Titel kanske verkar självklar men frågan är inte vad lagen säger utan vad ni gör. ska ge ett ex här
På ett ställe där jag kör dagligen är det 70väg och man kommer fram till denna korsning där stoppskylten står, Vägen ifråga har en lättare uppförsbacke och du har väldigt god sikt åt båda hållen.
När det är kö på 5-10bilar blir det ju väldigt hackigt som ni förstår, rulla fram stanna rulla fram stanna och manuell låda och uppförsbacke ja ni ser poängen, Nu kommer jag säkert få en spydigt svar som lär dig använda kopplingen.
Men hur skulle ni göra om det var liknande läge som mig ? stanna eller rulla sakta och se om det är fritt och då köra på?
Kan tillägga att vintern är rolig då det blir hårdpackad snö där.
Det är nog många som gör som du säger. Rulla lite sakta framåt och sen köra. Sen finns de den varianten där 2 bilar kör samtidigt, alltså bil nr 2 skiter i att stanna för denne tycker att den redan stannat nära nog när det stod en bil framför.
Personligen så stannar jag alltid vid skyltarna. Förstår att det kommer flöda in spydiga kommentarer, men förstår vad du menar med ditt inlägg och det är MÅNGA som inte stannar i 3 sek som man ska göra.
Själv kör jag oftast vid stoppskyltar som vid utfartsregel, om jag nu inte misstänker att det är en polis i närheten. Känns så onödigt att stanna helt om man har god sikt åt båda håll.
Lagen säger att du ALLTID ska stanna vid stoppskylten, inga undantag.
Dock åkte jag i en liknande korsning (där det dessutom var uppförslut redan där stopptecknet stog) dagligen när jag körde lastbil. På vintern var det med eller mindre omöjligt att stanna vid stopptecknet då man inte kom iväg efteråt... "Rullade" ALLTID mot rött i denna korsning vintertid, blev stannad av en jävligt grinig polis en gång men efter en civiliserad diskution så köpte han varför jag inte stannade.
MEN enligt lagen så MÅSTE DU ALLTID stanna vid ett stopptecken. Finns det en spärrlinje ska du stanna vid den finns det ingen så är det i höjd med skylten som gäller.
... MEN enligt lagen så MÅSTE DU ALLTID stanna vid ett stopptecken. Finns det en spärrlinje ska du stanna vid den finns det ingen så är det i höjd med skylten som gäller.
Finns det ingen spärrlinje eller om spärrlinjen inte syns så ska man stanna där man har fri sikt åt båda hållen. T.ex på vintern när det är plogkarmar så stannar man precis där vägarna möts vilket ofta är lite framför skylten. Så fick jag lära mig på körskolan iaf.
Titel kanske verkar självklar men frågan är inte vad lagen säger utan vad ni gör. ska ge ett ex här
På ett ställe där jag kör dagligen är det 70väg och man kommer fram till denna korsning där stoppskylten står, Vägen ifråga har en lättare uppförsbacke och du har väldigt god sikt åt båda hållen.
När det är kö på 5-10bilar blir det ju väldigt hackigt som ni förstår, rulla fram stanna rulla fram stanna och manuell låda och uppförsbacke ja ni ser poängen, Nu kommer jag säkert få en spydigt svar som lär dig använda kopplingen.
Men hur skulle ni göra om det var liknande läge som mig ? stanna eller rulla sakta och se om det är fritt och då köra på?
Kan tillägga att vintern är rolig då det blir hårdpackad snö där.
Jag stannar alltid!! Vill du inte sitta och fippla med kopplingen så kan du skaffa en automatlåda, den är ju smidigare.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Stopskyltar och rödljus tenderar ofta till att vara nödvändiga. Stanna annars finns det goda chanser att smälla. Men du skulle kunna kontakta trafikkontoret i din kommun och fråga om man kan ändra på situationen. Ett argument är ju att när det är som halast kommer folk att fuska för att inte glida baklänges i backen. Då är det även halt för korsande trafik och smällen är ett faktum.
Det roliga är att sommartid tar dom bort den för att det ska flyta på men på höst och vinter kommer den upp igen
Vill bara säga med att rödljus tar jag väldigt seriöst, inget fusk där Hela frågan gäller bilden jag visade.
Det finns många ställen där jag inte ens skulle tänka tanken och bara rulla ut så ni inte får en konstig bild att jag struntar i alla regler och kör på.