls.

Innan någon säger "äähh bara byt värmeväxlare då", nej det är inte aktuellt, enda anledningen att jag behöll detta systemet var för att kunna behålla Legacyns värmeväxlare pga utseendeskäl och för det skulle se lite tidsenligt ut, så den byts inte ut till något universalt. Det får bli en FMIC i lagom storlek, utmaningen blir hur man ska dra tryckrören på snyggaste och kortast möjliga sätt, några bolton kit finns ju inte och även om det fanns så hade det inte dugit för mig smile

Ang laddtryck, på effektkurvan så laddar den ca 1 bar, även enligt laddtrycksmätaren, men mapparen sa flera gånger att den inte laddar mer än 0.7 och vi var även ute på väg och provade med datorn inkopplad och enligt honom så ligger den på 0.7, så det får man väl lita på. tongue

334 är i motorn.

felixtb
4 november 2015 · 76 Inlägg

Detta måste följas! Kul bygge big_smile

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
ImprezaGC8
5 november 2015 · 373 Inlägg

Nu har beställningarna börjat! wink

Jag har bestämt mig för att bygga om till widetrack, dvs som Impreza STI 2005-2007, bärarmarna fram ger bredare spårvidd, längre hjulbas och därmed mer castervikel, de bakre bärarmarna är 15mm längre per sida än GC8 bärarmarna så de ger möjlighet till mera camber och bredare spårvidd, även de bakre bärarmarna är i aluminium och mycket starkare än dom jag har på nu.

Det kräver längre drivaxlar så det blir bakre drivaxlar från en widetrack Impreza STI, sen vanliga STI drivaxlar fram för att passa mot mina 5x100 hjulnav.

Detta kan ställa till problem med utrymmet i hjulhusen för mina relativt stora hjul, jag kör ju 225-40-18 på 8x18" fälgar och 225-45-17 på 7.5x17" fälgar, mina skärmkanter är redan nerklippa och uppvikta, men kan ev behövas dras ut mera för att ge plats åt hjulen, i värsta fall får man väl lacka om bakskärmarna ifall lacken skulle ta skada efter ev massage.

Måste förresten tillägga att fjädringen på bilen är GRYM, vilket jag ju visste sen innan, men häromkvällen så missade jag en fartbula på full gas på fyran och ca 120kmh, med en luftfärd som resultat men varken påkörningen eller landningen kändes knappt, stötdämparna bara ÄTER allt man ger dom, en vanlig standardbil över samma fartbula i 40 känns ju som att hela bilen ska gå sönder big_smile

FAH
6 november 2015 · 198 Inlägg

Bli intressant att se hur tight det faktiskt bli i skärmarna för dig! Om det ens ryms några däck wink

Är sjukt taggad inför nästa säsong med motorbyte och ny fjädring big_smile blir bara mer taggad när jag läser vad du skriver om AST-benen wink

"Horsepower sells cars, torque wins races"
ImprezaGC8
5 februari 2016 · 373 Inlägg

Har ju inte hänt nåt då bilen står på vinterförvaring, men om 2 veckor så har jag nycklar till ett eget hus, med ordentligt garage! big_smile Så bilen ska flyttas dit snarast, så vårens ändringar kan påbörjas så snart som möjligt. Det absolut viktigaste är ju såklart intercoolern, men det blir även lite andra ändringar:

Widetrack bärarmar fram och bak
STI drivaxlar fram och bak
Andra fjädrar till AST benen då tanken är att det ska bli mera bankörning iår, och då behövs det styvare fjädrar!
Powerstation 355mm bromskit fram med Porsche 997 GT3 bromsok och AP Racing skivor
Byta till andra (likadana) bromsok bak som är lackade i samma färg som Porsche oken.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/940842_160137871018692_1071517239782642666_n.jpg?oh=20a20a74a4eea4c9bbdf25b4ea8afea1&oe=5728CD3E


Jag har även köpt en ljusbox så man ser vägen om kvällarna, den är avgjuten från en original Prodrive ljusbox från en Grupp A Subaru Legacy, har en kontakt i England som gjort formar av diverse Grupp A delar smile

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/v/t1.0-9/12687990_336137703227884_2549995558806395731_n.jpg?oh=ac4f9b2a3af11b6039e92576227dc908&oe=57340F86

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12662697_336137716561216_909940164099078506_n.jpg?oh=3bfb545cf65f29ee203c7d482509a5d0&oe=5729D007

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/12417632_336137726561215_3716166813678611654_n.jpg?oh=6dee686587181a8ba61de2e92eb3ab8b&oe=5732AF97

Som det ser ut nu så kommer bilen vara utställd på Elmia detta året.

FAH
6 februari 2016 · 198 Inlägg

Oooh, nice med ljusbox! big_smile får man fråga vad den kostade? Kanske skulle haft mig en jag också wink

Och Elmia, ska mest troligt ner dit med en kompis som byggt en drifting-Supra med V8 och dubbelturbo smile kanske äntligen får se din Legacy i verkligheten? wink

"Horsepower sells cars, torque wins races"
jonarnes
18 februari 2016 · 1 Inlägg

Det blir som en drøm å se din Legacy på Elmia! :-)

Toyota Celica 2,0GT "ST162" (1986)
Subaru Legacy "BC" (1990)
Subaru Impreza WRX "V2 GC8" (1995)
ImprezaGC8
31 mars 2016 · 373 Inlägg

jonarnes skrev:
Det blir som en drøm å se din Legacy på Elmia! :-)

Det var trevligt att träffas! smile

ImprezaGC8
31 mars 2016 · 373 Inlägg

Lite bilder från Elmia:

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3697942.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3697937.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3697940.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3697941.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3697939.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3697943.jpg

Var det någon läsare till min tråd som såg bilen live? Tveka inte att ge input eller synpunkter då!

Dessutom har jag en ny sponsor att presentera!

http://www.nordictimeattack.se/wp-content/uploads/2016/01/do88_loga.jpg

do88.se kommer hjälpa mig med intercooler, rör, slangklämmor, slangar, värmeskydd och allt annat jag kan tänkas behöva från deras sortiment! Jag har tidigare handlat en hel del grejer av dem och har varit mkt nöjd med kvalitén, så att få med sig dem som samarbetspartner för bilen känns väldigt roligt!

Andyah
31 mars 2016 · 242 Inlägg

jag tittade på den o tog kort. underbart o se den på mässan smile

ImprezaGC8
24 maj 2016 · 373 Inlägg

Nu är bilen mappad med nya intercoolern, jag ska uppdatera tråden med bilder snarast möjligt!

Resultatet blev iaf 434hk i motorn, 355hk på hjulen, och 486nm i motorn, 409nm på hjulen. Detta är med vanlig 98 oktan bensin och 1.6 bar i laddtryck.

Christian S
24 maj 2016 · 4 816 Inlägg

härligt, då lär den röra på sig smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ImprezaGC8
25 maj 2016 · 373 Inlägg

Christian S skrev:
härligt, då lär den röra på sig smile

Ja den går helt ok! cool https://www.youtube.com/watch?v=pSr7a4_F97Q

Lucif3r
25 maj 2016 · 2 208 Inlägg

Är det normalt med så mycket drivlineförlust på subbor? :o

uranium
25 maj 2016 · 78 Inlägg

Gött mos Åskar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang